Fly4free.pl

Jak duży bagaż podręczny możesz bezpłatnie zabrać na pokład? Sprawdzamy najpopularniejsze linie lotnicze – czy faktycznie Ryanair jest najgorszy?

czekanie na bagaż na lotnisku
Foto: T.W. van der Wolf / Shutterstock

Porównujemy, ile bagażu możemy zabrać ze sobą na pokład w najpopularniejszych liniach lotniczych w cenie biletu. Czy po wprowadzonych zmianach w polityce bagażowej Ryanair faktycznie wypada źle na tle innych?

40x20x25 centymetrów – takie wymiary będzie miał bagaż podręczny, który bezpłatnie, czyli w cenie zakupionego biletu, będziemy mogli od 1 listopada zabrać ze sobą na pokład w liniach Ryanair.

Jeśli chcemy zabrać ze sobą duży bagaż podręczny, musimy dopłacić – jeszcze przez nieco ponad 2 miesiące 10 kilogramową walizkę do plecak będziemy mogli oddać za darmo przy bramce prowadzącej do samolotu do luku bagażowego. Po 1 listopada zostaną nam dwa rozwiązania: wykupić priorytetowy boarding za 6 lub 8 EUR albo nadać walizkę – tu opłata wynosi 8-10 EUR. Zmiany ogłoszone przez Ryanaira w zeszłym tygodniu spotkały się raczej z negatywną opinią większości pasażerów. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak na tle irlandzkiego przewoźnika prezentują się inne popularne linie i jakie są limity bagażu, który możemy zabrać ze sobą w cenie biletu.

Okazja jest dobra, bo przecież także Wizz Air wprowadził pewne zmiany w swojej polityce bagażowej.

WOW Air
Foto: WOW Air

Islandczycy najbardziej się cenią

Bardzo długo za najdroższą linię, jeśli chodzi o ceny bagażu uchodził WOW Air. Islandzka linia słynąca z bardzo tanich biletów z lotniska Keflavik do USA w cenach zaczynających się od 99 USD w jedną stronę, operuje w systemie, w którym jest w stanie zaoferować względnie niskie ceny biletów, ale jednocześnie: pasażerowie zmuszeni są dopłacać praktycznie za wszystko. Z tego powodu WOW Air jest jedną z najwięcej zarabiających przewoźników pod względem przychodów pozalotniczych.

Jak to wygląda w przypadku bagażu? W WOW Air w cenie biletu przysługuje nam tylko jedna sztuka bagażu o wymiarach 42x32x25 cm i wadze do 10 kilogramów. Warunek? Torba lub plecak musi się zmieścić pod poprzedzającym nas fotelem.

Chcesz zabrać więcej bagażu? Musisz dopłacić i to sporo. Za duży bagaż podręczny o wymiarach 56x45x25 cm i maksymalnej wadze do 12 kilogramów musimy zapłacić od 20 USD, jeśli zakupimy go on-line. Niewiele? Spokojnie, to cena na trasach z Islandii do Europy, czyli poniżej 4 godzin. W przypadku lotów do USA cena za bagaż podręczny rośnie do 39-48 USD (w zależności od tego czy lot jest na wschód USA, do Kanady czy na Zachodnie Wybrzeże) za sztukę w jedną stronę.

O bagażu nadawanym (maksymalny limit 20 kg) trochę strach wspominać. W przypadku lotów międzykontynentalnych cena przy zakupie on-line waha się od 49 do 68 USD za sztukę. Natomiast biada Ci, drogi pasażerze, jeśli będziesz nadawał bagaż w ostatniej chwili lub okaże się, że waży on za dużo. W tym pierwszym przypadku cena za nadanie jednej walizki rośnie do 67/76 USD (znów w zależności od odległości, jaką ma pokonać samolot), a każdy kilogram nadbagażu to dodatkowe 19 USD.

Norwegian kabina premium
Foto: Norwegian

Norwegian

Patrząc na wymiary dopuszczalnego bagażu podręcznego norweskiego low-costa, można zatęsknić za starymi dobrymi czasami, gdy Ryanair oferował… praktycznie identyczne warunki. Pasażerowie norweskiej linii w najtańszych taryfach mogą zabrać na pokład bezpłatnie 2 sztuki bagażu podręcznego: jedną o wymiarach 55x40x23 cm i drugą, mniejszą o wymiarach 25x33x20 cm. Waga obu bagaży podręcznych nie może przekroczyć 10 kilogramów. Z kolei w przypadku taryf Flex górny limit wagowy dopuszczalnego bagażu podręcznego rośnie do 15 kilogramów (wymiary pozostają takie same).

samolot easyJet
Foto: Darwel Shots / Shutterstock

easyJet

Spośród działających obecnie w Polsce przewoźników niskokosztowych brytyjska linia oferuje obecnie relatywnie najlepsze warunki. Dopuszczalny rozmiar bagażu podręcznego to 56x45x25 cm. Co ciekawe, nie obowiązuje limit kilogramowy, ale pasażer powinien być w stanie samodzielnie włożyć swój bagaż do schowka nad głową. Niestety, podobnie jak w innych tanich liniach nie mamy gwarancji, że zabierzemy nasz bagaż podręczny na pokład. Przewoźnik wprowadził bowiem limit tylko dla 70 walizek, które można umieścić w schowkach. Pozostałe trafią do luku bagażowego i będzie je można odebrać dopiero po wylądowaniu na lotnisku.

Pozostałe opłaty bagażowe? W zależności od długości trasy za bagaż rejestrowany do 15 kg zapłacimy od 51 do 170 PLN, a za bagaż do 23 kg – od 79 do 193 PLN. Trzeba też uważać na nadbagaż – opłata wynosi tutaj do 50 PLN za każdy kilogram.

easyJet ma też bardzo ciekawą dodatkową usługę, czyli Hands Free, która jest swoistym połączeniem propozycji Ryanaira i Wizz Aira. To możliwość… płatnego nadania bagażu podręcznego na lotnisku, jeszcze przed kontrolą paszportową. Usługa nie jest droga: kosztuje 5 EUR/GBP od osoby w jedną stronę lub 12 EUR/GBP dla grupy do 6 osób i z całą pewnością ma swoje plusy: jeśli bowiem podróżujemy z bagażem podręcznym, a mamy ze sobą produkty, które nie przejdą przez kontrolę (np. Płyny w butelkach o wyższej od dozwolonej objętości), to jest to idealne rozwiązanie naszych problemów.

Dreamliner PLL LOT
Foto: Szymon Mucha / Shutterstock.com

LOT

Nasz narodowy przewoźnik na tle innych przewoźnik wypada w aspekcie bagażu podręcznego nieźle – w cenie biletu w klasie ekonomicznej możemy zabrać ze sobą bagaż podręczny o wymiarach 55x40x23 cm i wadze do 8 kg. Do tego można jeszcze zabrać ze sobą torebkę damską, męską lub torbę z laptopem o wymiarach 40x35x12 cm. Oczywiście, wszystko zależy od klasy podróży: pasażerowie klasy biznes mogą zabierać na pokład 2 sztuki bagażu podręcznego – każda po 9 kg, a Premium Economy (ale tylko na trasach międzykontynentalnych) – 2 sztuki ważące w sumie 12 kilogramów.

Jak ma się sprawa z bagażem nadawanym? W najtańszej kategorii biletowej, czyli Economy Saver, w cenie biletu możemy zabrać 1 walizkę o wadze do 23 kilogramów (dla lotów międzykontynentalnych, a więc do USA, Japonii, Kanady, Kazachstanu, Singapuru, Korei Południowej). Tylko do Pekinu w najtańszej kategorii cenowej nadamy 2 walizki, z kolei na rejsach międzynarodowych do Europy, Afryki Północnej i na Bliski Wschód nie możemy zabrać ze sobą bezpłatnego bagażu rejestrowany. Ten dostępny jest dopiero dla klientów mających wykupioną standardową taryfę w klasie ekonomicznej.

Boeing 747-8 Lufthansa
Foto: Wikipedia

Lufthansa, czyli przejaw nowej mody

Niemiecki przewoźnik ma na pierwszy rzut oka dość tradycyjne reguły “gry”. W klasie ekonomicznej możemy zabrać jedną sztukę bagażu podręcznego o wymiarach 55x40x23 cm i wadze do 8 kg oraz dodatkową małą sztukę bagażu o wymiarach 40x30x10 cm. Do tego dochodzi jeszcze bagaż rejestrowany o maksymalnej sumie wymiarów 158 cm i wadze do 23 kilogramów.

Warto też jednak zwrócić uwagę na taryfę Economy Light z najtańszymi biletami, w której przysługuje nam tylko bagaż podręczny. Co ciekawe, Lufthansa i pozostali przewoźnicy z jej grupy (Austrian, Brussels i Swiss) od wakacji wprowadziła tę taryfę na wszystkie dalekie trasy do Ameryki Północnej. W jej ramach jest mnóstwo ograniczeń (nie można np. wprowadzać zmian w rezerwacji ani bezpłatnie wybrać miejsca do siedzenia w samolocie), a ceny bagażu rejestrowanego zaczynają się od 60 USD.

Dodajmy, że podobne taryfy na swoich trasach oferują już m.in. American Airlines, Briitsh Airways, Iberia, Finnair, Air France-KLM czy Delta Airways.

***

Jaka przyszłość czeka Waszym zdaniem bezpłatny bagaż podręczny? Będzie coraz mocniej ograniczany czy raczej linie lotnicze wkrótce zaczną przywracać utracone pasażerom przywileje?

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
W Lufthansie taryfa bez bagażu nadawanego to Economy Light.... A nie Flex. 
DXmaniac, 28 sierpnia 2018, 21:32 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »