W Europie ruch lotniczy rośnie na potęgę. Dwa polskie lotniska w czołówce!
W pierwszej połowie tego roku ruch pasażerski w europejskiej sieci lotnisk wzrósł w porównaniu z ubiegłym rokiem o 28,3 proc. Ponad dwukrotnie szybciej rósł ruch międzynarodowy (+32,2 proc.) w porównaniu z krajowym (+16,6 proc.). W dalszym ciągu jednak nie udało się poprawić wyników w porównaniu z pierwszą połową przedpandemicznego 2019 roku (-7,7 proc.).
Spośród analizowanych przez ACI Europe rynków UE+ (UE, EOG, Szwajcaria i Wielka Brytania), w czerwcu najlepsze wyniki ruchu pasażerskiego względem 2019 roku odnotowały lotniska w Grecji (+14,2 proc.), Islandii (+9,3 proc.), Luksemburgu (+8,7 proc.), Portugalii (+8,1 proc.) i Polsce (+6,3 proc.). Największy spadek odnotowano z kolei w Finlandii (-32,2 proc.), Słowenii (-31,9 proc.), Niemczech (-21,7 proc.), Bułgarii (-20,5 proc.) i Szwecji (-18,8 proc.).
- Costa del Sol od 1779 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
- Słoneczny Brzeg od 1622 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
- Korfu od 1544 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Najbardziej ruchliwym lotniskiem w I półroczu tego roku stało się londyńskie Heathrow z wynikiem 37 mln pasażerów (-4,3 proc. mniej niż w 2019 roku). Drugie miejsce zajął Stambuł z liczbą 35,6 mln pasażerów (+10,4 proc.), a następnie Paryż-CDG – 31,8 mln (-12,6 proc.), Amsterdam – 28,7 mln (-17 proc.) i Madryt – 28,5 mln (-2,7 proc.).
Spośród innych dużych portów lotniczych, które w I półroczu w pełni odzyskały liczbę pasażerów sprzed pandemii, były Lizbona (+8,7 proc.), Ateny (+7,3 proc.), Palma de Mallorca (+3,8 proc.), Stambuł Sabiha Gökçen (+1,6 proc.) i Dublin (+1,5 proc.). Wśród małych i regionalnych portów dominowały z kolei Trapani (+163 proc.), Perugia (+137 proc.), Kutaisi (+82 proc.), Saragossa (+57 proc.), Memmingen (+49 proc.), Funchal (+41 proc.) i Łódź (+ 38 proc.).
Generalnie ACI Europe dzieli porty na cztery grupy, według liczby obsłużonych pasażerów. Do pierwszej zaliczają się lotniska obsługujące ponad 25 mln osób rocznie – w porównaniu do poziomów sprzed pandemii, w I półroczu tego roku ich wynik spadł o 10 proc. Porty z drugiej grupy (10-25 mln osób) zanotowały spadek na poziomie 10,1 proc., porty z grupy trzeciej (5-10 mln osób) wzrost o 1,7 proc., a z czwartej (0-5 mln osób) spadek o 1,2 proc.
Największe wzrosty ruchu pasażerskiego w I półroczu 2023 w porównaniu z I półroczem 2019 roku
● Grupa 1 (25+ mln): Stambuł (+10,4 proc.), Lizbona (+8,7 proc.), Ateny (+7,3 proc.), Palma de Mallorca (+3,8 proc.), Stambuł Sabiha Gökçen (+1,6 proc.).
● Grupa 2 (10-25 mln): Mediolan (+18,2 proc.), Porto (+14,9 proc.), Neapol (+14,2 proc.), Malaga (+9,3 proc.), Katania (+9,0 proc.)
● Grupa 3 (5-10 mln): Soczi (+95,1 proc.), Ałmaty (+50,1 proc.), Belgrad (+25,8 proc.), Rodos (+15,5 proc.), Kraków (+14,8 proc.)
● Grupa 4 (0-5 mln): Tirana (+105,1 proc.), Erywań (+62,6 proc.), Memmingen (+49,1 proc.), Vrellë/Lipjan (+44,0 proc.), Funchal (+41,0 proc.)
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?