Fly4free.pl

To polskie lotnisko zmieni się nie do poznania! „Największy tego typu projekt w Europie”

Foto: Wroclaw Airport
Rusza rozbudowa i modernizacja lotniska we Wrocławiu. Będzie kosztowała 350 mln PLN, z czego połowa tej kwoty będzie pochodziła z funduszy UE. Pod względem skali unijnego dofinansowania, będzie to największy projekt w branży lotniczej w Europie.

Wrocławskie lotnisko to jedno z największych i najszybciej rosnących lotnisk w naszym kraju. W rekordowym 2019 roku z usług lotniska skorzystało 3,548 mln pasażerów. I choć pandemia zastopowała marsz w górę tego portu, to już w tym roku jego rezultaty znów imponują: w sierpniu z usług lotniska skorzystało np. ponad 370 tysięcy pasażerów, a w całym roku lotnisko prognozuje obsługuje ponad 2,7 mln podróżnych. Teraz zaś lotnisko czeka duża rozbudowa i modernizacja infrastruktury, która znacząco zmieni dolnośląski port.

Sprawdź najlepsze oferty na wczasy
Reklama interaktywna, dane dostarczone 2024-10-18T05:57:00.255Z przez Wakacje.pl

Jak czytamy w komunikacie prasowym, wrocławskie lotnisko jest największym polskim projektem, które zostanie dofinansowane przez Unię Europejską w konkursie „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2). Całkowita wartość projektu wyniesie 350 mln PLN, z czego połowa tej kwoty ma pochodzić właśnie z dofinansowania unijnego. Oficjalna nazwa projektu brzmi: „Zwiększenie możliwości operacyjnych części lotniczej lotniska pod potrzeby operacji wojskowych w Porcie Lotniczym Wrocław”, a jego celem jest efektywniejsze powiązanie sieci transportowej w krajach UE z potrzebami obronnymi, jednak na zmianach skorzystają też pasażerowie.

– Pozyskanie dofinansowania na realizację tych inwestycji to znakomita wiadomość i nasz ogromny sukces. Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu. Inwestycja zwiększy przepustowość lotniska i przyspieszy wykonywanie operacji lotniczych, dzięki czemu wrocławski port osiągnie wyższy poziom funkcjonowania – mówi Dariusz Kuś, prezes lotniska we Wrocławiu.

Foto: PL Wroclaw

Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej m.in. skróci się czas wykonywania operacji lotniczych (czas kołowania między drogą startową a płytą postojową) i zwiększy się liczba miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich. 

– Inwestycja tak mocno wsparta przez fundusze unijne to również doskonała wiadomość dla pasażerów. Dodatkowe elementy infrastruktury zapewnią płynność ruchu na wrocławskim lotnisku, co jest istotne zwłaszcza w godzinach kumulacji rejsów. Rozbudowa i modernizacja strefy operacyjnej Portu Lotniczego Wrocław świadczy o mocnej pozycji naszego lotniska na mapie nie tylko Polski, ale i całej Europy – mówi Przemysław Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław:
 
W ramach inwestycji w strefie operacyjnej lotniska powstaną:
·        Dodatkowa płyta postojowa, która będzie stanowiła „lustrzane odbicie” istniejącej płyty postojowej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się tam 12 miejsc dla samolotów kodu C takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).
·        Dodatkowa droga kołowania, która umożliwi wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. Usprawni to wykonywanie lotów cywilnych i wojskowych, a także wpłynie na wydłużenie okresu eksploatacji nawierzchni lotniskowych.
·        Droga szybkiego zjazdu, umożliwiająca szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego. Dzięki temu zwiększą się zdolności operacyjne lotniska i skróci się czas wykonywania operacji na pasie oraz oczekiwanie na start samolotów.
·        Nowa płyta do odladzania samolotów zlokalizowana po zachodniej stronie lotniska (obecna płyta znajduje się po stronie wschodniej). Dzięki temu samoloty, w okresach gdy niezbędne jest odladzanie maszyn, będą mogły startować z obu kierunków, a na płytach będą mogły być odladzane 4 samoloty w tym samym czasie. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem samolotu.
W ramach projektu przebudowana zostanie również istniejąca droga kołowania, co pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F (największych samolotów świata) i jednocześnie skróci czas operacji lotniczych.

Kiedy to powstanie?

Przetarg na projektowanie został ogłoszony w czerwcu br., a w wyniku postępowania wybrano wykonawcę –  WLC Inżynierowie Sp. z o.o. sp. k. z Krakowa. Zgodnie z planem, pod koniec 2023 roku, rozpocznie się budowa płyty postojowej, w II kw. 2024 budowa drogi szybkiego zjazdu oraz równoległej drogi kołowania, a rok później przebudowa istniejącej drogi kołowania i budowa nowej płyty do odladzania.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Gratulacje dla Wroclawia . Mam nadzieje ze port w Poznaniu tez zacznie się tak pięknie rozwijać bo widać ze po uruchomieniu większej ilości połączeń tez zwiększa bardzo mocno ilości pasażerów . W Poznaniu brakuje nadal połączeń takich jak Malaga , Barcelona BCN , Madryt czy Lizbona oraz z sieciowych połączeń Zurich , Wiedeń i drugiej rotacji codziennej to Amsterdamu. Powodzenia Wroclaw i Poznan może w końcu Polacy  nie będą musieli latać z Berlina … 
michalzpoznania, 24 października 2022, 21:09 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »