Fly4free.pl

Linia lotnicza zawiesza 57 stewardes, bo są za grube. Chamstwo? „Inni też tak robią”

Foto: LuckyImages / Shutterstock
Zawieszone stewardesy dostały od Air India jasny komunikat: Muszą schudnąć albo nie będą mogły dalej latać – informuje „Hindustan Times”. Indyjski przewoźnik nie jest jednak wyjątkiem, a wymagania co do odpowiedniej prezencji i wagi ma wielu przewoźników na świecie.

Według hinduskiej gazety stewardesy zostały przeniesione tymczasowo do pracy na ziemi i zakomunikowano im, że jeśli nie schudną, nie mają co marzyć o powrocie do latania. Dla stewardes oznacza to mniejsze zarobki, bo za loty mają wpisane w kontraktach dodatkowe pieniądze.

Air India, podobnie jak wielu innych przewoźników, wymaga od obsługi powietrznej odpowiedniej prezencji. Oprócz odpowiedniego wzrostu, jednym z ważniejszych kryteriów oceny przydatności do pracy jest BMI, czyli wskaźnik masy ciała. Co ciekawe, odpowiednie regulacje ma w tej sprawie nie tylko Air India, ale też DGCA, czyli hinduski urząd lotnictwa cywilnego.

W myśl tych przepisów samolotem mogą latać stewardesy, których BMI wynosi między 18 a 22. Oznacza to, że przy wzroście 170 cm, maksymalna waga stewardesy to 63-64 kilogramy. Dla mężczyzn widełki BMI są trochę bardziej posunięte i wynoszą od 18 do 25 punktów (czyli przy wzroście 180 cm górną granicą wagi dla panów jest 80 kilogramów).

Stewardesy i stewardzi, których BMI znajduje się powyżej górnej granicy są uznawani za „tymczasowo niezdolnych” do pracy w powietrzu i mają określony czas (maksymalnie do 18 miesięcy) na zrzucenie zbędnych kilogramów.

Nie jest to pierwszy raz, gdy Air India masowo zawiesza stewardesy z powodu nadwagi – we wrześniu 2015 roku linia lotnicza zawiesiła i przeniosła do pracy na ziemi 125 pracowników obsługi pokładowej (głównie stewardesy), a podobne ostrzeżenia wysłała do ponad 500 pracowników i pracownic. W sumie Air India zatrudnia ponad 3,8 tys. pracowników obsługi pokładowej, z czego aż 2,5 tys. to kobiety.

Waga? Linie lotnicze mają inne dziwne wymagania

Czy faktycznie wymagania dotyczące wyglądu i wagi stewardes są zbyt restrykcyjne?

– To kwestia zdrowego rozsądku. Spędzając tyle godzin w powietrzu musimy cały czas być w dobrej formie – mówi nam polska stewardesa, która lata w jednej z bliskowschodnich linii lotniczych.

Ale zdarzają się upomnienia? „Sorry kochana, ale te 3 kilogramy mają zniknąć do końca miesiąca”

– No pewnie. Moja koleżanka dostała niedawno upomnienie. W miesiąc musi zrzucić 7 kilogramów.

Co się stanie jak nie zrzuci?

– To dostanie jeszcze trochę czasu, ale w perspektywie ma to, że nie będzie mogła latać. Tak naprawdę u nas nie ma wymogów odnośnie wagi, wszystko sprowadza się do dobrego BMI i odpowiedniej prezencji.

Różnego rodzaju wymagania dotyczące wagi (czy też bardziej dyplomatycznie: „prezencji”) ma wielu przewoźników.  I nie są to najbardziej restrykcyjne wymagania. Jednym z najciekawszych wymogów dla stewardes jest to, jak wysoko są w stanie sięgnąć. I tak: w liniach Etihad pracownik obsługi pokładowej musi dosięgnąć rękami do poziomu 210 cm, stojąc prosto bez butów. W Emirates ta górna granica to 212 cm (można stać na palcach). Z kolei w Air New Zealand stewardesa musi być w stanie podnieść na wysokość 170 centymetrów 10-kilogramowy pakunek.

Do tego dochodzi odpowiednia prezencja, która w zależności od przewoźnika ma różny stopień szczegółowości. W American Airlines obowiązuje np. obowiązek usuwania nadmiernego owłosienia z uszu i nosa. Z kolei Hawaiian i United Airlines mają jasno określoną maksymalną długość paznokci, jakie może sobie zapuścić stewardesa.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
I co w tym dziwnego??? Dwie otyłe stewardesy mogą się nie minąć w przejściu. Otyli ludzie z ograniczoną sprawnością nie nadają się do wielu zawodów: balet, straż pożarna, sport zawodowy, modeling, kominiarz... Sam mam 182 cm i 125 kg wagi. Ale mam też mózg i wiem, że sporo dróg jest dla mnie zamkniętych jeśli nie schudnę i nie robię z tego afery. Żarłem i żre, piłem i piję, więc dlaczego mam mieć teraz pretensje i żale do innych???? Jedyne co mnie motywuje do utrzymywania jakiej takiej masy to abym nie przeszkadzał innym pasażerom siedzącym obok mnie w samolocie
eskie, 21 stycznia 2017, 15:38 | odpowiedz
Jak latałem dwadzieścia lat temu , stewardesy były piękne i młode. Teraz są brzydkie i otyłe. Problem w tym ,że to te same osoby.
Turysta z aparatem na zębach, 21 stycznia 2017, 16:05 | odpowiedz
Brakuje jeszcze wymogu wymiarów 90x60x90 ;)))
Pasażer_3A, 21 stycznia 2017, 16:54 | odpowiedz
Jeśli na prawde rozstrzygajacy jest wskaźnik BMI, to wyklucza także mocno wysportowane osoby i sportowców, co jest skrajnym absurdem.
Filip, 21 stycznia 2017, 18:58 | odpowiedz
Przypuszczam, że nie każą ważyc się wszystkim tylko tym, którzy "na oko" wyglądają trochę za grubo. Ale oczywiście mogę się mylić, nie takie absurdy już bywały...
Filip Jeśli na prawde rozstrzygajacy jest wskaźnik BMI, to wyklucza także mocno wysportowane osoby i sportowców, co jest skrajnym absurdem.
aa, 21 stycznia 2017, 19:20 | odpowiedz
eskie I co w tym dziwnego???Dwie otyłe stewardesy mogą się nie minąć w przejściu.Otyli ludzie z ograniczoną sprawnością nie nadają się do wielu zawodów: balet, straż pożarna, sport zawodowy, modeling, kominiarz…Sam mam 182 cm i 125 kg wagi. Ale mam też mózg i wiem, że sporo dróg jest dla mnie zamkniętych jeśli nie schudnę i nie robię z tego afery.Żarłem i żre, piłem i piję, więc dlaczego mam mieć teraz pretensje i żale do innych????Jedyne co mnie motywuje do utrzymywania jakiej takiej masy to abym nie przeszkadzał innym pasażerom siedzącym obok mnie w samolocie
BMI 22 to dolna granica normy a nie nadwaga!
Gooo, 21 stycznia 2017, 19:49 | odpowiedz
Ale BMI powyzej 22 to nie jest nadwaga!!! Natomiast 18 wskazuje na niedowagę. To absurdalne kryteria.
Alenka, 5 maja 2017, 1:07 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »