Fly4free.pl

„The future is now”. AI pomoże linii ustalić, ilu pasażerów zje posiłki na pokładzie

KLM
Foto: KLM Catering Service
Sztuczna inteligencja coraz bardziej wnika w świat lotnictwa, a jednym z najnowszych przykładów jest KLM. Holenderska linia podsumowała pierwszą fazę testów modelu, pozwalającego ograniczać ilość marnowanego jedzenia po każdym locie. Przewoźnik deklaruje, że dzięki temu może ograniczyć marnowanie jedzenie o ponad 100 ton żywności w skali roku.

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie KLM, powodem wprowadzenia tego rozwiązania jest fakt, że pomimo dokonania rezerwacji, nie wszyscy pasażerowie pojawiają się na pokładach samolotów. Linia oszacowała, że w zależności od klasy, na rejs nie stawia się od 3 do 5 proc. podróżnych. Bezpośrednią tego konsekwencją jest marnotrawienie żywności, która nie nadaje się do dalszego użytku.

Opracowany na potrzeby działalności cateringowej KLM model TRAYS ma przewidywać liczbę pasażerów na podstawie historycznych danych w podziale na klasy biznes, premium comfort i ekonomiczną. Prognoza rozpoczyna się na 17 dni przed odlotem i potrafi dostarczyć rzeczywiste informacje o obłożeniu do 20 minut przed startem. Oznacza to, że tuż przed załadunkiem żywności na pokład technologia wskazuje, ile dokładnie powinno jej być.

Po 3-miesięcznym okresie analizy tego rozwiązania udało się oszacować, że przyczyniło się ono do zmniejszenia ilości marnowanego jedzenia na jednego pasażera o 63 proc. W największym stopniu było to widoczne w przypadku międzykontynentalnych lotów z lotniska Schiphol – średnio podczas jednego lotu do kosza lądowało o 1,3 kg posiłków mniej, niż to miało miejsce wcześniej. W skali roku daje to oszczędność na poziomie 111 ton.

Cieszymy się, że mogliśmy wnieść cenny wkład w ten ważny dla KLM projekt. Naszym celem w ramach Kickstart AI jest przyspieszenie wdrożenia sztucznej inteligencji w holenderskiej społeczności biznesowej i nie możemy się doczekać ścisłej współpracy z holenderskimi firmami, aby tak się stało – powiedział cytowany przez linię Sander Stomph, dyrektor generalny i współzałożyciel Kickstart AI, firmy odpowiedzialnej za uruchomienie pod koniec ubiegłego roku modelu TRAYS.

Na tym jednak wykorzystanie sztucznej inteligencji przez KLM ma się nie skończyć. Linia zapowiedziała, że planuje także rozwijać inne obszary swojej działalności, wskazując na trzy główne obszary, w których może skorzystać z nowej technologii. Mowa o usprawnianiu konserwacji samolotów, symulacji przewidywanych złych warunków pogodowych i dopasowaniu do nich harmonogramu lotów, a także spersonalizowanych wskazówek dla pasażerów dotyczących zarezerwowanego lotu.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
KLM i jego posiłki: na locie IST-AMS mialem na bilecie napisane: meal - znam angielski troche wiec wiem ze oznacza to posilek. dostalem kanapke z serem. potem na locie AMS-KRK mialem wpisane: snack - przekąska :) niezly jestem poliglota. I znowu dostalem kanapke. Claimowac ze posilek byl snackiem czy snack okazal sie posilkiem ?
tom971, 6 lutego 2024, 15:05 | odpowiedz
Ja natomiast w Airfrance lecąc na trasie BKK-CDG ostatnio jako Standard Meal otrzymałem posiłek Wegański z Tofu. Wróć praktycznie cały samolot dostał Tofu, bo zabrakło kurczaka. PORAŻKA
Dominik Budzowski, 6 lutego 2024, 22:26 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »