British Airways i Iberia wprowadzą dodatkowe opłaty dla kupujących bilet. Mała zmiana, która może wpłynąć na cały rynek
Nowa opłata będzie wprowadzona dla wszystkich, którzy będą kupowali bilety przy użyciu trzech największych systemów ich dystrybucji, czyli: Amedusa, Sabre i Travelport. 8 GBP, czyli ok. 38 PLN, będzie naliczane za każdy odcinek lotu.
Podobne rozwiązanie jako pierwsza wprowadziła Lufthansa we wrześniu 2015 roku – w przypadku niemieckiej linii dopłata za bukowanie biletu przy użyciu GDS-ów wynosi 16 EUR. „Lufa” zdecydowała się na taki krok, bo coraz mocniej spadały przychody ze sprzedaży biletów lotniczych, a jednocześnie coraz bardziej rosły koszty podpięcia do globalnych systemów dystrybucji i prowizje tych pośredników.
Czy decyzja British Airways oznacza, że ceny biletów wzrosną? Nie bezpośrednio, bo z GDS-ów korzystają np. agencje turystyczne, biura podróży i inni pośrednicy. Tym bardziej, że BA i Iberia zamierzają promować własne kanały sprzedaży, a więc stronę internetową, call center, stacjonarne biura czy agentów będących partnerami przewoźników. Tam żadnych dodatkowych opłat nie będzie.
Decyzja IAG, a więc właściciela obu przewoźników, jest jednak dość ryzykowna. Pośrednicy niemal na pewno przerzucą bowiem dodatkowe opłaty nakładane na klientów, przez co oferta BA i Iberii będzie mniej konkurencyjna. A z usług agentów często korzystają klienci biznesowi, czyli najbardziej cenni dla linii lotniczych. Z drugiej strony – linie lotnicze zarobią więcej dzięki sprzedaży bezpośredniej.
Dla przewoźników jest jednak nadzieja, bo dołączenie tak dużych graczy może wywrzeć presję na Amadeusa i spółkę, którzy mogą zaoferować liniom lotniczym lepsze warunki. Tym bardziej, że choć początkowo Lufthansa mogła stracić kilka tysięcy klientów instytucjonalnych z powodu wprowadzenia dopłat, to kilka miesięcy temu prezes przewoźnika Carsten Spohr przyznał, że „sytuacja jest pod kontrolą”, a decyzja o wprowadzeniu dopłat była słuszna. Lufthansie udało się bowiem zachęcić do bezpośredniego korzystania ze swojej oferty duże firmy, jak Siemens, które kusi atrakcyjnymi rabatami w ramach swojego programu partnerskiego.