Nie polecimy Boeingami 737 MAX. Zamknięta przestrzeń nad polskim niebem, LOT uziemił swoje maszyny
LOT uziemia swoje Boeingi 737 MAX 8! Co to oznacza dla podróżnych i dlaczego kolejne linie lotnicze i urzędy odpowiedzialne za ruch lotniczy decydują się na tymczasowe wycofanie z aktualnej eksploatacji posiadanych Boeingów 737 MAX 8?
LOT podjął decyzję, dotyczącą swojej floty Boeingów 737 MAX 8. Jak można było się spodziewać, pięć maszyn, które są w posiadaniu naszego narodowe przewoźnika, nie będzie eksploatowanych.
Przyczyna? Decyzje agencji lotnictwa cywilnego w krajach, gdzie operuje PLL LOT, zakazujące wykonywania lotów nad ich terytorium powietrznym tym typem maszyn.
Przedstawiciele PLL LOT wydali oficjalny komunikat:
W związku z kolejnymi decyzjami agencji lotnictwa cywilnego LOT tymczasowo wstrzymał operacje na wszystkich 5 samolotach Boeing 737 MAX 8, które posiada w swej flocie. Obecnie służby operacyjne LOT-u dokonują niezbędnych modyfikacji siatki połączeń oraz zawierają krótkoterminowe umowy wyleasingowania dodatkowych samolotów celem utrzymania ciągłości operacji.
LOT pozostaje w stałym kontakcie z producentem, firmą Boeing, oraz władzami i agencjami lotniczymi w zakresie wyjaśniania wszelkich wątpliwości dotyczących samolotów Boeing 737-8 MAX
Co to oznacza dla pasażerów z Polski? M.in. potencjalne utrudnienia w podróży do Wielkiej Brytanii i innych krajów, gdzie nasz narodowy przewoźnik realizował połączenia maszynami Boeing 737 MAX 8.
Przedstawiciele LOT twierdzą, że modyfikacja siatki połączeń nie wpłynie na prowadzone operacje lotnicze, a loty na trasach m.in. do Londynu będą realizowane zgodnie z rozkładem, innymi typami maszyn niż Boeing 737 MAX 8.
Niemcy, Francja i Wielka Brytania zamykają niebo dla Boeingów
Wielkie zamieszanie na europejskim niebie wywołały konsekwencje katastrofy Boeinga 737 MAX Ethiopian Airlines. Urząd Lotnictwa Cywilnego Zjednoczonego Królestwa wydał instrukcję, aby zatrzymać wszystkie komercyjne loty pasażerskie, które miały mieć miejsce nad przestrzenią powietrzną Wielkiej Brytanii – a ich realizacja miała nastąpić samolotami Boeing 737 MAX. Teraz te maszyny nie mają prawa wlecieć na Wyspy.
Maszyny przewoźników, które były już w powietrzu, po wydaniu zakazu nie kontynuowały zaplanowanej trasy, tylko wróciły do macierzystych portów lotniczych. Taka sytuacja miała miejsce m.in. z maszynami Turkish Airlines, które wróciły do Stambułu – donosili przedstawiciele tureckich linii.
Do zakazu dołączyły też Niemcy i Francja, a także tani przewoźnik Norwegian, który uziemił wszystkie swoje MAX-y (18 sztuk).
Uziemienie Boeingów MAX i zakazy w Europie to cios dla wielu przewoźników, którzy posiadają w ciągłej eksploatacji ten typ samolotu. Aktualnie na świecie w służbie wielu linii lotniczych lata około 350 samolotów Boeing 737 MAX. Najpierw swoje maszyny uziemiły Chiny (blisko 100 samolotów) i Indonezja.