Jedno z najlepszych lotnisk świata doradcą strategicznym przy budowie CPK!
Główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej zostało zwycięzcą postępowania na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komuikacyjnego. W grudniu zostanie podpisana umowa z hubem w Seulu na trzy lata.
Spółka CPK rozpoczęła rozmowy w sprawie wyłonienia doradcy strategiczny w marcu, a do finalnej fazy postępowania wybrano dwa lotniska: Incheon w Seulu oraz Naritę w Tokio. Ostatecznie wybrano lotnisko w Seulu, które jest jednym z najlepszych portów lotniczych na świecie i większych hubów przesiadkowych w Azji. Incheon to 4 najlepsze lotnisko na świecie w rankingu Skytrax, w 2019 roku obsłużyło ponad 71 mln pasażerów.
– Pojedynek między Naritą i Incheon był zażarty. Ostateczny wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Incheon w Korei Południowej, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Jak dodał Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. cudowy CPK, umowa z Incheon zostanie podpisana w grudniu i będzie obowiązywała przez 3 lata. Jak stwierdził, nie można wykluczyć, że współpraca z Koreańczykami będzie kontynuowana także w innych dziedzinach dotyczących CPK, a więc m.in. kolei dużych prędkości czy Airport City.
W komunikacie prasowym czytamy, że wybór doradcy strategicznego to kamień milowy w procesie przygotowań do budowy CPK. W przyszłości doradca ten może zostać długoterminowym partnerem strategicznym CPK.
Przedstawiciele spółki wskazują na duże podobieństwa między Incheon i planowanym portem w Baranowie. Koreańskie lotnisko jest dobrze połączone z Seulem systemem transportu kolejowego, pasażerowie mogą korzystać z pociągów ekspresowych, które zatrzymują się tylko w Incheon i Seulu. Podobnie ma wyglądać sprawa w CPK: Port Solidarność także ma posiadać stację kolejową zintegrowaną z portem lotniczym, a planowany czas podróży pociągiem z postojem na CPK i w centrum Warszawy to 15 minut.
Incheon powstawało też etapami, tak jak planowana jest budowa CPK. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe, a port miał przepustowość 30 mln pasażerów rocznie. W drugiej fazie zbudowano trzecią drogę startową, a po jej otwarciu w 2008 roku port zwiększył swoją przepustowość do 44 mln pasażerów rocznie.Trzeci etap zakończył się w 2018 roku, gdy zbudowano Terminal 2, który obecnie jest rozbudowywany. Szacuje się, że docelowo w 2024 roku lotnisko ma mieć zdolność obsłużenia 100 mln pasażerów.
Według dotychczasowych założeń Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie miał dwie drogi startowe i możliwość obsłużenia do 45 mln pasażerów.
Więcej na temat planów związanych z inwestycją CPK przedstawimy wkrótce.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?