Fly4free.pl

Piloci LOT narzekają na przepracowanie i zmęczenie. „Śpimy po 2 godziny”. LOT reaguje i wprowadza zmiany

Foto: Skycolors / Shutterstock
– Ciekawe, co powiedzieliby pasażerowie, gdyby wiedzieli, że przed niektórymi załogami piloci i załoga spali po 2 godziny? – narzeka jeden z pilotów LOT w materiale „Faktów TVN”. Część pilotów wskazuje przy tym na złe planowanie dyżurów, które powoduje, że są zmęczeni i przepracowani. Co na to narodowy przewoźnik? Od grudnia linia wprowadza zmiany, które mają poprawić sytuację pilotów.

Niejako w tle zamieszania wokół prezesa LOT Michała Fijoła swoje pretensje pod adresem narodowego przewoźnika postanowiła wyartykułować część pilotów. W wyemitowanym w piątek w „Faktach” TVN materiale słyszmy, że wielu z nich narzeka na przemęczenie i przepracowanie. Problemem są też tzw. krótkie nocowania, gdy samolot bazuje gdzieś w środku nocy, a już po kilku godzinach, często jeszcze przed świtem, rusza w dalszą trasę.

– Ciekawe, co powiedzieliby pasażerowie wsiadający rano do samolotu, gdyby wiedzieli, że piloci i załoga spali po 2 godziny?
– mówi jeden z nich. – Czy często to się zdarza? Wielokrotnie. To jest walka o to, aby nie zasnąć – dodaje.

Powodem ma być złe planowanie grafików i procedury, w których linia ma stawiać głównie na to, by przewieźć jak najwięcej pasażerów. Potwierdzeniem ma być zaś rosnąca liczba tzw. raportów unfit – piloci mogą składać je do 1,5 godziny przed lotem, jeśli czują, że nie są w stanie wykonać lotu, który mają zaplanowany. Według „Faktów” w ostatnich miesiącach takie raporty ma składać średnio 2 pilotów dziennie (choć LOT odpowiada, że wynika to ze zmian przepisów i teraz do zgłoszenia niedyspozycji nie jest już konieczne zwolnienie lekarskie). Szczególnie męczące mają zaś być 3-dniowe rotacje, oznaczające 2 noclegi poza domem, które według materiału wykonują głównie piloci Embraerów.

Całą sprawę utrudnia fakt, że do nadzorującego LOT Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie wpłynęła żadna skarga ze strony pilotów. A LOT zapewnia, że wszystkie kontrole prowadzone m.in. przez ULC i EASA.

Jednocześnie być może narzekania pilotów przyniosły pewien efekt, bo LOT zdecydował się na wprowadzenie zmian w sposobie konstruowania grafików.

– Od grudnia trzydniowe rotacje zostały wycofane z planów lotów – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy LOT.

Zamiast nich piloci będą pracowali na 2-dniowych rotacjach, czyli z maksymalnie jednym noclegiem poza domem. Grafiki mają być też tak ułożone, by zlikwidować krótkie nocowanie, by zapewnić pilotom odpowiedni czas na regenerację

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »