Nowe kłopoty nowego lotniska w Berlinie. Afera o starty z…wymiotami w tle
Spokojnie, oficjalna data otwarcia portu Berlin Brandenburg to wciąż 31 października. Ale gdy skończyły się kłopoty budowlane, swoje uwagi zgłosili piloci: według nich przy wschodnim wietrze startujące samoloty będą musiały wykonywać ostry skręt wkrótce po oderwaniu się od ziemi, który może wywoływać nudności u bardziej wrażliwych pasażerów.
Budowa nowoczesnego lotniska w stolicy Niemiec to dla naszych zachodnich sąsiadów prawdziwa droga przez mękę. Najbardziej pechowe lotnisko w Europie pierwotnie miało być otwarte w 2011 roku, jednak z powodu licznych niedoróbek wciąż pozostaje ono zamknięte. I choć znamy już oficjalną datę otwarcia (którąś z kolei) i wszyscy przekonują, że 31 października lotnisko na pewno zostanie uruchomione, to niemiecki “Tagesspiegel” informuje o kolejnych kłopotach z portem Berlin Brandenburg.
Na problem zwrócili uwagę piloci. Na czym polega? Chodzi o samoloty startujące z pasa startowego 7R, z którego maszyny mają startować w przypadków wystąpienia silnych wiatrów wschodnich. Kłopot w tym, że ok. 30 sekund po starcie, na wysokości 180 metrów, samoloty muszą wykonać tzw. “zakręt Hoffmana”, czyli gwałtowany skręt o 145 stopni. Samoloty muszą to robić, aby zminimalizować poziom hałasu na znajdujących się nieopodal zaludnionych obszarach. Problem jednak w tym, że według pilotów tak gwałtowna zmiana kierunku może wywoływać wymioty u pasażerów. Na szczególne kłopoty mogą być narażeni pasażerowie z miejsc przy oknie po prawej stronie, którzy mogą mieć wtedy wrażenie, jakby skrzydło dotykało drogi startowej. Piloci krytykują to rozwiązanie: według nich taki zakręt tuż po starcie niepotrzebnie zwiększa też ryzyko – piloci chcieliby się skupić wyłącznie na wznoszeniu podczas tej krytycznej fazie lotu. Ostatecznie jednak, mimo uwag pilotów, procedura startów została ostatecznie zatwierdzona.
Jak czytamy w serwisie pasazer.com, podobne manewry są stosowane na innych lotniskach, np. przy trudnym ukształtowaniu terenu, jednak Berlin-Brandenburg to pierwsze lotnisko na świecie, gdy manewr ten zastosowano do ochrony przed hałasem.