EASA z poważnymi zarzutami wobec Grecji. 14 lotnisk od lat łamie przepisy w zakresie bezpieczeństwa
Jak informuje serwis „CH-Aviation”, Komisja Europejska będzie prowadzić wzmożone kontrole ruchu na 10 cywilnych i czterech wojskowych lotniskach o charakterze półcywilnym. – Dochodzenie przeprowadzone przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wykazało, że odpowiedzialny organ ds. bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Grecji (HCAA) nie przeprowadził wymaganych kontroli zgodności zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 965/2012 – poinformowała KE.
Z oficjalnego komunikatu europejskich władz wynika, że aż 10 greckich lotnisk nie ma odpowiednich certyfikatów bezpieczeństwa. – Grecja nie była też w stanie udowodnić, że wymagany poziom bezpieczeństwa i interoperacyjności z systemami cywilnymi został osiągnięty na czterech lotniskach wojskowych, z których mogą korzystać również samoloty cywilne – dodano. Do 25 sierpnia ma się rozpocząć proces certyfikacji i realizacji niezbędnych projektów na lotniskach, na których jest to wymagane (np. zmiana lub naprawa oświetlenia), tak aby Grecja otrzymała od Komisji przedłużenie terminu i uniknęła kary.
- Słoneczny Brzeg od 2872 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
- Djerba od 1897 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
- Cypr Północny od 2109 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Radom)
Szczegółowe kontrole zostaną przeprowadzone między innymi na lotnisku w Heraklionie na Krecie, ale także w Patras, Skyros, Kalamacie czy Lemnos. Jakby tego było mało, także niektóregreckie linie lotnicze zostaną poddane szczegółowym audytom, ponieważ również wykazano, że nie przestrzegają działań nadzorczych. Chodzi o czarterowe linie Lumiwings i Air Mediterranean, a także dostawcę odrzutowców biznesowych Life Line.
Symboliczna „żółta kartka” dla Grecji w postaci zapowiedzi dokładnych kontroli oznacza, że niewykluczone jest skierowanie sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i nałożenie na HCAA wysokiej grzywny. Teraz greckie władze mają dwa miesiące na poprawienie nadzoru w zakresie lotnictwa cywilnego i udzielenie odpowiedzi na pismo z Brukseli.
W niektórych portach lotniczych stwierdzone problemy dotyczą niedoborów kadrowych. Wyniknęły one z braku regularnych kontroli ze strony powołanych inspektorów, którzy mogliby wystawiać certyfikaty na lotniskach. Obecnie w Grecji odpowiada za to tamtejszy Urząd Lotnictwa Cywilnego, który od dwóch lat zajmuje się tym w miejsce wcześniejszego organu, Służby Lotnictwa Cywilnego. EASA uznała, że i w tym zakresie należy przeprowadzić szczegółowe kontrole.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?