Będzie więcej lotów z Polski do naszej ulubionej stolicy w Europie? Nowa linia ze stajni „Lufy” stawia na nasz region!
Trwająca od dawna saga z przejęciem linii ITA (czyli następcy słynnej Alitalii) przez Lufthansę zdaje się mieć już ku końcowi. Kilka dni temu Komisja Europejska ostatecznie zaakceptowała pakiet środków zaradczych, które mają zapobiegać wystąpieniu monopolu na rynku lotniczym w następstwie tej transakcji, co praktycznie oznacza, że transkacja przejęcia ITA jest na ostatniej prostej. W ramach podjętych środków wyznaczono na przykład kilku przewoźników (m.in. easyJet), którzy przejmą sloty włoskiego przewoźnika na lotniskach w Rzymie i Mediolanie Linate.
Skoro zaś finalizacja przejęcia jest bliska, to pojawiają się pierwsze informacje dotyczące planów niemieckiego przewoźnika wobec włoskiej linii. Informuje o nich włoski dziennik „Correre della Sera” i…są one dość interesujące także z perspektywy pasażerów z Polski.
- Wyspa Malta od 1915 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
- Costa Brava od 1391 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
- Costa Blanca od 1714 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Czytamy tam, że linia ma postawić na zwiększenie rentowności poprzez skupienie się na kluczowych rynkach i rezygnacji z połączeń, które generują straty lub nie są wystarczająco zyskowne. Według włoskich mediów kluczowe rynki dla ITA to Afryka i Ameryka Południowa. Są to rynki, na których Lufthansa chce mocniej zaistnieć, a które są dość dobrze obsługiwane przez jej konkurentów, takich jak Air France, British Airways, Iberia czy TAP. Wśród planowanych połączeń, jest m.in. trasa z Rzymu do kolumbijskiej Bogoty.
Ale trzecim istotnym regionem dla ITA ma być Europa Środkowa, co może sugerować mocniejsze pojawienie się m.in. w Polsce. Może tak się stać, bo Lufthansa chce zwiększyć funkcję hubową lotniska Rzym Fiumicino poprzez zwiększenie liczby połączeń dolotowych. Tu priorytetem dla linii ma być zwiększenie liczby pasażerów, którzy na lotnisku Fiumicino będą przesiadali się na trasy transatlantyckie do USA. Jednocześnie ITA może też próbować częściowo wejść na rynek połączeń wakacyjnych, bo Lufthansa jest zachęcona wynikami, jakie w tym segmencie notuje jej linia Discover.
Pełna konsolidacja ITA i Lufthansy ma potrwać według włoskich mediów około 2 lat.
W ostatnich latach Włochy to jeden z najszybciej rosnących kierunków, jeśli chodzi o loty pasażerskie z Polski. Szczególnie mocno rośnie zaś Rzym, który zyskuje m.in. dzięki pojawieniu się na tej trasie LOT, który przywrócił połączenie z Warszawy do stolicy Włoch po wielu latach przerwy i w szczycie sezonu lata tam nawet 2 razy dziennie.
Z danych ULC wynika, że w 2023 roku na trasach z Polski do Rzymu i z powrotem obsłużono w sumie 858,6 tysiąca pasażerów, czyli 260 tysięcy osób więcej niż rok wcześniej. Dla porównania: w I połowie tego roku Rzym za pośrednictwem samolotu odwiedziło 340 tysięcy Polaków (o 127 tysięcy osób więcej niż rok wcześniej).