LOT wprowadza nową i dobrowolną ekologiczną dopłatę do biletów! Skorzystacie?
W ślad za innymi przewoźnikami, LOT wprowadza tzw. program kompensacji śladu węglowego. Polega on na tym, że podczas zakupu biletu każdy pasażer może uiścić dobrowolną opłatę, która wspomoże działania proekologiczne oraz realizację projektów mających na celu kompensację emisji CO2.
O dobrowolnych dopłatach do biletów, w ramach których kompensujemy nasz ślad węglowy, pisaliśmy na łamach Fly4free.pl w lipcu – coraz więcej przewoźników decyduje się wprowadzać taką formę, która w zamierzeniu ma przyczyniać się do walki o czystsze powietrze. Teraz do grona przewoźników oferujących taką opcję, dołączył LOT. Na czym polega program?
– Program kompensacji emisji CO2 dla pasażerów to kolejna odpowiedź LOT-u na wyzwania klimatyczne stojące dziś przed całą branżą lotniczą. Konsekwentnie wprowadzamy rozwiązania przyjazne środowisku, które obniżają emisję CO2, nie tylko poprzez inwestycje w nowoczesną flotę. W ciągu ostatnich 2 lat, tylko dzięki zmianom wewnętrznych procedur, w tym wprowadzeniu kołowania na jednym silniku po lądowaniu czy optymalizacji tras lotów, zredukowaliśmy poziom emisji dwutlenku węgla o 7 proc. – mówi Maciej Wilk, członek zarządu ds. operacyjnych LOT-u – Działania prośrodowiskowe, które minimalizują nasz wpływ na ekosystem, realizujemy wspólnie z naszymi pracownikami, kontrahentami i dostawcami. Dzięki programowi DestinationECO będziemy mogli w jeszcze większym stopniu zaangażować w nie naszych pasażerów – dodaje.
Jak to działa?
W bardzo prosty sposób – formularz opłat pojawia się na stronie lot.com w ostatnim etapie kupna biletu lotniczego. Za pomocą tzw. kalkulatora CO2, pasażer kupujący bilet na stronie lot.com będzie mógł dodatkowo obliczyć ślad węglowy swojego rejsu (czyli sumę emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na odległość jaką pokona na danej trasie), dowiedzieć się w jaki sposób może go zniwelować, a także przeznaczyć wybraną kwotę na działania prośrodowiskowe prowadzone w ramach programu.
Posłużmy się przykładową rezerwacją na rejs Warszawa-Nowy Jork, na ilustracji powyżej. W ostatnim etapie, tuż przed dokonaniem płatności widzimy, że kalkulator obliczył opłatę za nasz ślad węglowy na poziomie 5 PLN. Możemy zgodzić się na taką kwotę, zadeklarować wyższą wpłatę (w obu przypadkach kwota zostanie automatycznie doliczona do całkowitej ceny biletu), ale też z niej zrezygnować.
Co jeszcze LOT robi dla środowiska?
Od października 2019 roku LOT także wspiera projekt Leśnych Gospodarstw Węglowych (LGW), którego celem jest zwiększenie ilości dwutlenku węgla wychwytywanego i magazynowanego przez polskie lasy. Obecnie 1 ha lasu pochłania średnio 5 ton CO2 rocznie. W ciągu 30 lat każdy hektar lasu objętego programem pochłonie dodatkowo 37 ton CO2, tj. łącznie 1 mln ton ponad to, co obszary te pochłonęłyby bez działań realizowanych przy wsparciu LOT-u.
To kolejna inicjatywa prośrodowiskowa polskiego przewoźnika. LOT sukcesywnie obniża emisję CO2 m.in. poprzez optymalizację tras lotów, precyzyjny dobór prędkości wznoszenia i lądowania, dokładne wyliczenie środka ciężkości samolotów, regularne mycie płatowca i silnika czy zmniejszanie wagi samolotów. Kiedy tylko jest to możliwe, przewoźnik stosuje w portach lotniczych zewnętrzne zasilanie elektryczne (GPU) zamiast paliwowego (APU). Polskie Linie Lotnicze inwestują również w nowoczesne oprogramowanie do planowania lotów i analizy danych, co pozwala wykonywać połączenia w bardziej wydajny i ekonomiczny sposób.
Z kolei w ramach projektu DestinationECO, na pokładach LOT-u sukcesywnie redukowane są plastikowe elementy wyposażenia, w tym słomki, a także folia i papier powlekany plastikiem. Linie stale doskonalą procedury operacji lotniczych, modernizują flotę i wdrażają technologie przyjazne środowisku. Działania te prowadzone są także poza pokładami samolotów. We wrześniu 2018 roku spółka uzyskała certyfikat Green Office, który potwierdził właściwe zarządzanie środowiskowe w biurowcu. Dużą wagę LOT przywiązuje do odpowiedniej gospodarki odpadami, rozwiązań pozwalających na oszczędność wody, energii i papieru, a przy wyborze dostawców baczną uwagę zwraca na ich politykę środowiskową.