„The future is now”. AI pomoże linii ustalić, ilu pasażerów zje posiłki na pokładzie
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie KLM, powodem wprowadzenia tego rozwiązania jest fakt, że pomimo dokonania rezerwacji, nie wszyscy pasażerowie pojawiają się na pokładach samolotów. Linia oszacowała, że w zależności od klasy, na rejs nie stawia się od 3 do 5 proc. podróżnych. Bezpośrednią tego konsekwencją jest marnotrawienie żywności, która nie nadaje się do dalszego użytku.
- Wyspa Malta od 1569 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
- Majorka od 1814 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
- Costa Brava od 1877 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
Opracowany na potrzeby działalności cateringowej KLM model TRAYS ma przewidywać liczbę pasażerów na podstawie historycznych danych w podziale na klasy biznes, premium comfort i ekonomiczną. Prognoza rozpoczyna się na 17 dni przed odlotem i potrafi dostarczyć rzeczywiste informacje o obłożeniu do 20 minut przed startem. Oznacza to, że tuż przed załadunkiem żywności na pokład technologia wskazuje, ile dokładnie powinno jej być.
Po 3-miesięcznym okresie analizy tego rozwiązania udało się oszacować, że przyczyniło się ono do zmniejszenia ilości marnowanego jedzenia na jednego pasażera o 63 proc. W największym stopniu było to widoczne w przypadku międzykontynentalnych lotów z lotniska Schiphol – średnio podczas jednego lotu do kosza lądowało o 1,3 kg posiłków mniej, niż to miało miejsce wcześniej. W skali roku daje to oszczędność na poziomie 111 ton.
– Cieszymy się, że mogliśmy wnieść cenny wkład w ten ważny dla KLM projekt. Naszym celem w ramach Kickstart AI jest przyspieszenie wdrożenia sztucznej inteligencji w holenderskiej społeczności biznesowej i nie możemy się doczekać ścisłej współpracy z holenderskimi firmami, aby tak się stało – powiedział cytowany przez linię Sander Stomph, dyrektor generalny i współzałożyciel Kickstart AI, firmy odpowiedzialnej za uruchomienie pod koniec ubiegłego roku modelu TRAYS.
Na tym jednak wykorzystanie sztucznej inteligencji przez KLM ma się nie skończyć. Linia zapowiedziała, że planuje także rozwijać inne obszary swojej działalności, wskazując na trzy główne obszary, w których może skorzystać z nowej technologii. Mowa o usprawnianiu konserwacji samolotów, symulacji przewidywanych złych warunków pogodowych i dopasowaniu do nich harmonogramu lotów, a także spersonalizowanych wskazówek dla pasażerów dotyczących zarezerwowanego lotu.