Fly4free.pl

Limit płynów na brytyjskich lotniskach pozostanie na dłużej? Wymagane skanery CT są… za ciężkie

Bagaż
Foto: Mike_shots / ShutterStock
Choć do wymaganego przez brytyjski rząd terminu instalacji nowoczesnych skanerów CT na brytyjskich lotniskach pozostało niecałe pół roku, już teraz wiadomo, że nie uda się go dotrzymać. Londyńskie Heathrow i Gatwick oraz port w Manchesterze najpewniej nie wprowadzą tej technologii na czas z powodu… wagi skanerów.

Wielka Brytania jest krajem, który najbardziej restrykcyjnie podszedł do kwestii instalacji nowoczesnych skanerów na wszystkich dużych lotniskach. Departament Transportu (DfT) nałożył na nie obowiązek zamontowania urządzeń do połowy 2024 roku, ale jak dotąd doszło do tego na terenie zaledwie kilku portów (London City i Teesside International czy irlandzkie Shannon i Donegal).

Teraz okazuje się, że londyńskie Heathrow i Gatwick oraz lotnisko w Manchesterze mogą nie dotrzymać tego terminu. Głównym problemem nie są jednak kwestie ekonomiczne. – Skanery są bardzo ciężkie i w niektórych przypadkach trzeba wzmocnić podłogi w budynku terminala. Do tego koszt tych konkretnych urządzeń jest naprawdę wysoki, w końcu to najnowsza technologia – powiedziała cytowana przez BBC Sally Gethin, ekspertka stacji ds. podróży i lotnictwa.

W 3 z 4 terminali na lotnisku Heathrow rozpoczęto już wdrażanie nowej technologii, ale jak wskazuje BBC, czerwcowy termin „może być niemożliwy, ponieważ port ma 146 bramek bezpieczeństwa, dlatego całościowy proces instalacji skanerów mógłby utrudnić przepływ pasażerów„. Przedstawiciele lotniska Gatwick zapowiedzieli, że obecnie najbardziej możliwy termin to „początek 2025 roku„, natomiast rzecznik Manchester Airports Group również wskazał na „2025 rok„, ale nie podjął się dokładniejszego określenia orientacyjnej daty.

Władze DfT zapowiedziały, że nieuzasadnione wydłużenie terminu wdrożenia tego rozwiązania może skutkować karami. Za uzasadnione powody z kolei ma być uznawana np. rozbudowa terminala, którą podjęto chociażby na lotnisku Heathrow (efektem tego było zamknięcie bramki bezpieczeństwa dla pasażerów British Airways na kilka miesięcy). Podobne prace rozpoczęły się w porcie w Manchesterze czy East Midlands.

Na polskie lotniska nie został nałożony obowiązek wymiany skanerów, ale jedno przeprowadziło fazę testową. To Lotnisko Chopina, na którym od początku lipca do końca września testowano nowoczesne urządzenie EDSCB do kontroli bagaży kabinowych. Czy i kiedy kolejne porty zdecydują się na ten krok? Póki co żaden z nich nie ogłosił podobnych planów i choć np. gdańskie lotnisko wyrażało zainteresowanie nową technologią, to o konkretach nic nie było jeszcze słychać.

Dzięki instalacji skanerów CT, pasażerowie mogą się pożegnać ze znienawidzonym wymogiem wnoszenia płynów w bagażu podręcznym rozdzielonych na buteleczki o maksymalnej pojemności 100 ml – mogą mieć ze sobą opakowania zawierające dwa litry. Jednocześnie nowoczesne urządzenia wpływają na przyspieszenie kontroli bezpieczeństwa poprzez brak konieczności wyciągania z bagaży urządzeń elektronicznych.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
W ubieglym miesiacu bylem we Wloszech i Grecji i w obu miejscach zezwalano na przewoz 0,5 i 1,0 l plynow (nie pamietam gdzie jaka pojemnosc). Byly tam zwykle skanery i ta informacja byla podana przy stanowiskach kontroli bezpieczenstwa. Niby tez Schengen, a zasady inne
pawpos, 22 stycznia 2024, 21:00 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »