Fly4free.pl

2 pasy startowe i podziemny dworzec kolejowy. Wiemy, jak będzie wyglądał CPK i znamy dokładną lokalizację

Foto: Zaha Hadid
Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski Portu Solidarność, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową, niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę. Wskazuje on dokładną lokalizację oraz kolejne szczegóły dotyczące kształtu przyszłego lotniska oraz kolejowego węzła przesiadkowego.

Wariant inwestorski Portu Solidarność to kolejny etap przygotowań do budowy lotniska wraz z węzłem przesiadkowym po określeniu preferowanej lokalizacji inwestycji, którą zaprezentowano w grudniu 2021 roku. CPK określa w nim bardziej szczegółowe parametry lotniska, w tym dokładną lokalizację części lotniskowej i kolejowej. Co wynika z dokumentu?

CPK powstanie na obszarze o powierzchni 28 km kwadratowych, znajdującym się na terenie 11 gmin: Baranów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów (powiat grodziski), Nowa Sucha, Teresin (powiat sochaczewski), Błonie(powiat warszawski zachodni) oraz Wiskitki, Radziejowice i Żyrardów, przy czym w tych dwóch ostatnich gminach w minimalnym zakresie. Jak informuje spółka, ponad ¾ z tego terenu zajmują grunty orne, a 15 procent – łąki i pastwiska. Największe emocje budzi pozostałe 10 procent, bo są to tereny zamieszkałe przez ludzi, którzy na razie nie kwapią się ze sprzedażą swoich nieruchomości i decyzją o wyprowadzce pod budowę wielkiego kompleksu. Planowaną lokalizację CPK możecie obejrzeć poniżej.

Foto: CPK

Jednak z wariantu inwestorskiego dowiadujemy się o nowej inwestycji znacznie więcej. W ramach części lotniskowej powstaną dwie równoległe drogi startowe o długości 3800 metrów każda. Mają one przebiegać równolegle do autostrady A2 i będą od siebie oddalone o około 2,5 kilometra. Pomiędzy nimi stanie terminal pasażerski, zlokalizowany po południowej stronie szybkiej linii kolejowej Warszawa-Łódź. Podczas prac nad przebiegiem linii było kilka koncepcji, ostatecznie jednak wybrano rozwiązanie, w ramach którego w centralnej części lotniska linia będzie przebiegała w tunelu o długości 2,5 kilometra. Tory kolejowe mają się znaleźć na głębokości ok. 14 metrów poniżej przyszłego poziomu lotniska, a następnie w kierunku zachodnim i wschodnim tunel przejdzie w otwarty wykop. Z informacji przekazanych przez spółkę wynika, że stacja kolejowa jest zaplanowana w odległości 1100 metrów od północnej i 1400 metrów od południowej drogi startowej.

Jeśli chodzi o węzeł kolejowy, to w ramach prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ), analizie poddanych jest łącznie pięć wariantów węzła kolejowego CPK zintegrowanych z rozwiązaniami lotniskowymi. Wszystkie warianty są dopasowane do układu dworca, terminala i dróg startowych w obrębie lotniska, natomiast różnią się rozwiązaniami poza tym obszarem, w tym w zakresie włączeń w istniejące linie kolejowe PKP PLK oraz linie Kolei Dużych Prędkości (KDP) planowane w ramach Programu Kolejowego CPK.

Co ciekawe, w ramach całej inwestycji powstaną aż 3 przystanki kolejowe. Główny, czyli stacja CPK, będzie przeznaczony do obsługi lotniska Kolejami Dużych Prędkości, pociągami dalekobieżnymi regionalnymi i aglomeracyjnymi, będzie położony w bezpośredniej bliskości terminala. Dwa kolejny przystanki to przystanek osobowy CPK Wschód do obsługi Airport City, czyli miasteczka ze strefą biurową, które ma powstać tuż obok lotniska. Będzie też stacja CPK Zachód, która ma służyć pracownikom wysiadającym w planowanej w ramach kompleksu strefie cargo.

Centralny Port Komunikacyjny
Foto: wizualizacja

Jak wygląda harmonogram? 2027 rok wciąż aktualny

Przedstawiony przez CPK wariant inwestorski zostanie teraz poddany konsultacjom społecznym. Następnie powstanie raport, który będzie podstawą wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, niezbędnej do uzyskania zgody na rozpoczęcie budowy. CPK chce wystąpić o decyzję środowiskową w trzecim kwartale tego roku i liczy na uzyskanie jej na początku przyszłego roku. Jak to wpływa na harmonogram?

Przedstawiciele CPK przekonują, że wszystkie prace są obecnie realizowane zgodnie z planem, a wbicie pierwszej łopaty i roboty przygotowawcze są jak najbardziej możliwe w 2023 roku. Podobnie jest z zakończeniem budowy, które wciąż planowane jest na 2027 rok. Wbrew głosom wielu ekspertów, według których taki harmonogram jest niemożliwy do zrealizowana.

Pamiętajmy też, że wciąż nie wiemy, jak ostatecznie będzie wyglądał terminal lotniska. CPK przygotowuje się do przetargu na projektanta generalnego, czyli tzw. master architekta, którego zadaniem będzie zaprojektowania głównego budynku lotniska. Spółka informuje, że wśród chętnych są największe biura projektowe na świecie, mające duże doświadczenie w budowie lotnisk.
Główny projektant ma zostać wyłoniony jeszcze w tym roku, a sam etap projektowania ma potrwać ok. półtora roku.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
2027 XD
Mike5, 14 czerwca 2022, 18:38 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Pierdu pierdu... I szastanie kasą. 
Julian13, 15 czerwca 2022, 2:23 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Myślę, że bez "szastania" kasą powstałby drugi Modlin bez ławek i krzesełek pod gatami. Pytanie do czego chcemy dążyć: do poziomu dworca PKS w mieście powiatowym czy miejsca obsługi pasażerów na światowym poziomie? 
Julian13 Pierdu pierdu... I szastanie kasą. 
LCJ, 15 czerwca 2022, 9:03 | odpowiedz
Zwolnij trochę z tym światowym poziomem. Do tego trzeba mieć naprawdę dużo kasy. A tymczasem będzie piękny projekt (bo papier wszystko przyjmie), a potem będą kompromisy, bo "to jest za drogie", "to można zastąpić", coś innego zrobi się "później". Po drodze część kasy wyparuje, może trzeba będzie powiększyć zarząd (bo dotychczasowy do pilnowania łąki się nadaje, ale potem to łoooo panie, musimy mieć więcej). 
LCJ Myślę, że bez "szastania" kasą powstałby drugi Modlin bez ławek i krzesełek pod gatami. Pytanie do czego chcemy dążyć: do poziomu dworca PKS w mieście powiatowym czy miejsca obsługi pasażerów na światowym poziomie? 
Julian13 Pierdu pierdu... I szastanie kasą. 
edro, 15 czerwca 2022, 11:40 | odpowiedz
Ja nie oczekuję wysokiej jakości i złoconych lamp jak w na nowym Dubaju, ale funkcjonalności i przestrzeni odpowiedniej do przepływów ludzi. Otwórzmy się w Polsce na duże projekty. Kładka nad torami czy ulicą nie jest dużym projektem! Schowanie ulicy lub torów kolejowych pod częścią centrum miasta żeby umożliwić pieszym swobodny ruch dopiero robi wow! Jeździsz nową A1 między Łodzia a Częstochową? Dla mnie to jest efekt wow! A kasa po prostu musi się na to znaleźć. 
edro Zwolnij trochę z tym światowym poziomem. Do tego trzeba mieć naprawdę dużo kasy. A tymczasem będzie piękny projekt (bo papier wszystko przyjmie), a potem będą kompromisy, bo "to jest za drogie", "to można zastąpić", coś innego zrobi się "później". Po drodze część kasy wyparuje, może trzeba będzie powiększyć zarząd (bo dotychczasowy do pilnowania łąki się nadaje, ale potem to łoooo panie, musimy mieć więcej). 
LCJ Myślę, że bez "szastania" kasą powstałby drugi Modlin bez ławek i krzesełek pod gatami. Pytanie do czego chcemy dążyć: do poziomu dworca PKS w mieście powiatowym czy miejsca obsługi pasażerów na światowym poziomie? 
Julian13 Pierdu pierdu... I szastanie kasą. 
LCJ, 15 czerwca 2022, 12:12 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Zapraszam na nie tak dawno otwarty odcinek A1 Częstochowa - Piekary Śląskie też robi wrażenie ale zgoła odmienne. Fuszera i wstyd.
LCJ Ja nie oczekuję wysokiej jakości i złoconych lamp jak w na nowym Dubaju, ale funkcjonalności i przestrzeni odpowiedniej do przepływów ludzi. Otwórzmy się w Polsce na duże projekty. Kładka nad torami czy ulicą nie jest dużym projektem! Schowanie ulicy lub torów kolejowych pod częścią centrum miasta żeby umożliwić pieszym swobodny ruch dopiero robi wow! Jeździsz nową A1 między Łodzia a Częstochową? Dla mnie to jest efekt wow! A kasa po prostu musi się na to znaleźć. 
edro Zwolnij trochę z tym światowym poziomem. Do tego trzeba mieć naprawdę dużo kasy. A tymczasem będzie piękny projekt (bo papier wszystko przyjmie), a potem będą kompromisy, bo "to jest za drogie", "to można zastąpić", coś innego zrobi się "później". Po drodze część kasy wyparuje, może trzeba będzie powiększyć zarząd (bo dotychczasowy do pilnowania łąki się nadaje, ale potem to łoooo panie, musimy mieć więcej). 
LCJ Myślę, że bez "szastania" kasą powstałby drugi Modlin bez ławek i krzesełek pod gatami. Pytanie do czego chcemy dążyć: do poziomu dworca PKS w mieście powiatowym czy miejsca obsługi pasażerów na światowym poziomie? 
Julian13 Pierdu pierdu... I szastanie kasą. 
lxl, 16 czerwca 2022, 9:36 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »