Fly4free.pl

Enter Air kupi 6 nowoczesnych Boeingów za ponad 2 mld zł. Skąd weźmie pieniądze?

Największa linia czarterowa w Polsce chce kupić 6 nowoczesnych Boeingów za ponad 2 mld zł. Część pieniędzy chce pozyskać z giełdy, na której ma zadebiutować 14 grudnia. To już drugie podejście Enter Air do GPW.

Enter Air jest największą czarterową linią lotniczą w Polsce – lata do ponad 30 krajów, a w 2014 r. obsłużyła 1,5 mln pasażerów, czyli prawie 1/3 całego ruchu czarterowego w Polsce. We wtorek linia ogłosiła plany debiutu na warszawskiej giełdzie. To już drugie podejście Entera do GPW – we wrześniu spółka zawiesiła ofertę publiczną ze względu na kryzys w Grecji i „niekorzystne warunki rynkowe”.

W ramach debiutu Enter chce zebrać 110 mln zł poprzez wyemitowanie 7 mln nowych akcji. Pieniądze te pójdą na przedpłaty na zakup nowych samolotów: Enter Air chce kupić 6 nowych Boeingów: 2 modele 737-800 oraz cztery 737-8 MAX, które zastąpią część dotychczas użytkowanych maszyn. Pierwszą maszynę Enter ma otrzymać pod koniec 2017 r., kolejne będzie dostawać sukcesywnie do 2021 roku.

enter1

To bardzo droga inwestycja – spółka podała w komunikacie, że cena katalogowa 737-800 to 361 mln zł, a 737-8 MAX kosztuje 413,6 mln zł. W sumie – 2,376 mld zł. Enter nie zdradza skąd weźmie pieniądze, przedstawiciele spółki mówią tylko, że uzyskali od Boeinga bardzo korzystny rabat. – Mamy wielu chętnych do sfinansowania tej inwestycji – mówił w czerwcu Grzegorz Połaniecki, dyrektor generalny Enter Air.

Obecnie flota Entera liczy 17 maszyn, z czego aż 13 jest w leasingu.

Jak i gdzie latają Polacy?

Na polskim rynku czarterów (z których korzysta 3,7 mln pasażerów rocznie) rządzą i dzielą trzy firmy: oprócz Entera największe udziały ma czeski Travel Service i litewskie linie Small Planet Airlines. W sumie tych trzech graczy ma prawie 80 proc. udziałów w rynku.

Z danych ULC za ubiegły rok wynika, że najpopularniejsze kierunki, do których Polacy latają czarterami to:

  • Grecja (887 tys. ludzi)
  • Turcja (703 tys.)
  • Egipt (551 tys.)
  • Hiszpania (505 tys.)
  • Tunezja (200 tys.)
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Poprawna linia lotnicza. Niech się rozwija. Nigdy nie narzekałem na jakość.
Maxsimus, 24 listopada 2015, 19:14 | odpowiedz
Mogliby oferować rejsowki. Porządna linia.
Kasia, 24 listopada 2015, 20:24 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Niektóre destynacje powoli się zwijają a nie rozwijają....
AnTek1, 24 listopada 2015, 20:25 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Z zewnątrz wygląda na super linie, ale od środka już tak kolorowo nie jest. Warunki pracy jakie oferują urągają normalnym ludziom,
vincenz, 24 listopada 2015, 21:22 | odpowiedz
W obecnej sytuacji na świecie taki zakup to trochę ryzykowna sprawa,może się niedługo okazać ,że nie będzie gdzie latać lub będzie to tak ryzykowne,że ilość pasażerów gwałtownie się skurczy a tym samym obłożenie lotów może być bardzo słabe a raty płacić trzeba.
roman, 24 listopada 2015, 21:30 | odpowiedz
Kasę wezmą z niepłacenia odszkodowań za opóźnienia. Obecnie mam z nimi sprawę w toku :) Biorą pięć tras dziennie i potem dziwne, że mają opóźnienia.
przemek, 25 listopada 2015, 8:25 | odpowiedz
MaxsimusPoprawna linia lotnicza. Niech się rozwija. Nigdy nie narzekałem na jakość.
Ja przeciwnie - leciałem dwa razy (w tą i z powrotem) i pierwszy raz w życiu się bałem lotu. Ze względu na stan techniczny maszyny.
Fiodro., 25 listopada 2015, 14:07 | odpowiedz
Fiodro.
MaxsimusPoprawna linia lotnicza. Niech się rozwija. Nigdy nie narzekałem na jakość.
Ja przeciwnie – leciałem dwa razy (w tą i z powrotem) i pierwszy raz w życiu się bałem lotu. Ze względu na stan techniczny maszyny.
a. i to po przeszło 4h opóźnienia, jak już raczył przylecieć. ;) Więc istotnie, nowe maszyny im się przydadzą.
Fiodro., 25 listopada 2015, 14:22 | odpowiedz
AnTek1Niektóre destynacje powoli się zwijają a nie rozwijają….
co to jest destynacja?
natif spiker, 26 listopada 2015, 1:27 | odpowiedz
Fiodro.
Fiodro.
MaxsimusPoprawna linia lotnicza. Niech się rozwija. Nigdy nie narzekałem na jakość.
Ja przeciwnie – leciałem dwa razy (w tą i z powrotem) i pierwszy raz w życiu się bałem lotu. Ze względu na stan techniczny maszyny.
a. i to po przeszło 4h opóźnienia, jak już raczył przylecieć. ?Więc istotnie, nowe maszyny im się przydadzą.
Też miałem około 4h opóźnienia z Enter Air. Szczęście w nieszczęściu, że się nigdzie nie spieszyłem przy powrocie. Odszkodowanie za opóźnienie w wysokości 400E na osobę to swoją drogą większa kwota niż płaciłem za wyjazd ( 700zł - 7dni Tunezja w opcji HB ) :) Także wyjazd za darmo, ale dla odważnych, bo maszyny obsługujące to dramat. W tamtą stronę 737 z 1981 roku, powrót 737 z 1994 roku.
przemek, 26 listopada 2015, 9:03 | odpowiedz
1994 to nie jakis specjalnie stary, 1981 juz gorzej, choc wciaz w przyjetych normach.
przemek
Fiodro.
Fiodro.
MaxsimusPoprawna linia lotnicza. Niech się rozwija. Nigdy nie narzekałem na jakość.
Ja przeciwnie – leciałem dwa razy (w tą i z powrotem) i pierwszy raz w życiu się bałem lotu. Ze względu na stan techniczny maszyny.
a. i to po przeszło 4h opóźnienia, jak już raczył przylecieć. ?Więc istotnie, nowe maszyny im się przydadzą.
Też miałem około 4h opóźnienia z Enter Air. Szczęście w nieszczęściu, że się nigdzie nie spieszyłem przy powrocie. Odszkodowanie za opóźnienie w wysokości 400E na osobę to swoją drogą większa kwota niż płaciłem za wyjazd ( 700zł – 7dni Tunezja w opcji HB ) Także wyjazd za darmo, ale dla odważnych, bo maszyny obsługujące to dramat. W tamtą stronę 737 z 1981 roku, powrót 737 z 1994 roku.
magda, 26 listopada 2015, 12:06 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »