Fly4free.pl

Drugi kraj UE chce wprowadzić zakaz lotów krajowych. Wzorują się na Francji

Iberia
Foto: Leif Eirik Skaue / ShutterStock
Hiszpania usilnie dąży do bycia kolejnym europejskim krajem, w którym większość lotów krajowych zostanie zastąpiona połączeniami kolejowymi. Ewentualne wprowadzenie zakazu krótkodystansowych tras spowodowałoby ograniczenia na popularnej trasie Madryt-Barcelona. Linie lotnicze krytykują ten pomysł.

Wicepremier Hiszpanii Yolanda Diaz przed kilkoma dniami ogłosiła rozważenie wprowadzenia zakazu krajowych lotów na trasach, na których można dojechać koleją w ciągu 2,5 godziny. Miałby to być jeden z kluczowych elementów hiszpańskiego planu przeciwdziałania negatywnym skutkom klimatycznym do 2050 roku.

Jeśli zakaz wejdzie w życie, prawdopodobnie najbardziej poszkodowany będzie flagowy przewoźnik Iberia. Wskutek zakazu musiałby wykluczyć ze swojego harmonogramu pięć tras krajowych – z Madrytu do Barcelony, Malagi, Walencji, Alicante i Sewilli. Do każdej pary miast można obecnie dojechać pociągiem, a czas przejazdu wynosi właśnie około 2,5 godziny. W ciągu roku na wszystkich tych trasach obsługiwanych jest ok. 3,5 mln pasażerów.

Utrata krajowych tras to tylko jedna strona medalu. Druga jest taka, że choć Hiszpania posiada największą sieć kolei dużych prędkości w Europie, to obecnie nie istnieją połączenia ze stacjami lotniskowymi. Od 2026 roku przewoźnik AVE ma dojeżdżać na stołeczne lotnisko Barajas, ale aktualnie planowane jest uruchomienie tylko dwóch pociągów na godzinę. Hiszpańskie Stowarzyszenie Linii Lotniczych (ALA) twierdzi, że „to zdecydowanie zbyt mało, aby w całości zastąpić krajowe połączenia lotnicze” – informuje dziennik „Murcia Today”.

Prezes ALA Javier Gandara uważa ponadto, że zakaz może również wpłynąć na podróżnych z mniejszych hiszpańskich miast, którzy chcą skorzystać z połączeń międzykontynentalnych.Pasażerowie latający na tych trasach krajowych to pasażerowie przesiadkowi, którzy lecą na przykład z Walencji do Nowego Jorku, ale przez Madryt; jeśli ograniczymy krótkie loty, klienci ci będą nadal latać do tych miejsc docelowych, ale z innych europejskich węzłów komunikacyjnych, co spowoduje większe zanieczyszczenie, a łączność i konkurencyjność na długich dystansach w naszym kraju zostaną ograniczone – przyznał.

Hiszpania chce w ten sposób pójść śladem Francji, w której poradzono sobie z ograniczeniem krajowych lotów. Air France nawiązał współpracę z operatorami kolejowymi, dzięki czemu wprowadzono dwie kategorie połączeń na linii powietrze-kolej. Są to AIR&RAIL, która łączy paryskie CDG z Bruxelles Midi, stację Eurostar w Belgii oraz krajowe usługi intermodalne TRAIN + AIR oferowane przez SNCF Voyageurs Train i właśnie Air France. Pasażerowie lecący narodową linią mogą tym samym kupić bilet, który łączy w sobie podróż pociągiem krajowym i podróż międzynarodową samolotem.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Tymczasem każdy samolot który ląduje na Cyprze Północnym  na Ercan musi najpierw wylądować Turcji i drugi raz wystartować. Jaka ochrona środowiska? Codziennie hektolitry paliwa lotniczego w imię focha UE.
Madżed, 3 listopada 2023, 21:55 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »