Światowy poziom! Lotnisko w Katowicach zmieni się nie do poznania – mamy plany i wizualizacje
O planach śląskiego lotniska pisaliśmy na naszych łamach już kilka miesięcy temu, teraz przyszedł jednak czas na konkrety. W poniedziałek Katowice Airport przedstawiło szczegółowe plany rozbudowy i – co chyba najciekawsze dla pasażerów – wizualizacje planowanych inwestycji. Trzeba przyznać, że robią one wrażenie i pokazują ambicje lotniska, które w ubiegłym roku pobiło rekord i obsłużyło 5,61 mln pasażerów.
- Alanya od 889 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
- Costa Dorada od 1598 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
- Limassol od 1937 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
Najważniejsza sprawa? Nowy terminal
Lotnisko w Pyrzowicach ma zresztą bardzo ambitne plany: według prognoz zarządzającego portem GTL już w 2028 roku lotnisko ma obsłużyć 7,5 mln pasażerów, a w 2033 roku przekroczyć granice 10 mln podróżnych. Stąd konieczność budowy nowego głównego terminala pasażerskiego.
Będzie on miał 49 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni, będzie wyposażony w rękawy i liczący 270 metrów tunel, który połączy go ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko, na której zatrzymują się pociągi.
Nowy terminal powstanie na wschód od obecnie istniejących terminali pasażerskich, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska, w części pamiętająca nawet lata sześćdziesiąte XX wieku.
Główny terminal pasażerski będzie budynkiem dwukondygnacyjnym o długości 350 metrów i szerokości 105 metrów. Na poziomie zero znajdzie się strefa odprawy biletowo-bagażowej oraz hala przylotów, na poziomie +1 zlokalizowana będzie centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej i hala odlotów.
Przed głównym terminalem pasażerskim powstanie także nowy układ drogowy, z nowymi bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi oraz strefą Kiss&Fly.
Pierwszy etap budowy nowego terminala zakończy się w 2028 roku – wówczas pyrzowickie lotnisko będzie w stanie obsłużyć ok. 8 mln pasażerów rocznie. Ale to nie koniec prac, bo GTL planuje dalszą rozbudowę obiektu, by w 2032 roku jego przepustowość wynosiła ok. 10 mln podróżnych rocznie. Po tym roku, jeśli będzie taka potrzeba, terminal będzie można rozbudować modułowo na wschód, w pierwszej fazie osiągając przepustowość 12 mln pasażerów rocznie, a w drugiej nawet 15 mln podróżnych.
Jakie jeszcze inwestycje? Przede wszystkim parkingi
W związku z prognozowanym coraz większym ruchem pasażerskim wzrastać będzie zapotrzebowanie na miejsca parkingowe. Obecnie parkingi Katowice Airport to około 5,5 tys. miejsc postojowych. W najbliższych latach GTL SA planuje wybudować około 8 tys. nowych miejsc parkingowych, z tego 6,5 tys. przypadać będzie na nowe parkingi terenowe. W ramach programu inwestycyjnego do 2028 roku powstanie także parking wielopoziomowy, w pierwszej fazie na 1500 miejsc. Obiekt zostanie zlokalizowany przy nowym rondzie, które zostało oddane do użytku w czerwcu 2023 roku. Parking wielopoziomowy z głównym terminalem połączony będzie za pomocą oszklonego pirsu.
Czwarty hangar, drugi terminal towarowy oraz multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw
Kolejną inwestycją ujęto w planie inwestycyjnym jest budowa hangaru H4, który powstanie miedzy hangarem H3 i wieżą kontroli lotów. Będzie to obiekt bliźniaczy do hangaru H3, więc jego powierzchnia wyniesie ok. 9,2 tys. m kw. Sercem obiektu będą dwie zatoki do serwisowania samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321neo.
Powstanie też drugi terminal towarowy, który zostanie zlokalizowany w strefie cargo. Planowana powierzchnia obiektu to ok. 10 tys. m kw. Po oddaniu drugiego budynku towarowego do użytku, roczna przepustowość infrastruktury terminalowej do obsługi ładunków w Katowice Airport wyniesie ok. 75 tys. ton.
Równie ważną inwestycją jest multimodalny węzeł do przeładunku towarów i paliw, który zostanie zlokalizowany w południowo-wschodniej części portu. Sercem projektu jest kolejowy front rozładowczy do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m 3 każdy i dwoma stanowiskami do rozładunku autocystern. W części węzła znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. Ponadto powstanie bocznica kolejowa łącząca katowickie lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.
Projekt pod nazwą „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym »Katowice«” uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Military Mobility w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych. Oddanie infrastruktury do użytku planowane jest najpóźniej w czerwcu 2026 roku.
Ile to będzie kosztowało?
Całkowity szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to ok. 1,5 mld złotych, w tym ok. 950 mln zł to koszt budowy głównego terminalu pasażerskiego. GTL SA planuje sfinansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podniesienia kapitału oraz dotacji z Unii Europejskiej.
– Przygotowaliśmy kompleksowy program rozbudowy infrastruktury katowickiego lotniska, w ramach którego stawiamy na pogłębienie dywersyfikacji dostarczanej infrastruktury. Nasz cel to wzmocnienie portu we wszystkich obszarach działalności, tj. w obsłudze ruchu pasażerskiego, serwisowaniu statków powietrznych oraz cargo lotniczym. Dzięki wsparciu z Unii Europejskiej otworzymy także nowy obszar działalności w postaci multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.
Jak dodaje, nowa infrastruktura to także wzrost zatrudnienia – lotnisko szacuje, że do 2030 roku we wszystkich firmach i instytucjach działających na terenie portu będzie pracowało ok. 8 tysięcy osób.