Niesamowite historie: Poznaj pierwszy odrzutowy samolot pasażerski
Brytyjski De Havilland Comet otworzył erę współczesnych pasażerskich odrzutowców. Zawdzięczamy mu szybkie poddźwiękowe podróże i... okrągłe lub owalne okna w samolotach.
PoprzednieObraz 4 z 11Następne
Jako, że samolot latał znacznie wyżej od dotychczasowych liniowców, 4 członków załogi oraz pasażerowie podróżowali w kabinie ciśnieniowej, do której dostarczany był tlen. Dlaczego? To na dużej wysokości, w rozrzedzonej atmosferze, napęd odrzutowy jest najbardziej efektywny.
Samolot był dumą Brytyjczyków. Samolotem tym, osłabione wojną Imperium Brytyjskie chciało ponownie pokazać swoją siłę. Niestety w użytkowaniu okazało się, że Komety… spadają z nieba w tajemniczych okolicznościach.
Katastrofy lotnicze były szeroko relacjonowane przez media. Samoloty zostały wycofane z lotów do czasu ustalenia ich przyczyn przez rządową komisję. Nie wiadomo było, czy za katastrofami stały błędy konstrukcyjne, produkcyjne czy też sabotaż. Śledztwo było bardzo trudne, bowiem nie istniały jeszcze czarne skrzynki, zaś szczątki samolotów spoczywały na dnie morza.
Zauważono, że oba stracone samoloty były najstarszymi maszynami i miały za sobą najdłuższy staż. Wyłowione ciała pasażerów miały uszkodzone płuca, co wiązać się musiało z nagłą dekompresją na dużej wysokości. To naprowadziło śledczych na trop zmęczenia materiału pracującej powłoki samolotu jako domniemanej przyczyny katastrofy.
Data: 1954-01-10 Lot: BOAC 781 (Rzym > Londyn) Ofiary: 35
Data: 1954-04-08 Lot: South African Airways 201 (Rzym > Kair) Ofiary: 21
Na zdjęciu: Wnętrze muzealnego Cometa.
fot. Ad Meskens (CC) / Wikimedia Commons
Samolot był dumą Brytyjczyków. Samolotem tym, osłabione wojną Imperium Brytyjskie chciało ponownie pokazać swoją siłę. Niestety w użytkowaniu okazało się, że Komety… spadają z nieba w tajemniczych okolicznościach.
Katastrofy lotnicze były szeroko relacjonowane przez media. Samoloty zostały wycofane z lotów do czasu ustalenia ich przyczyn przez rządową komisję. Nie wiadomo było, czy za katastrofami stały błędy konstrukcyjne, produkcyjne czy też sabotaż. Śledztwo było bardzo trudne, bowiem nie istniały jeszcze czarne skrzynki, zaś szczątki samolotów spoczywały na dnie morza.
Zauważono, że oba stracone samoloty były najstarszymi maszynami i miały za sobą najdłuższy staż. Wyłowione ciała pasażerów miały uszkodzone płuca, co wiązać się musiało z nagłą dekompresją na dużej wysokości. To naprowadziło śledczych na trop zmęczenia materiału pracującej powłoki samolotu jako domniemanej przyczyny katastrofy.
Data: 1954-01-10 Lot: BOAC 781 (Rzym > Londyn) Ofiary: 35
Data: 1954-04-08 Lot: South African Airways 201 (Rzym > Kair) Ofiary: 21
Na zdjęciu: Wnętrze muzealnego Cometa.
fot. Ad Meskens (CC) / Wikimedia Commons
PoprzednieObraz 4 z 11Następne