Fly4free.pl

Jak reklamować wakacje z biurem podróży? Musisz znać swoje prawa!

rozczarowana para
Foto: fizkes / Shutterstock
Nieudane wakacje z biurem podróży to koszmar każdego turysty – tracisz urlop, nerwy i pieniądze. Na szczęście masz prawo reklamować wyjazd, który nie był zgodny z umową. Dowiedz się, ile pieniędzy możesz odzyskać, za co należy się zwrot kosztów i ile masz czasu na reklamację?
Fly4free.pl to nie tylko ogromna i zaangażowana społeczność doświadczonych podróżników, ale także stale dołączające nowe osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z wyjazdami. To właśnie dla nich zebraliśmy najbardziej podstawowe informacje w jednym miejscu. Wszystkie artykuły przygotowane dla początkujących podróżników znajdziesz w naszym ABC podróżowania.

Każdy wyjazd, który kupujecie w biurze podróży jest najzwyklejszą umową, która precyzyjnie określa zakres usług, ich standard, a także nakłada prawa i obowiązki na obie strony (biuro podróży i turystę). Dochodzenie swoich racji może wydawać się skomplikowane, ale w rzeczywistości jest bardzo proste. Wystarczy dobrze się do tego przygotować. Pod względem prawnym reguluje to ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

REKLAMACJA WYJAZDU Z BIUREM PODRÓŻY NA MIEJSCU

Nie musisz czekać z reklamacją wyjazdu do powrotu. Wiele problemów da się naprawić od ręki. Zgłoś wszystkie swoje uwagi bezpośrednio w recepcji i/lub u rezydenta wyjazdu. Nawet, jeśli rezydenta nie ma na miejscu, zawsze w recepcji (lub na specjalnie oznaczonej tablicy) znajdziesz do niego kontakt.

Dobrze wiedzieć!
Połączenie telefoniczne za granicą potrafi sporo kosztować. Nie musisz jednak dzwonić do rezydenta ze swojego telefonu i martwić się o rachunek! Wystarczy poprosić w recepcji i w większości przypadków będziesz mógł zadzwonić bez żadnych problemów. Z rezydentami najczęściej można też kontaktować się przez WhatsApp.

Może się okazać, że niesprawna klimatyzacja jeszcze tego samego dnia zostanie naprawiona, brak wody to tylko krótkotrwała awaria, a zły pokój zostanie wymieniony na inny (czasem nawet o wyższym standardzie). Zdarza się nawet, że zostanie ci zaproponowany alternatywny hotel lub inna rekompensata, np. bezpłatna wycieczka fakultatywna.

– Podróżny może odrzucić zaproponowane świadczenia zastępcze tylko wtedy, gdy nie są one porównywalne z tym, co zostało uzgodnione w umowie o udział w imprezie turystycznej, lub jeżeli przyznana obniżka ceny jest nieodpowiednia – przewiduje ustawa.

Choć dla nikogo nie jest to miła sytuacja, warto trzymać emocje na wodzy. Awanturą naprawdę załatwisz mniej niż spokojnym, kulturalnym i rzeczowym podejściem do tematu.

Oczywiście, jeśli niezgodność z umową dotyczy bardziej skomplikowanych czy ogólnych kwestii (jak np. dużo większa odległość od plaży niż w ofercie, brak hotelowych animacji, inna liczba basenów niż w opisie hotelu), to naprawienie sytuacji może być znacznie trudniejsze.

Zwróć uwagę, że niektóre biura podróży zabezpieczają się na wypadek niewielkich różnic pomiędzy opisem, a rzeczywistością. W ofercie możesz czasem zauważyć zdanie: „Godziny serwowanych posiłków i dostępność niektórych usług może ulegać zmianie i biuro podróży nie ponosi za to odpowiedzialności”.

Jeśli decydujesz się złożyć pisemną reklamację jeszcze na miejscu, to ZAWSZE domagaj się pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi.

REKLAMACJA WYJAZDU Z BIUREM PODRÓŻY PO POWROCIE

Czasem, nawet mimo szczerych chęci, ani hotel ani biuro podróży nie jest w stanie naprawić niedociągnięć i niezgodności z umową. Wtedy pozostaje reklamowanie wyjazdu po powrocie do domu. Roszczenia przedawniają się po trzech latach od dnia zakończenia imprezy turystycznej, ale Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zachęca, by składać reklamacje w terminie do 30 dni od powrotu do domu.  

Trzeba pamiętać, aby jeszcze na miejscu zgromadzić dokumentację dotyczącą nieprawidłowości. Co to znaczy? Możesz zrobić zdjęcia lub filmy, a także poprosić o pisemne potwierdzenie niedociągnięć. Warto gromadzić paragony, jeśli np. płacisz za rzeczy, które miały być bezpłatne lub ponosisz inne koniecznie wydatki i wziąć kontakt do osób, które – podobnie jak ty – są rozczarowane standardem proponowanych usług.

– Jeżeli organizator turystyki nie usunie niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny może dokonać tego sam i wystąpić o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków – czytamy w ustawie.

CO POWINNA ZAWIERAĆ REKLAMACJA IMPREZY TURYSTYCZNEJ?

Nie wiesz, jak powinna wyglądać reklamacja? Z pomocą przychodzi Europejskie Centrum Konsumenckie, które opublikowało wzór takiej skargi do biura podróży. Znajdzie tam również wzór pisma w języku angielskim.

Reklamacja powinna zawierać:

– szczegółowy opis sytuacji i wszystkich elementów niezgodnych z opisem
– dowody w sprawie, a więc zdjęcia, filmy lub pisemne poświadczenia niedociągnięć
– oczekiwany sposób i termin rozwiązania problemu, czyli co tak naprawdę chcesz otrzymać w zamian
– dane osobiste i szczegóły imprezy turystycznej (nr umowy, nazwa hotelu, data pobytu itd.)

ILE PIENIĘDZY MOGĘ ODZYSKAĆ OD BIURA PODRÓŻY?

Prawo nie określa precyzyjnie, ile pieniędzy możesz odzyskać za konkretne niezgodności z umową. To nie znaczy, że musisz działać po omacku. Od lat funkcjonuje bowiem tzw. „tabela frankfurcka”. Z formalnego punktu widzenia nie ma ona mocy prawnej, ale jest czymś w rodzaju drogowskazu, przy wyliczaniu roszczenia. Tabelę frankfurcką znajdziesz na stronie UOKiK.

Przykłady? Proszę bardzo! Nieścisłości w zakresie odległości od plaży to 5-15% kosztów wyjazdu, za mała powierzchnia pokoju, brak balkonu, brak widoku na morze to od 5-10%, brak klimatyzacji to już 10-20%, uszkodzenia pokoju 10-50 %, awaria wody – 10%, awaria windy – 5-10%. Za hałas w nocy możesz oczekiwać od 10 do nawet 40% zwrotu, 5% za monotonny jadłospis w trakcie posiłków, i 5-15% za długi czas oczekiwania na posiłkach. W przypadku zanieczyszczonej plaży należy ci się 10-20% zwrotu kosztów i 5-10 proc., jeśli nie będzie na niej leżaków/parasoli.

Oczywiście dotyczy to sytuacji, w których te elementy były zagwarantowane umową.

Kiedy zwrot kosztów się nie należy? W kilku przypadkach:

– jeśli niewykonanie umowy nastąpiło z winy klienta (np. miał nieważny paszport lub nie dopełnił innych formalności)
– jeśli niewykonanie umowy nastąpiło z uwagi na „siłę wyższą” (pogodę, strajki, konflikt zbrojny)
– jeśli niewykonanie umowy nastąpiło z uwagi na nieprzewidywalną działalność osób trzecich (np. zamach bombowy na lotnisku, ewakuacja hotelu itd.)

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »