20 godzin lotu non-stop! Będziemy mieli nową najdłuższą pasażerską trasę w historii!
Przewoźnik ogłosił swoje plany przy okazji prezentacji wyników finansowych – w minionym roku Qantas zarobił na czysto 852 mln USD. Przewoźnik chce iść za ciosem i wykorzystać nową generację samolotów, by zacząć latać na bardzo dalekich, dotąd niedostępnych dla innych przewoźników trasach.
Qantas zapowiedział więc, że do 2022 roku chciałby połączyć lotniska w Sydney i Melbourne z Nowym Jorkiem, Paryżem, Rio de Janeiro i Londynem. Ta ostatnia trasa ma być najdłuższym połączeniem świata, a czas przelotu ma wynieść ok. 20 godzin i 20 minut. Dzięki temu czas podróży między oboma miastami skróci się o ok. 4 godziny. O 3 godziny skróci się zaś czas podróży do Nowego Jorku – z Sydney polecimy tam w nieco ponad 18 godzin. Start tych połączeń będzie zależał od tego, jak szybko Boeing i Airbus poradzą sobie z konstrukcją nowych modeli samolotów zdolnych do realizowania tak dalekich tras: Boeinga 777X i Airbusa A350ULR.
Australijski przewoźnik nie podjął jeszcze decyzji, w której firmie złoży zamówienie na nowy model samolotu, bo… żaden z nich nie jest jeszcze w stanie pokonać takiej odległości.
– Napisałem do prezesów Boeinga i Airbusa, aby podjęli wyzwanie i rozszerzyli zasięg swoich nowych samolotów. Ostatnim wyzwaniem globalnej branży lotniczej jest tyrania dalekich odległości – mówi Alan Joyce, prezes Qantas.
Aby polecieć z Sydney do Londynu, Qantas potrzebuje samolotu, który przy pełnym obłożeniu jest w stanie przelecieć ok. 10,4 tys. mil, czyli 16,7 tys. kilometrów.
Pierwszy Airbus A350ULR (o zasięgu ok. 11 tys. mil) zostanie oddany do użytku w przyszłym roku. Pierwszym klientem będą linie Singapore Airlines, które planują wznowienie lotów na trasie Singapur – Nowy Jork. Będzie to najdłuższa trasa świata, bo odległość między miastami wynosi 15288 kilometrów. Trasa została zlikwidowana w 2013 roku, bo nie była rentowna. Dlatego teraz Singapore Airlines stawia na innowację – w nowym Airbusie A350 będzie tylko 170 miejsc i nie będzie w ogóle foteli w klasie ekonomicznej – tylko biznes i premium economy.
Qantas bardzo poważnie podchodzi do planów dalekich tras – w marcu 2018 roku uruchomi połączenie z Perth do Londynu. Będzie to pierwsza bezpośrednia trasa z Europy do Australii – będzie liczyła 14498 kilometrów i potrwa ok. 17 godzin. Qantas będzie ją realizował na pokładzie Boeinga 787-9 Dreamliner.
Dodajmy, że Qantas wciąż dzierży rekord najdłuższego bezpośredniego lotu w historii i jest to… także połączenie z Sydney do Londynu. W sierpniu 1989 roku Boeing 747-400 australijskich linii przeleciał trasę między oboma miastami w 20 godzin i 9 minut. Na pokładzie było wówczas jednak tylko 25 osób.