Koniec turbulencji na najniebezpieczniejszym lotnisku w Europie? Ma w tym pomóc nowoczesna technologia
Dla jednych dodatkowa atrakcja, dla innych powód do strachu. Będące bramą na Maderę lotnisko w Funchal uchodzi za jeden z najtrudniejszych portów lotniczych w Europie, jeśli chodzi o lądowanie. Wszystko z powodu porywistych wiatrów, które często prowadzą do poważnych turbulencji (zwłaszcza w trakcie lądowania), a także odwołanych i przekierowanych lotów. Ich skala bywa tak duża, że kilka lat temu lokalne władze wszczęły alarm, że biura podróży mogą z tego powodu porzucić wysyłanie swoich klientów na tę piękną wyspę.
- Side od 1465 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
- Słoneczny Brzeg od 1596 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
- Costa Dorada od 2289 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Teraz – jak donosi serwis Aerotelegraph – sytuacja może się poprawić, a choć silne wiatry nie znikną, to lotnisko będzie w stanie lepiej analizować zmieniające się warunki pogodowe. Wszystko za sprawą nowoczesnego systemu MAD Winds, który zaopatrzony w specjalne radary o zasięgu do 10 kilometrów może analizować w czasie rzeczywistym dane o sile wiatru czy możliwościach zmiany kierunku. To najnowocześniejszy tego typu sprzęt na świecie, a lotnisko na Maderze jest jednym z pierwszych, która będzie testować go przez rok. Jak będzie działać?
Zbierane dane z radarów będą szybciej i sprawniej trafiały do kontrolerów lotów, skąd właściwie automatycznie trafiały do pilotów, którzy będą mieli więcej czasu na podjęcie właściwej decyzji w krytycznym momencie lotu, a więc przy podejściu do lądowania. W efekcie znacząco zmniejszy się też ryzyko wystąpienia silnych turbulencji. Nowy system pomoże też w przewidywaniu zmian pogodowych, a zwłaszcza siły wiatru. To pozwoli na podejmowanie bardziej precyzyjnych decyzji dotyczących prowadzenia operacji na lotnisku, bo jak informuje lotnisko na Maderze, około 80 procent zdarzeń związanych z odwoływaniem czy przekierowywaniem lotów dotyczy sytuacji, w których siła wiatru jest większa o ustalonych limitów o nie więcej niż 3 węzły. W efekcie będzie to „kluczowe narzędzie do dokładniejszej i potencjalnie korzystniejszej oceny operacji”.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?