Fly4free.pl

Nasi sąsiedzi kupują najbardziej niereformowalną linię w Europie! I chcą z niej zrobić kurę znoszącą złote jaja

Foto: MC MEDIASTUDIO / Shutterstock
Lufthansa porozumiała się z włoskim rządem w sprawie przejęcia 40 procent udziałów w linii ITA Airways, czyli następcy Alitalii – donosi włoski dziennik „Corriere della Sera”. Transakcja ma być ogłoszona jutro, jednak już teraz poznaliśmy jej warunki, które są bardzo ciekawe. Zakłada ona m.in. że przynoszący ogromne straty włoski przewoźnik zacznie na siebie zarabiać w połowie 2026 roku.

Niemiecka linia od lat była wymieniana w grupie potencjalnych inwestorów flagowej włoskiej linii – najpierw Alitalii, a następnie ITA Airways, czyli nowej linii, która powstała na gruzach słynnego przewoźnika z Italii. Obie strony długo nie mogły się dogadać – włoski rząd, który w ostatnich latach wpompował setki milionów euro w ratowanie flagowych włoskich linii, chciał za dużo pieniędzy za odkupienie udziałów, a Niemcy wskazywali na to, że sami będą musieli jeszcze dużo zainwestować, by postawić trwale nierentowną linię na nogi. Wszystko wskazuje jednak na to, że obie strony w końcu się dogadały.

Sprawdź najlepsze oferty na wczasy
Reklama interaktywna, dane dostarczone 2024-12-19T06:57:00.597Z przez Wakacje.pl

Jak donosi „Corriere della Sera”, transakcja ma zostać oficjalnie ogłoszona w czwartek. W jej ramach Lufthansa przejmie 40 procent udziałów w linii ITA Airways od włoskiego rządu i zapłaci za to ok. 320-330 mln euro. Jednocześnie Lufthansa przejmie całkowitą kontrolę nad zarządzaniem włoskim przewoźnikiem, który miał być nowym otwarciem, ale wcale nie radzi sobie dużo lepiej niż Alitalia. Dość powiedzieć, że w ubiegłym roku ITA Airways zanotowała 486 mln euro straty netto.
Niemcy mają to zmienić. Zgodnie z umową, Lufthansa planuje, że ITA Airways zacznie przynosić zyski w I połowie 2026 roku. Gdy tak się stanie, Niemcy przejmą pozostałe 50-55 procent włoskiego przewoźnika za około 500 mln euro, a włoski rząd zostanie mniejszościowym udziałowcem na poziomie 5-10 procent udziałów w firmie.

Warto dodać, że transakcja będzie musiała jeszcze zostać zaakceptowana przez Komisję Europejską. Nie ulega wątpliwości, że dla Lufthansy to ciekawy ruch – dzięki temu Grupa Lufthansa zyskuje kolejny ważny rynek po Niemczech, Austrii i Szwajcarii (we Włoszech LH jest jak na razie tylko właścicielem regionalnej linii Air Dolomiti). Nie ulega jednak wątpliwości, że przed Lufthansą stoi bardzo duże wyzwanie. Niezależnie od tego czy nazwa firmy brzmi Alitalia czy ITA Airways, flagowy przewoźnik Włoch od lat nie może stanąć na nogi. Czy uda się to Niemcom? Czas pokaże.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
A co na to KE? Przecież to budowanie monopolu Lufthansy w Europie. Nawet Ryanair nie jest tego w stanie przełamać chociażby w Niemczech. Teraz dojdą Włochy. Oj zapłaczemy za kilka lat nad cenami biletów w UE.
RosaVonJungingen, 25 maja 2023, 17:25 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »