Niesamowite historie: matka lotnisk, najstarsze lotnisko, kołyska lotnictwa na świecie
Berlin Tempelhof – były niemiecki centralny port lotniczy. Jego terminal był największą powierzchniowo budowlą świata. Wyrosła na nim Lufthansa. Miał być pierwszym centralnym portem lotniczym Tysiącletniej Trzeciej Rzeszy. Dziś gości uchodźców i jest wymownym symbolem trudnej niemieckiej historii.
PoprzednieObraz 12 z 12Następne
Liczne ucieczki i zamknięcie lotniska
Ucieczki polskich samolotów stały się tak częste, że nazwę LOT żartobliwie zaczęto rozwijać jako Landing On Tempelhof (z ang. lądowanie na Templehof) lub Landet Oft in Tempelhof (z niem. ląduje często na Tempelhof).
>> Piosenka Macieja Zembatego na temat ucieczek samolotów na Tempelhof
Ostatni samolot z Tempelhofu wystartował 30 października 2008 roku. Tego też dnia lotnisko zostało zamknięte, jeszcze bez pomysłu co z nim dalej zrobić. A propozycji było wiele... spa, muzeum czy zabudowanie blokami. Przyszłość nie była pewna.
>> Jedno z ostatnich lądowań liniowca na Tempelhofie
Ostatecznie lotnisko decyzją głosowania mieszkańców Berlina postanowiono zamienić w park. Od 8 maja 2010 roku teren byłego lotniska dostępny jest dla wszystkich jako Tempelhofer Park. Obejmuje on 355 hektarów i stanowi największą na świecie wolną powierzchnię w ramach miasta. Dostępny jest od wschodu słońca do zachodu przez ponad 10 wejść. 7 hal (najmniejsza zdolna zmieścić 2 tys. osób, największa zaś na 3,8 tys. osób) zaczęto wykorzystywać na koncerty oraz imprezy.
Od 2015 roku w części budynku umieszczono kilka tys. uchodźców. Przestrzeń przestronnego wnętrza została dla nich podzielona na boksy. Przed terminalem lotniska Hitlera stawiane są kolejne kontenery mieszkalne w ramach niemieckiej polityki multikulti.
Zamknięte lotnisko Tempelhof właściwie nigdy nie zostało ukończone. Są na nim wciąż miejsca, które wyglądają jakby murarz odstawił przed chwilą swoją kielnię. Podobnie jak w Berlin Brandenburg (BER) - nowym centralnym lotnisku stolicy Niemiec, które od kilku lat nie może doczekać się otwarcia.
Lotnisko Berlin Tempelhof w skrócie:
Na zdjęciu: Uprowadzony w 1978 roku Tu-134 LOT-u na Tempelhofie.
Foto: Ralf Manteufel (GFDL)
Ucieczki polskich samolotów stały się tak częste, że nazwę LOT żartobliwie zaczęto rozwijać jako Landing On Tempelhof (z ang. lądowanie na Templehof) lub Landet Oft in Tempelhof (z niem. ląduje często na Tempelhof).
>> Piosenka Macieja Zembatego na temat ucieczek samolotów na Tempelhof
Ostatni samolot z Tempelhofu wystartował 30 października 2008 roku. Tego też dnia lotnisko zostało zamknięte, jeszcze bez pomysłu co z nim dalej zrobić. A propozycji było wiele... spa, muzeum czy zabudowanie blokami. Przyszłość nie była pewna.
>> Jedno z ostatnich lądowań liniowca na Tempelhofie
Ostatecznie lotnisko decyzją głosowania mieszkańców Berlina postanowiono zamienić w park. Od 8 maja 2010 roku teren byłego lotniska dostępny jest dla wszystkich jako Tempelhofer Park. Obejmuje on 355 hektarów i stanowi największą na świecie wolną powierzchnię w ramach miasta. Dostępny jest od wschodu słońca do zachodu przez ponad 10 wejść. 7 hal (najmniejsza zdolna zmieścić 2 tys. osób, największa zaś na 3,8 tys. osób) zaczęto wykorzystywać na koncerty oraz imprezy.
Od 2015 roku w części budynku umieszczono kilka tys. uchodźców. Przestrzeń przestronnego wnętrza została dla nich podzielona na boksy. Przed terminalem lotniska Hitlera stawiane są kolejne kontenery mieszkalne w ramach niemieckiej polityki multikulti.
Zamknięte lotnisko Tempelhof właściwie nigdy nie zostało ukończone. Są na nim wciąż miejsca, które wyglądają jakby murarz odstawił przed chwilą swoją kielnię. Podobnie jak w Berlin Brandenburg (BER) - nowym centralnym lotnisku stolicy Niemiec, które od kilku lat nie może doczekać się otwarcia.
Lotnisko Berlin Tempelhof w skrócie:
- 1883 – pierwszy lot balonu
- 1909 – pierwszy lot samolotu
- 1924 – założenie spółki zarządzającej lotniskiem
- 1926 – powstanie Luft Hansy
- 1936-1940 – budowa monumentalnego hitlerowskiego terminalu (przerwana)
- 1941-45 – produkcja samolotów
- 1945 – wznowienie lotów
- 1948-49 – most powietrzny jako odpowiedz na blokadę Berlina
- 1954 - pierwszy transatlantycki lot Pan Am z Berlina do Nowego Jorku
- 1975 – zamknięcie lotniska dla ruchu pasażerskiego po wybudowaniu lotniska Tegel (pozostaje amerykańskie wojsko)
- 1985 – wznowienie lotów pasażerskich (tylko małe samoloty)
- 2008 – ostatni samolot pasażerski
- 2010 – zamiana na park
- 2015 – przyjęcie pierwszych uchodźców
Na zdjęciu: Uprowadzony w 1978 roku Tu-134 LOT-u na Tempelhofie.
Foto: Ralf Manteufel (GFDL)
PoprzednieObraz 12 z 12Następne