5 nowych rzeczy, które wiemy o CPK. Czy lotnisko może być mniejsze od pierwotnych planów i założeń?
W czwartek poznaliśmy koncepcję architektoniczną Centralnego Portu Komunikacyjnego, który za kilka lat ma powstać w Baranowie. Przy okazji poznaliśmy też kilka innych ciekawych informacji na temat tej flagowej inwestycji w branży lotniczej.
Kusadasi od 2635 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Złote Piaski od 1514 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Alanya od 2007 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
1. Termin otwarcia wciąż realny, a koszty?
Podczas czwartkowej konferencji, na której zaprezentowano koncepcję architektoniczną CPK, rządowy pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała przekonywał, że ambitny harmonogram prac przy budowie lotniska w Baranowie może zostać utrzymany. Według jego słów prace budowlane miałyby się zakończyć przed końcem 2027 roku, a po procesie odbiorów i certyfikacji pierwsze regularne loty miałyby się zacząć w 2028 roku. Horała mówił też kosztach tej inwestycji.
– Samo lotnisko ma kosztować nie więcej niż 8,1 mld euro. Prawdopodobnie ten koszt będzie jednak znacząco mniejszy – mówił Horała.
O realności terminu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego napisano już wiele, a tak kategoryczne trzymanie się pierwotnego terminu zakończenia inwestycji wydaje się co najmniej wątpliwe. Przypomnijmy tylko, że (choć to zupełnie inna skala) czas budowy lotniska Warszawa-Radom od momentu wbicia pierwszej łopaty (w maju 2019 roku) do oficjalnej inauguracji to niemal 4 lata (nawet wliczając to opóźnienia związane z pandemią koronawirusa).
![](https://f4fcdn.eu/wp-content/uploads/2023/07/CPK_Hub-scaled.jpg)
2. Kto partnerem strategicznym? Na placu boju trzy firmy
Równie ciekawą informacją jest zbliżający się wybór partnera strategicznego, który może objąć do 49 procent udziałów w spółce budującej lotnisko (51 procent udziałów ma wciąż należeć do Skarbu Państwa). Według CPK, budową lotniska w Baranowie zainteresowanych było kilkanaście podmiotów, jednak obecnie na placu boju pozostały już tylko trzy.
– Obecnie jesteśmy na etapie krótkiej listy, na której mamy trzech inwestorów. I myślę, że w ciągu kolejnych dni, czy tygodni, będziemy w stanie wybrać preferowanego inwestora, a następnie z nim negocjować już szczegółowe warunki umowy inwestycyjnej – mówi cytowany przez PAP Andrzej Alot, wiceprezes CPK ds. finansowych.
Na liście zainteresowanych podmiotów znajduje się francuska grupa Vinci, port lotniczy Incheon z Korei Południowej oraz duży fundusz specjalizujący się w inwestycjach w infrastrukturę, którego nazwy nie upubliczniono.
Partner strategiczny oprócz lotniczego know-how wniesie też konkretne pieniądze, które zostaną wpompowane w inwestycje. Jak duże będą to kwoty? Kilka dni temu na antenie Polskiego Radia Marcin Horała powiedział, że może to być nawet 1,5 mld euro.
Strategiczny partner CPK może zostać wybrany w ciągu kilku najbliższych tygodni.
![](https://f4fcdn.eu/wp-content/uploads/2023/07/CPK_Aerial3-scaled.jpg)
3. Przepustowość na 40 mln pasażerów? Lotnisko w Baranowie może być… mniejsze
To z pewnością jedna z najciekawszych kwestii, jaka padła w czwartek. Prezes CPK nie wyklucza bowiem, że lotnisko może mieć na początku mniejszą przepustowość niż ta pierwotnie planowana.
– W pierwszym etapie po otwarciu CPK zakładamy przepustowość na poziomie do 40 mln pasażerów rocznie. Oczywiście, największą zaletą tego projektu jest jego elastyczność. Oznacza to, że istnieje możliwość takiego dostosowania wielkości infrastruktury, aby w momencie otwarcia obiekt miał przepustowość adekwatną do potrzeb. Jeżeli więc prognozy uzasadnią realizację naszej inwestycji w większej lub mniejszej skali, to dzięki modułowości jesteśmy w stanie lepiej dostosować budowaną infrastrukturę do popytu na usługi lotnicze. To nasza przewaga nad każdym lotniskiem w Europie – jesteśmy w stanie dostosować port lotniczy do realnych potrzeb – mówi w rozmowie z Fly4freepl Mikołaj Wild, prezes CPK.
Czy prezes CPK widzi jakieś przesłanki do tego, aby lotnisko miało być na początku budowane w mniejszej skali niż pierwotnie planowano?
– Jesteśmy fanami rozwoju ruchu lotniczego, który osiąga obecnie rekordowe poziomy. Ewentualną przesłanką do zmniejszenia przepustowości mogą być oczekiwania inwestora w tym zakresie np. takie kwestie jak wysokość nakładów inwestycyjnych czy oczekiwana stopa zwrotu z inwestycji. To są decyzje stricte biznesowe, które nie przekładają się bezpośrednio na docelową skalę realizowanego projektu, tylko na ewentualne fazowanie poszczególnych etapów inwestycji – mówi Wild.
Decyzja o ewentualnym zmniejszeniu przepustowości lotniska musi być podjęta wkrótce, na etapie szczegółowego projektowania inwestycji i w toku rozmów z partnerem branżowym. Czy taki scenariusz jest możliwy? Największą wątpliwością jest przepustowość Lotniska Chopina, które według prognoz w 2028 roku miałoby obsłużyć ok. 23 mln pasażerów. Z planu generalnego CPK wynika zaś, że w pierwszym pełnym roku działania Centralny Port Komunikacyjny miałby zaś obsłużyć 29,3 mln pasażerów i osiągnąć poziom 40 mln podróżnych w 2035 roku.
![](https://f4fcdn.eu/wp-content/uploads/2023/07/CPK_Platform-scaled.jpg)
4. Szybka kolej w takcie warszawskiego metra, 40 procent pasażerów przybędzie pociągiem
Jedną z kluczowych inwestycji związanych z projektem CPK jest budowa szybkiej kolei między Warszawą i Łodzią, dzięki czemu czas przejazdu między oboma miastami skróci się do 45 minut (ze stolicy do CPK mamy dojechać w kwadrans, z Łodzi – w 30 minut). Ta bardzo atrakcyjna na papierze wizja ma sprawić, że już od momentu otwarcia wielu podróżnych CPK wybierze kolej zamiast taksówki czy własnego auta.
– Szacujemy, że około 40 procent pasażerów będzie dojeżdżać do Centralnego Portu Komunikacyjnego pociągiem. To oznacza, że będzie to jeden z największych współczynników pasażerów podróżujących koleją na europejskich lotniskach – mówi Wild.
Na harmonogram pociągów jest oczywiście jeszcze za wcześnie. Znamy już jednak pewne założenia,
– Założenie jest takie, aby w ramach każdej szprychy posąg wyruszał przynajmniej co godzinę, a 60 procent ruchu dalekobieżnego będzie przejeżdżało przez CPK. Jednocześnie oznacza to, że w stronę Warszawy pociągi z CPK będą realizowane w częstotliwości zbliżonej do warszawskiego metra – mówi Wild.
5. Skanery CT i biometria wkrótce na Lotnisku Chopina?
W komunikacie prasowym czytam o najnowocześniejszych obecnie dostępnych technologiach, z których będą mogli skorzystać pasażerowie. Wśród nich jest m.in. szeroko pojęta obsługa biometryczną, automatyczne bramki, a także głośne ostatnio skanery CT. To dzięki nim nie trzeba wyciągać żadnych rzeczy z bagażu podręcznego, znoszony jest też limit płynów. Tego typu technologie będą dostępne w Centralnym Pocie Komunikacyjnym, ale… wcześniej pasażerowie będą mieli okazję korzystać z nich na Lotnisku Chopina, które ma być swoistym poligonem doświadczalnym dla lotniska w Baranowie. Nie ma jednak terminu, kiedy takie technologie wejdą w życie.
– Jest naszym zamiarem, aby technologie, które będą wykorzystane w CPK były testowane lub sprawdzane na Lotnisku Chopina. Ale nie jesteśmy na etapie, by mówić teraz o konkretnym harmonogramie – mówi Wild.