Fly4free.pl

Które polskie lotniska doczekają się rozbudowy i kiedy? Czeka nas prawdziwy wysyp inwestycji

Rozbudowa
Foto: Wizualizacja / Katowice Airport | Poznan Airport
Co jakiś czas słyszymy o kolejnych polskich lotniskach, które ogłaszają mniejsze bądź większy plany dotyczące rozbudowy. Jedne z nich idą na całość i publikują obszerne projekty, uwzględniające szereg nowości i udogodnień, zaś inne skupiają się na mniejszych aspektach, niekoniecznie związanych z obsługą pasażerów. Jedno jest pewne – w najbliższych latach doczekamy się wielu zmian, niemal wyłącznie na korzyść podróżnych.

Katowice z mocarnymi planami

Plany rozbudowy katowickiego lotniska odbiły się w ostatnich tygodniach zdecydowanie największym echem. Na początku lutego władze portu przedstawiły dokładne szczegóły programu inwestycyjnego, który ma być realizowany w latach 2024-2028. Jednym z celów stojących za tą rozbudową jest zwiększenie liczby obsługiwanych pasażerów. W ubiegłym roku było to 5,61 mln, w 2028 roku ma to być już 7,5 mln pasażerów, natomiast w 2033 roku może to być już ponad 10 mln podróżnych.

Nowy główny terminal pasażerski ma mieć 49 tys. metrów kwadratowych oraz 270-metrowy tunel łączący ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko. Sam budynek ma mieć 350 metrów długości i 105 metrów szerokości. Dodatkowo powstanie m.in. nowy układ drogowy, z nowymi bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi oraz strefą Kiss&Fly. Zwiększona ma zostać także pojemność parkingów (z obecnych 5,5 tys. miejsc postojowych do około 8 tys.), a do tego wybudowany zostanie wielopoziomowy parking, w pierwszej fazie na 1500 miejsc.

Katowice już dawno osiągnęły masę krytyczną średniego portu regionalnego i dalsza rozbudowa poprzez »pączkowanie« przestaje mieć sens. Katowice potrzebują nowoczesnego terminala, zaplanowanego tak, aby swoją funkcjonalnością i elastycznością zapewniał możliwość obsługi dynamicznie – i często nieprzewidywalnie – zmieniającego się ruchu. Jednocześnie, dbając o zrównoważony rozwój, należy uważnie gospodarować środkami – dlatego nowy terminal zintegrowany będzie ze zrewitalizowaną tkanką Terminala B. Zadanie było trudne, ale w naszej ocenie warte podjęcia wyzwania, z którego realizacji będą zadowoleni pasażerowie i pracownicy śląskiego lotniska – powiedział Ireneusz Kołodziej z firmy Arup, która towarzyszyła lotnisku w przygotowaniu koncepcji rozbudowy strefy pasażerskiej.

Lotnisko w Gdańsku z planami na wiele lat w przód

W połowie 2022 roku zakończyła się trwająca trzy lata rozbudowa terminalu na gdańskim lotnisku. W ramach inwestycji wartej 255 mln złotych zwiększyła się całkowita powierzchnia portu (o 16 tys. metrów kwadratowych), liczba gate’ów odlotowych (z 20 do 30) czy też punktów odprawy paszportowej w części odlotowej (z 6 do 8) i przylotowej (z 8 do 12). Co dalej? Na kolejne działania będzie trzeba poczekać, choć plany są już gotowe.

Mamy opracowany masterplan, aktualizowany co pięć lat, jak lotnisko ma się rozbudowywać przez kolejne trzy dekady. I to jest plan w wersji maksimum. Główny nacisk kładziemy na stworzenie dwóch linii dla samolotów na płycie postojowej, powstaną miejsca postojowe dla dużych samolotów, więcej dróg szybkiego zejścia na pas startowy. Powstaną dodatkowe stanowiska na płycie do odladzania – wyjaśniał w wywiadzie dla serwisu Trojmiasto.pl Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku.

W Poznaniu pierwsza faza = skanery 3D

W kwietniu poznańskie lotnisko zamierza zlecić wykonanie kompleksowej koncepcji rozbudowy, która obejmie perspektywę na 10-20 kolejnych lat. Jej efekty możemy poznać dopiero jesienią, ale już teraz wiadomo, że nacisk będzie kładziony na rozbudowę terminala, nową przestrzeń na nowe gate’y, nowe sklepy duty free i restauracje.

Chcemy uniknąć sytuacji, w której decyzje, jakie podejmiemy, będą miały nieodwracalny charakter, bo widzimy, że w niektórych miejscach założenia projektowe z lata 2010-2011 rozminęły się z tym, w jaki sposób rozwija się ruch na naszym lotnisku. Na podstawie tej koncepcji i kosztorysu podejmiemy decyzję o tym, jakie warianty realizacji rozbudowy będą możliwe do realizacji – mówił w rozmowie z Fly4free.pl Marcin Drzycimski, dyrektor działu rozwoju i planowania inwestycji lotniska w Poznaniu.

Zanim jednak zaczną być realizowane największe plany, jeszcze w tym roku rozpocznie się wcześniejsza faza rozbudowy poznańskiego lotniska. Jesienią ma dojść do przebudowy strefy kontroli bezpieczeństwa. Co to oznacza dla pasażerów? Długo wyczekiwane udogodnienie – dzięki zwiększeniu przepustowości i zainstalowaniu nowoczesnych skanerów 3D, podróżni nie będą już musieli wyciągać z plecaków płynów i elektroniki, co przełoży się na przyspieszenie całego procesu. Finalizacja tego etapu ma nastąpić wiosną przyszłego roku.

We Wrocławiu właśnie wybrano wykonawcę rozbudowy

Przed kilkoma dniami Port Lotniczy Wrocław ogłosił wyniki przetargu w sprawie rozbudowy i modernizacji. Wygrała go firma Budimex, która w ramach inwestycji wartej ponad 365 mlm złotych, z czego 50 proc. tej kwoty zostanie sfinansowane z funduszy unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. W komunikacie wrocławskiego lotniska czytamy również, że wykonawca będzie miał 26 miesięcy na wykonanie wszystkich robót, licząc od dnia podpisania umowy.

W ramach modernizacji port we Wrocławiu doczeka się nowej drogi kołowania i płyty postojowej dla samolotów. Budimex zajmie się również „budową płaszczyzny do odladzania samolotów oraz drogi szybkiego zjazdu, a także dostosowaniem istniejących dróg kołowania do nowo wybudowanych elementów infrastruktury”. Przełoży się to w znaczący sposób na zwiększenie naszych możliwości, zarówno jeżeli chodzi liczbę obsługiwanych operacji lotniczych, jak i liczbę samolotów zbazowanych przez przewoźników we Wrocławiu, a także bogatszą siatkę połączeń – powiedział prezes Portu Lotniczego Wrocław Cezary Pacamaj, cytowany w komunikacie.

W Krakowie również mają zacząć w tym roku

Kluczowe w kontekście rozbudowy krakowskiego lotniska decyzje zostały podjęte pod koniec ubiegłego roku. 29 grudnia wspólnicy spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice podjęli uchwałę dotyczącą „wyrażenia zgody na rozbudowę terminala pasażerskiego”. Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport tłumaczył wówczas, że „przepustowość obecnego terminala pasażerskiego, oddanego do użytkowania po rozbudowie w grudniu 2016 roku, jest już niewystarczająca, aby obsłużyć tak intensywnie wzrastający ruch„.

Po rozbudowie krakowski port ma obsługiwać 12 mln pasażerów rocznie, a docelowo, do 2045 roku, nawet 16 milionów.
Cytowany przez Radio Kraków Mariusz Saługa, członek zarządu Kraków Airport moówił, że „start prac stricte budowlanych planowany jest na 2025 rok. 2024 rok i początek przyszłego będzie przeznaczony na wybór wykonawcy, na przygotowanie projektów, natomiast 2025 rok to wbicie pierwszej łopaty, a 2030-31 rok to zakończenie inwestycji”.

Rozbudowa Lotniska Chopina dopiero za dwa lata?

Na rozbudowę największego polskiego lotniska duży wpływ ma przeciągający się audyt CPK. Dotychczasowy brak jakichkolwiek konkretów w tej kwestii sprawia, że do tej pory nie ogłaszano bardziej szczegółowych planów dot. Lotniska Chopina. Zmieniło się to przed kilkoma dniami, gdy głos w sprawie zabrał Marcin Danił, nowy wiceprezes PPL. – Celem jest jego rozbudowa do poziomu 28 mln pasażerów rocznie. Terminy i harmonogramy podamy szybko – mówił w rozmowie z „Gazetą Wyborczą”.

Danił dodał, że do ogłoszenia konkretnych planów PPL potrzebuje „niedługiego czasu”. Choć z tego enigmatycznego określenia nie wynika zbyt wiele, to wiadomo, że jakiekolwiek prace najprawdopodobniej ruszą w 2026 roku, a do zwiększenia przepustowości terminala o 6 mln względem obecnego stanu, konieczne będzie również uzyskanie nowej decyzji środowiskowej i zwiększenie dobowego limitu operacji lotniczych.

Modlin rozbudowywany jeszcze w tym roku

Prace modernizacyjne na terenie lotniska w Modlinie mogą ruszyć już jesienią tego roku. Głównym celem jest rozwinięcie go do tego stopnia, aby był w stanie obsługiwać od 8 do 12 milionów pasażerów rocznie.

Lotnisko w Modlinie ma komplet pozwoleń i uzgodnioną pożyczkę 200 mln zł na inwestycje. Tak dużo, bo terminal pasażerski powiększy się też o część podziemną. Będą w niej toalety i magazyny sklepowe. Budynek ma być wydłużony w obu kierunkach, dzięki czemu liczba bramek wzrośnie z czterech do 12. Pasażerowie przestaną się tłoczyć przed wyjściem na płytę lotniska, na której powstaną cztery dodatkowe stanowiska postojowe dla samolotów – w sumie będzie ich 16. Według prezesa Tomasza Szymczaka pierwsze prace przy rozbudowie są możliwe już jesienią 2024 r. – czytamy w „Wyborczej”.

W Łodzi stawiają jedynie na fotowoltaikę

W najbliższym czasie zbyt dużych i istotnych inwestycji, przynajmniej w kontekście rozbudowy mogącej mieć bezpośredni wpływ na pasażerów, nie planuje się na łódzkim lotnisku.Nie planujemy rozbudowy terminala, a jedynie drobne przebudowy i modyfikacje wewnątrz. Obecnie jest on przystosowany do obsługi do 2 milionów pasażerów w ciągu roku. Musimy jeszcze trochę popracować, żeby zbliżyć się do tej przepustowości. W 2023 roku obsłużyliśmy 350 tysięcy, w tym planujemy przyjąć około pół miliona podróżnych, a w kolejnych latach osiągać kolejne progi dążąc do wykorzystania pełnej przepustowości. Mamy więc jeszcze trochę czasu na przygotowanie infrastruktury do nowego rozdziału w historii lotniska – wyjaśniła w rozmowie z Fly4free.pl Wioletta Gnacikowska, rzecznik prasowa Portu Lotniczego Łódź.

Ostatnim ważnym ogłoszeniem w kontekście łódzkiego lotniska było przedstawienie planów dotyczących budowy własnej farmy fotowoltaicznej. Dzięki temu port w Łodzi stanie się pierwszym w całej Polsce, który całkowicie uniezależni się od zewnętrznych dostawców energii.

Port stara się aktywnie działać na rzecz ograniczenia emisji oraz śladu węglowego. Projekt farmy fotowoltaicznej wpisuje się w mapę drogową lotniska w zakresie zmierzania do zero emisyjności do 2030 roku zgodnie z Deklaracją z Tuluzy oraz sieci Net Zero, których lotnisko jest sygnatariuszem. Realizacja tego zadania pozwoli lotnisku uzyskać 15-20 proc. energii zielonej w całościowym miksie energetycznym – dodaje Gnacikowska.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »