Gdzie podział się fotel 28F? 🕵️♂️ Wyjaśniamy wszystkie tajemnice miejsc w Wizz Airze ✈️
Podstawową przyczyną konsternacji u pasażerów węgierskiej linii jest różnorodność floty samolotów. W konkurencyjnym Ryanairze, którzy przez lata korzystał przede wszystkim z Boeingów 737-800 (a teraz także Boeingów 737 MAX 8200), wszystko było bowiem proste – 33 rzędy w układzie 3+3, dwie strefy z większą przestrzenią na nogi. Koniec, kropka. Wizz Air korzysta natomiast z czterech różnych modeli samolotów produkowanych przez francuskiego Airbusa, które istotnie różnią się między sobą liczbą foteli oraz ich układem.
Alanya od 1948 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Rodos od 2629 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Alanya od 2420 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Skąd możemy wiedzieć, jakim samolotem polecę na danej trasie? Na to pytanie nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi. Niezłą podpowiedzią może być widoczna w systemie rezerwacyjnym liczba dostępnych do wyboru rzędów:
– 30 rzędów wskazują na model A320,
– 31 rzędów to model A320 lub A320neo,
– 39 rzędów jest charakterystyczne dla wersji A321,
– 40 rzędów oznacza lot Airbusem A321neo.
Wybierając podróż liniami Wizz Air nigdy nie możesz mieć jednak stuprocentowej pewności, którym modelem Airbusa danego dnia polecimy. Niekiedy zdarzają się bowiem zmiany – zwłaszcza pomiędzy wersją A320 i większą o 6 miejsc A320neo.
Airbusy A320 – powiew prostoty
W przypadku Airbusa A320 – zarówno w wersji podstawowej, jak i modelu A320B oraz neo, nie ma wielu zaskoczeń. Układ siedzeń jest bowiem podobny do tego, który znamy z konkurencyjnych Boeingów 737-800. Największą różnicą jest liczba miejsc – Airbus A320 może zabrać na pokład 180 pasażerów, nieco większe A320B i A320neo o sześciu pasażerów więcej. Popularne samoloty latające we flocie Ryanaira mają natomiast do dyspozycji 189 miejsc w 33 rzędach (choć pamiętajmy, że nowe „Gamechangery” Ryanaira zabierają na pokład o 8 pasażerów więcej – pojemność samolotu to 197 foteli).
Układ miejsc w każdym z modeli to klasyczne 3+3. Miejsca z większą przestrzenią na nogi obejmują rzędy numer 1 i 12-13, znajdujące się przy wyjściach ewakuacyjnych. Jeśli zależy Ci na widoku z okna, nie wybieraj siedzeń 20A i 20F – chociaż na bilecie znajdziesz napis „przy oknie”, to jedyne na co będziesz mógł popatrzeć to ściana samolotu. Nie najlepszym wyborem będą również rzędy w środku samolotu – od 10 do 18. Zamiast pięknych krajobrazów będziesz mógł bowiem oglądać… skrzydło oraz silnik.
Tajemnice Airbusa A321
W przypadku modelu A321 zaczynają się schody. Pozwalający zabrać na pokład 230 pasażerów samolot ma bowiem 37 rzędów w układzie 3+3 i dwa rzędy w układzie… 2+2. Co się stało z zaginionymi miejscami przy oknach w rzędach numer 11 i 25? Z uwagi na znajdujące się przy nich wyjścia ewakuacyjne, powstały tam specjalne siedzenia dla członków załogi – ale tylko po prawej stronie samolotu! Jeśli więc marzysz o starcie i lądowaniu w towarzystwie stewardessy – miejsca 11E i 25E będą świetnym wyborem.
Jak wygląda kwestia większego miejsca na nogi? W Airbusie A321 Wizz Air wyznaczył 3 strefy premium: w rzędzie numer 1, 26 oraz w rzędach 10-12. O ile pierwsze dwie strefy nie budzą kontrowersji, o tyle w przypadku tej ostatniej słychać sporo głosów niezadowolenia zaskoczonych pasażerów. Okazuje się bowiem, że o ile miejsca 10A, 10B i 10C mają więcej miejsca na nogi, o tyle te po prawej stronie samolotu – 10D, 10E i 10F – już nie. Tak samo sytuacja wygląda w rzędzie numer 12 – miejsca D i E, chociaż znajdują się w strefie premium – mają tyle samo miejsca na nogi co klasyczny fotel. Wyjątek stanowi tutaj miejsce 12F, które ma więcej miejsca na nogi ze względu na… brak fotela 11F. Nadążasz? Bo my ledwo.

Zaginiony fotel 28F
Po czym poznać, że na pewno kupujesz miejsce z większą przestrzenią na nogi? Tutaj Wizz Air również nie ułatwił pasażerom zadania. Jeśli bowiem dokonujesz rezerwacji z przeglądarce internetowej, fotel premium będzie miał kształt prostokąta i posiadał oznaczenie „XL”. W aplikacji Wizz Aira siedzenia te oznaczone będą natomiast wydłużoną kropką.
Na koniec kwestia widoku z okna. Najbardziej pokrzywdzeni będą pasażerowie, którzy wybiorą miejsca A i F w rzędach 26 oraz 18. Na nich, zamiast pięknych krajobrazów, czeka bowiem kilkugodzinne patrzenie na fragment kadłuba. Najlepszy widok na skrzydła oraz silniki zapewnią natomiast miejsca w rzędach do 16 do 24.
Z modelem A321neo wiąże się tylko jedna tajemnica – gdzie się podział fotel 28F? Podczas gdy wszystkie pozostałe rzędy mają klasyczny układ 3+3, w tym jednym znalazło się… zaledwie 5 siedzeń. Wyjaśnienie jest podobne jak w przypadku podstawowego wariantu A321 – miejsce przy wyjściu ewakuacyjnym zostało zdemontowane i zastąpione siedzeniem dla członków załogi. Czemu podobnego rozwiązania nie zastosowano w przypadku fotela 28A? To już chyba na zawsze pozostanie tajemnicą konstruktora i samej linii.
Często korzystacie z linii Wizz Air? Macie swoje ulubione lub znienawidzone miejsca w samolocie? Dajcie znać w komentarzu!
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?