Piloci LOT narzekają na przepracowanie i zmęczenie. „Śpimy po 2 godziny”. LOT reaguje i wprowadza zmiany
Niejako w tle zamieszania wokół prezesa LOT Michała Fijoła swoje pretensje pod adresem narodowego przewoźnika postanowiła wyartykułować część pilotów. W wyemitowanym w piątek w „Faktach” TVN materiale słyszmy, że wielu z nich narzeka na przemęczenie i przepracowanie. Problemem są też tzw. krótkie nocowania, gdy samolot bazuje gdzieś w środku nocy, a już po kilku godzinach, często jeszcze przed świtem, rusza w dalszą trasę.
– Ciekawe, co powiedzieliby pasażerowie wsiadający rano do samolotu, gdyby wiedzieli, że piloci i załoga spali po 2 godziny? – mówi jeden z nich. – Czy często to się zdarza? Wielokrotnie. To jest walka o to, aby nie zasnąć – dodaje.
Powodem ma być złe planowanie grafików i procedury, w których linia ma stawiać głównie na to, by przewieźć jak najwięcej pasażerów. Potwierdzeniem ma być zaś rosnąca liczba tzw. raportów unfit – piloci mogą składać je do 1,5 godziny przed lotem, jeśli czują, że nie są w stanie wykonać lotu, który mają zaplanowany. Według „Faktów” w ostatnich miesiącach takie raporty ma składać średnio 2 pilotów dziennie (choć LOT odpowiada, że wynika to ze zmian przepisów i teraz do zgłoszenia niedyspozycji nie jest już konieczne zwolnienie lekarskie). Szczególnie męczące mają zaś być 3-dniowe rotacje, oznaczające 2 noclegi poza domem, które według materiału wykonują głównie piloci Embraerów.
Całą sprawę utrudnia fakt, że do nadzorującego LOT Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie wpłynęła żadna skarga ze strony pilotów. A LOT zapewnia, że wszystkie kontrole prowadzone m.in. przez ULC i EASA.
Jednocześnie być może narzekania pilotów przyniosły pewien efekt, bo LOT zdecydował się na wprowadzenie zmian w sposobie konstruowania grafików.
– Od grudnia trzydniowe rotacje zostały wycofane z planów lotów – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy LOT.
Zamiast nich piloci będą pracowali na 2-dniowych rotacjach, czyli z maksymalnie jednym noclegiem poza domem. Grafiki mają być też tak ułożone, by zlikwidować krótkie nocowanie, by zapewnić pilotom odpowiedni czas na regenerację
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?