Były głosy, że zamkną się na pół roku, ale tak się nie stanie. Rusza duży remont kluczowego polskiego lotniska
Modernizacja pasa startowego na lotnisku Rzeszów-Jasionka jest jednym z najgłośniejszych prac remontowych na polskich lotniskach. Nie tylko ze względu na zakres prac, ale też znaczenie lotniska (oprócz rosnącego ruchu pasażerskiego podkarpackie lotnisko jest kluczowe z punktu widzenia transportu sprzętu wojskowego i nie tylko na Ukrainę), ale też liczne głosy, które pojawiły się rok temu w mediach. Wszystko z powodu komentarza byłego już prezsesa lotniska w sąsiednim Lublinie, który stwierdził, że lotnisko w Rzeszowie zostanie zamknięte na ok. pół roku. I choć samo lotnisko nigdy tego nie potwierdziło, informacja ta zaczęła żyć własnym życiem.
Wyspa Malta od 2109 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Chalkidiki od 1722 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Słoneczny Brzeg od 1850 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Ostatecznie we wtorek podpisano umowę na dużą modernizację lotniska z firmą Strabag. I rzeczywiście – prace nie spowodują zamknięcia lotniska.
Zakres prac jest dość duży. Obejmuje on budowę drugiego etapu równoległej drogi kołowania(ok. 1087 m), budowę dwóch prostopadłych łączników drogi kołowania z drogą startową, rozbudowę płyty do zawracania samolotów przy progu od wschodniej części lotniska, rozbiórkę istniejącej nawierzchni na odcinku 700 m operacyjnej części drogi startowej, częściową rozbiórkę poboczy oraz wykonanie nowej nawierzchni drogi startowej i poboczy, a także rozbudowę niezbędnej infrastruktury towarzyszącej. Inwestycja będzie realizowana już od kwietnia i potrwa do połowy września 2026 roku, a jej całkowity koszt wyniesie 114 mln złotych.
– Po wykonaniu tych zadań zwiększy się przepustowość pasa startowego. Dzięki tym działaniom inwestycyjnym będzie możliwe także realizowanie zaawansowanych operacji zarówno cywilnych, jak i wojskowych przy użyciu największych samolotów, w tym szerokokadłubowych, przez najbliższe 20 lat – komentuje Adam Hamryszczak, prezes lotniska w Rzeszowie.
Prace będą jednak dużym wyzwaniem, bo będą one realizowane tylko w godzinach nocnych.
– To jest ambitne wyzwanie z wymagającym harmonogramem, przede wszystkim odnośnie do drogi startowej, ponieważ będziemy pracować przy czynnym lotnisku. Dlatego prace w tym zakresie będą trwały tylko w godzinach nocnych od 00.30 do 4.30, czy tylko 3,5 godziny, więc tu nasze zadanie będzie bardzo trudne i ambitne – mówi Janusz Bucior z firmy Strabag.
***
Lotnisko w Rzeszowie to jedno z najszybciej rosnących lotnisk w Polsce pod względem ruchu pasażerskiego. W 2023 roku podkarpacki port po raz pierwszy przekroczył poziom 1 mln pasażerów rocznie, a w ubiegłym roku zanotowało wynik 1,145 mln pasażerów.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?