Enter Air jest największą czarterową linią lotniczą w Polsce – lata do ponad 30 krajów, a w 2014 r. obsłużyła 1,5 mln pasażerów, czyli prawie 1/3 całego ruchu czarterowego w Polsce. We wtorek linia ogłosiła plany debiutu na warszawskiej giełdzie. To już drugie podejście Entera do GPW – we wrześniu spółka zawiesiła ofertę publiczną ze względu na kryzys w Grecji i „niekorzystne warunki rynkowe”.
W ramach debiutu Enter chce zebrać 110 mln zł poprzez wyemitowanie 7 mln nowych akcji. Pieniądze te pójdą na przedpłaty na zakup nowych samolotów: Enter Air chce kupić 6 nowych Boeingów: 2 modele 737-800 oraz cztery 737-8 MAX, które zastąpią część dotychczas użytkowanych maszyn. Pierwszą maszynę Enter ma otrzymać pod koniec 2017 r., kolejne będzie dostawać sukcesywnie do 2021 roku.
To bardzo droga inwestycja – spółka podała w komunikacie, że cena katalogowa 737-800 to 361 mln zł, a 737-8 MAX kosztuje 413,6 mln zł. W sumie – 2,376 mld zł. Enter nie zdradza skąd weźmie pieniądze, przedstawiciele spółki mówią tylko, że uzyskali od Boeinga bardzo korzystny rabat. – Mamy wielu chętnych do sfinansowania tej inwestycji – mówił w czerwcu Grzegorz Połaniecki, dyrektor generalny Enter Air.
Obecnie flota Entera liczy 17 maszyn, z czego aż 13 jest w leasingu.
Jak i gdzie latają Polacy?
Na polskim rynku czarterów (z których korzysta 3,7 mln pasażerów rocznie) rządzą i dzielą trzy firmy: oprócz Entera największe udziały ma czeski Travel Service i litewskie linie Small Planet Airlines. W sumie tych trzech graczy ma prawie 80 proc. udziałów w rynku.
Z danych ULC za ubiegły rok wynika, że najpopularniejsze kierunki, do których Polacy latają czarterami to:
- Grecja (887 tys. ludzi)
- Turcja (703 tys.)
- Egipt (551 tys.)
- Hiszpania (505 tys.)
- Tunezja (200 tys.)