Q: – Co jest nie tak z Okęciem, czemu według Pana jest to „szokujące lotnisko”? (w trakcie konferencji Michael O’Leary nazwał Lotnisko Chopina (Chopin Airport) jako „shocking airport” – przyp. red.)
Michael O’Leary : – Zbyt drogie. Urządzenia zainstalowane na lotnisku nie są wydajne. Dużo opóźnień co nie powinno się zdarzać przy tak małym ruchu lotniczym w tym porcie. Zarząd nie chce przyjąć przewoźników nisko kosztowych . Być może obawiają się, że przez konkurencję upadnie PLL LOT, ale sądzę, że LOT upadnie tak czy inaczej. Myślę, że Modlin będzie rósł w siłę bardzo gwałtownie. W niedługim czasie role między lotniskami się odwrócą i to Modlin będzie obsługiwał więcej pasażerów niż „szokujące lotnisko”.
Q: – Czemu Wrocław został wybrany na pierwszą bazę Ryanaira w Polsce? Czy planujecie by kolejną bazą został Modlin?
MOL: – Wybraliśmy Wrocław, ponieważ to lotnisko zaproponowało nam najwyższy poziom infrastruktury. Nowy terminal, który zostanie otwarty w kwietniu/maju w tym roku. Jest tam dużo miejsca pod rozbudowę, dużo możliwości dla naszego rozwoju. Byli bardzo chętni, abyśmy otworzyli tam swoją bazę. Jest to pierwsza z trzech lub czterech polskich baz. Myślę, że ogłosimy kolejną bazę w Polsce przed końcem 2012 roku. W 2013 roku latem zostanie ogłoszona kolejna baza, może nawet dwie.
Fl4free.pl: – Porozmawiajmy o cenach biletów. Nie o średnich cenach biletów, lecz o najtańszym bilecie jaki pasażer może kupić. Myślę, że w tej kwestii Wizz Air jest obecnie znacznie lepszy niż Ryanair.
MOL: – Co ?!
Fly4free.pl: – Ok, już wyjaśniam. Wczoraj (rozmowa miała miejsce 8 II – przyp. red.) kupiłem bilet w dwie strony z Warszawy do Budapesztu za 2 euro ze wszystkimi podatkami i opłatami. Czy Ryanair będzie miał tak dobrą ofertę?
MOL: – Nie. My zaproponujemy Wam niższe ceny. Nigdy w historii nie będziemy drożsi od drogiego Wizz Aira. W przeciwieństwie do nich my potrafimy zarabiać na tych tanich trasach, gdzie oni tracą pieniądze. Jeśli oni zmniejszą swoje ceny do 15 centów, my damy 5 centów. Jeśli oni będą chcieli zaoferować darmowy bilety, to my Wam zapłacimy. Rezerwuj zawsze na Ryanair.com, gwarantuję Ci, że będzie zawsze najtańszy. Rywalizacja jest dobra dla pasażerów, ale gdy tylko pojawia się rywalizacja między Wizz Air i Ryanair to my zawsze wygrywamy.
Fly4free.pl: – Ryanair jest znacznie większą firmą.
MOL: – Nie, nie my jesteśmy znacznie lepsi. Mamy nowsze i większe samoloty. Ładniejsze dziewczyny, bardziej atrakcyjnych szefów. Wszyscy wybierają Ryanair, oprócz naszych rywali.
Fly4free.pl: – Wracając do niskich cen mających przebić ofertę Wizz Aira. Na jakich trasach będzie dostępna ta oferta i kiedy?
MOL: – Bilety będzie można kupić dzisiaj. Będą to trzy trasy z Budapesztu, te same, które Wizz Air zaoferował w cenie 1 euro.
Fly4free.pl: – Ile będzie promocyjnych biletów?
MOL: – Tyle ile będzie potrzeba, by przekonać konkurencję, że nie są w stanie pobić naszych cen.
(Michael O’Leary słowa dotrzymał i w środę mogliśmy kupować bilety po 10 groszy (7 HUF) na trasach z Budapesztu, w tym na loty do Krakowa – przyp. red.)
Fly4free.pl: – Mieszkańcy Wysp Brytyjskich i Włoch za bilety na stronie Ryanair.com bezprowizyjnie mogą już płacić tylko kartą Ryanair Cash Passport . Kiedy będzie ona dostępna w Polsce? Czemu jest to właśnie karta przedpłacona, a nie np. kredytowa?
MOL: – Sądzę, że Cash Passport nie pojawi się w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Obecnie wprowadzamy kartę w Irlandii, następne w kolejce są Niemcy. Wybór rodzaju karty jest podyktowany korzyściami finansowymi. Ta nam się bardziej opłaca niż kredytowa.
Fly4free.pl: – Pytanie odnośnie wprowadzenia przez Ryanaira systemu zabezpieczeń w systemie rezerwacyjnym na stronie w postaci captcha (kod do przepisywania z obrazka do formularza – przyp. red.). Czy to spowodowało zmniejszenie liczby dokonywanych rezerwacji na stronie?
MOL: – Liczba rezerwacji cały czas pnie się do góry. Captcha to nie jest system, który się kocha to jest jak wrzód na tyłku, jednak użyliśmy tego zabezpieczenia, aby pozbyć się „screen scrapers” (programów takich jak Azuon – przyp. red.) i agencji pośredników, którzy sprzedawali nasze bilety za dodatkową opłatą, przez co pasażerowie nie kupowali ich bezpośrednio na naszej stronie.
Fly4free.pl: – Mam kolejne pytanie…
MOL: – Muszę pobierać od Ciebie opłaty za każde kolejne pytanie – zadałeś już ich zbyt wiele!
Fly4free.pl: – To będzie ostatnie. Jak jest przyszłość Ryanaira? Loty długodystansowe za ocean?
MOL: – Planujemy przewieźć coraz więcej pasażerów, otwierać nowe bazy w Polsce, Niemczech i w Europie. Tylko w Europie, bo tu wolno nam latać (Ryanair lata tylko do krajów, które podpisały porozumienie z Unią Europejską o „otwartym niebie”. Poza Europą jest to również Maroko – przyp. red.). Trzy lata temu zaplanowaliśmy, aby z 12-15 miast Europy otworzyć nisko kosztowe połączenia ze Stanami Zjednoczonymi. Będą to loty z takich krajów jak: Polska, Włochy, Hiszpania, Francja, Niemcy i Wielka Brytania. By tego dokonać potrzebujemy ok. 30-40 maszyn długodystansowych. Problem z tymi samolotami jest taki, że trzeba bardzo długo czekać na dostarczenie takiego samolotu, jak np. Airbus 330 czy Boeing 787. Więc nie będziemy mieć tych maszyn w ciągu najbliższych 4-5 lat.
Fly4free.pl: – Czy Ryanair złożył zamówienie na tego typu samoloty?
MOL: – Nie, Ryanair zamawia samoloty kiedy świat chyli się ku upadkowi, gdy jest po prostu kryzys i samoloty są tańsze. My Irlandczycy jesteśmy biedni i zamawiamy samoloty, kiedy są najtańsze na rynku w przeciwieństwie do szejków, bo oni zamawiają wtedy kiedy są najdroższe.
Na zdjęciu: na pierwszym planie karta Fly4free.pl. W tle Hubert Olender Fly4free.pl (z lewej ;)) i Michael O’Leary Ryanair