Fly4free.pl

Megalotnisko w Berlinie do rozbiórki? Ekspert: Nigdy nie będzie gotowe

Zamów powiadomienia o takich ofertach
Foto: berlin-airport.de
- Przy budowie lotniska popełniono karygodne błędy. Moim zdaniem ten obiekt nigdy nie zostanie oddany do użytku – mówi w wywiadzie dla „Berliner Morgenpost” Dieter Faulenbach da Costa, jeden z architektów lotniska Berlin Brandenburg, które jest największą inwestycyjną klapą w historii Niemiec.

O problemach na budowie nowoczesnego lotniska Berlin Brandenburg piszemy  na łamach Fly4Free.pl regularnie  i to od kilku lat – tu przeczytacie nasz tekst…z 2012 roku, w którym piszemy, że lotnisko będzie gotowe…w 2013 roku. Od tego czasu minęły już 3 lata, datę otwarcia przekładano już co najmniej 6 razy, a lotnisko wciąż jest niegotowe.

Powód: oficjalnie błędy konstrukcyjne związane z urządzeniami oddymiającymi i przeciwpożarowymi, ale tak naprawdę chyba nikt już nie wie. Obecnie oficjalna data oddania lotniska do użytku to połowa lub końcówka 2017 roku, ale w mediach pojawiają się już informacje sugerujące, że termin może się przedłużyć nawet do 2019 roku.

Kilka dni temu oliwy do ognia dodał Dieter Faulenbach da Costa, jeden z architektów i projektantów lotniska, który publicznie powiedział, że z powodu błędów konstrukcyjnych lotnisko nigdy nie zostanie ukończone i oddane do użytku. Jego zdaniem przeszkodą będzie fakt, że zaaprobowane wyciągi dymu nie zostały wcześniej zamontowane i przetestowane – przed podjęciem modyfikacji budowlanych wymagających zezwoleń. Ekspert skrytykował też plan lotniska, które jego zdaniem od początku było zdecydowanie za małe jak na potrzeby stolicy Niemiec.

Baustelle BBI

Tak wyglądała budowa linii kolejowej na lotnisko w 2010 roku. Fot. Berlin-airport.de

Jeśli jego słowa się potwierdzą będzie to oznaczało, że inwestycja, w którą wpakowano już ok. 6 mld euro (pierwotnie miała kosztować 4 razy mniej) będzie musiała być rozebrana. Nie jest to zresztą nowy pomysł – kilka lat temu pisał o tym niemiecki „Bild”, jednak władze lotniska ostro zdementowały te informacje tabloidu.

Wyrzucony rzecznik: „Prace idą dobrze? Gówno prawda”

Oficjalnie władze miasta i lotniska wciąż utrzymują, że w 2017 roku port Berlin Brandenburg przyjmie pierwszych pasażerów. Jednak atmosfera jest nerwowa – 2 tygodnie temu z pracy wyrzucono Daniela Abbou, rzecznika lotniska, który w jednym z wywiadów mocno skrytykował inwestycję.

„W poprzednich latach popełniono wiele błędów, miliardy euro zostały wyrzucone w błoto. W tej sytuacji najlepsze, co możemy zrobić, to postawić na szczerość. Do tej pory w oficjalnych komunikatach zawsze mówiliśmy, że prace posuwają się dobrze, ale to gówno prawda. Weźmy odpowiedzialność za to, co dzieje się na budowie” – powiedział i następnego dnia stracił pracę.

Tegel i Schonefeld i tak nie będą zamknięte

Jednak nawet jeśli nowe lotnisko zostanie oddane do użytku w (kolejnym już podobno ostatecznym) terminie, to od pierwszego dnia będzie ono przepełnione. Według projektu Berlin Brandenburg może obsłużyć obecnie 22 mln pasażerów rocznie. Tymczasem liczba pasażerów drastycznie wzrosła w ostatnich latach: tylko w 2015 r. przez stare i wysłużone stołeczne lotniska Tegel i Schonefeld przewinęło się 29,5 mln pasażerów.

berluu

Dni otwarte na nowym lotnisku w 2012 r. Fot. Berlin-airport.de

A to oznacza, że wbrew pierwotnym planom – stare lotniska nie zostaną zamknięte wraz z otwarciem nowego portu, jak to pierwotnie planowano. Spowoduje to jeszcze większy chaos, w którym Berlin miałby aż 3 lotniska. O ile oczywiście nowy projekt zostanie ukończony.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
takie jaja i to nie w Polsce a w jakże "mądrych" Niemczech :D
agg, 27 kwietnia 2016, 14:12 | odpowiedz
Tak to jest jak na budowie 80% pracowników to imigranci.
Janek, 27 kwietnia 2016, 14:20 | odpowiedz
Takie rzeczy tylko w Polsce!!W Niemcach już wszyscy by siedzieli!!
Bo w Niemcach, 27 kwietnia 2016, 14:20 | odpowiedz
Można się śmiać, ale my o takiej inwestycji możemy tylko pomarzyć - 22 mln pasażerów rocznie może obsłużyć berlińskie lotnisko? Warszawa Okęcie obsługuje połowę tego... tak samo możemy krytykować, że nowe niemieckie samochody są kiepskie - a jakie są nasze, polskie? No właśnie
RTS, 27 kwietnia 2016, 14:25 | odpowiedz
Nie rozumiem: architekt i projektant mówi, że lotnisko ma błędy konstrukcyjne i od razu zostało zaprojektowane jako za małe?
jasio, 27 kwietnia 2016, 14:26 | odpowiedz
Czyżby to polskie firmy budowały to lotnisko?
Przemo, 27 kwietnia 2016, 14:27 | odpowiedz
JanekTak to jest jak na budowie 80% pracowników to imigranci.
Dokładnie jak na naszych. Ukraińcy, czeczeńcy, białorusini a ostatnio też Korea Północna. To normalne, każde chce ściąć koszty.
tomek, 27 kwietnia 2016, 14:32 | odpowiedz
Jeżeli kiedyś dojdzie do otwarcia nowego lotniska, to Schonefeld chyba będzie musiało być zamknięte. Berlin Brandenburg ma wykorzystywać pas startowy Schonefeld, więc nie jest realne, aby stare lotnisko wciąż przyjmowało samoloty.
tadek, 27 kwietnia 2016, 14:35 | odpowiedz
jasioNie rozumiem: architekt i projektant mówi, że lotnisko ma błędy konstrukcyjne i od razu zostało zaprojektowane jako za małe?
Architekt nie projektuje konstrukcji, architekt nie podejmuje decyzji inwestycyjnych. Inwestor chciał takie lotnisko i architekt takie zaprojektował. Inwestor wybrał firmę projektującą konstrukcję i zapewne architekt nie miał tu nic do gadania.
robsad, 27 kwietnia 2016, 14:45 | odpowiedz
Bo w NiemcachTakie rzeczy tylko w Polsce!!W Niemcach już wszyscy by siedzieli!!
Właśnie w helmutowie takie jaja, ale widocznie to przydupasy Merkelowej więc i siedzieć nie pójdą, naucz się czytać ze zrozumieniem
Eryk, 27 kwietnia 2016, 14:52 | odpowiedz
Za dużo śniadych imigrantów na budowie pracowało i władza teraz nie wie ile i gdzie są bomby ukryte. Boją się, że Niemcowi w kiblu dupę rozerwie. Niech lotnisko otworzą tylko na loty do Kabulu i Damaszku, tam Niemiec nie poleci, a opaleni przy swoich nie będą detonowali poukrywanych niespodzianek. Ooo.
Zimmermann, 27 kwietnia 2016, 14:57 | odpowiedz
RTSMożna się śmiać, ale my o takiej inwestycji możemy tylko pomarzyć – 22 mln pasażerów rocznie może obsłużyć berlińskie lotnisko? Warszawa Okęcie obsługuje połowę tego… tak samo możemy krytykować, że nowe niemieckie samochody są kiepskie – a jakie są nasze, polskie? No właśnie
I do tego 80% Polaków w Polsce jeździ NIEMIECKIMI samochodami :)
BetinafromDarmstadtandPoland, 27 kwietnia 2016, 15:35 | odpowiedz
Jeśli dobrze pamiętam, jednym z argumentów przeciw powstaniu Centralnego Portu Lotniczego było to, że Niemcy kończą mega-lotnisko blisko naszej granicy, więc pasażerowie z Poznania i zachodniej Polski będą używali Berlina do przesiadek. Może to jest okazja aby wrócić do pomysłu dużego lotniska u nas ?
Piotr, 27 kwietnia 2016, 15:51 | odpowiedz
Tam jest problem z tym ze niektore instalacje projektowali ludzie BEZ UPRAWNIEN co do projektowania tych instalacji - w skrocie nie przechodza norm. Szczegolnie zgnile jajko to projekt instalacji oddzmiajacej ktora zaprojektowal technik nie inzynier kilku ekspertow udowadnialo ze tak zaprojektowowana instalacja oddymiajaca nie ma prawa dzialac bo przeczy zasadom fizyki. Mie pamientam juz ale tam sa jakies generatory o masie po ktorych nie da sie latwo zmodyfikowac bo maja barzo duza mase a konstrukcja budynku nie jest przystosowana do wiekszej masy tych urzaden. Prowadzenie kabli sygnalowych razem z zasilajacymi, duzo rozwiazan wlasnie jaky to projektowal ktos z przedszkola bez znajomosci norm.
Mario, 27 kwietnia 2016, 15:51 | odpowiedz
Ale przecież Schonefeld jest dokładnie tam gdzie BBI. Jak rozumiem po prostu zostanie jako dodatkowy terminal. Absurdem by było, gdyby z tego samego pasa korzystały 2 porty lotnicze
Haalwe, 27 kwietnia 2016, 15:59 | odpowiedz
tadekJeżeli kiedyś dojdzie do otwarcia nowego lotniska, to Schonefeld chyba będzie musiało być zamknięte. Berlin Brandenburg ma wykorzystywać pas startowy Schonefeld, więc nie jest realne, aby stare lotnisko wciąż przyjmowało samoloty.
Te lotniska sa po różnych stronach Berlina, takzw nie mogą z jednego pasa korzystać.
Znawca, 27 kwietnia 2016, 16:23 | odpowiedz
Znawca
tadekJeżeli kiedyś dojdzie do otwarcia nowego lotniska, to Schonefeld chyba będzie musiało być zamknięte. Berlin Brandenburg ma wykorzystywać pas startowy Schonefeld, więc nie jest realne, aby stare lotnisko wciąż przyjmowało samoloty.
Te lotniska sa po różnych stronach Berlina, takzw nie mogą z jednego pasa korzystać.
Oj nastepny "fachowiec" sie trafil : https://tools.wmflabs.org/geohack/geohack.php?pagename=Berlin_Brandenburg_Airport&params=52_22_00_N_013_30_12_E_type:airport_region:DE-BB
Mario, 27 kwietnia 2016, 16:45 | odpowiedz
Znawca
tadekJeżeli kiedyś dojdzie do otwarcia nowego lotniska, to Schonefeld chyba będzie musiało być zamknięte. Berlin Brandenburg ma wykorzystywać pas startowy Schonefeld, więc nie jest realne, aby stare lotnisko wciąż przyjmowało samoloty.
Te lotniska sa po różnych stronach Berlina, takzw nie mogą z jednego pasa korzystać.
Roznych stronach Berlina ?!?!? Haha ... po drugiej stornie jest TEGEL. SXF - zostanie zamkniety terminal. a pas startowy SXF bedzie wykorzystywany przez BER, wraz z nowym pasem obok.
Peter Mark, 27 kwietnia 2016, 16:48 | odpowiedz
Oj tam, od razu do rozbiorki... Ja tu widze pierwsze kroki do utworzenia największego w europie obozu dla uchodźców
b, 27 kwietnia 2016, 18:10 | odpowiedz
bOj tam, od razu do rozbiorki… Ja tu widze pierwsze kroki do utworzenia największego w europie obozu dla uchodźców
I może o to chodzi.
Lot, 27 kwietnia 2016, 19:00 | odpowiedz
Niemiecka prezycja, hiszpański temperament :)
Michał, 27 kwietnia 2016, 20:04 | odpowiedz
JanekTak to jest jak na budowie 80% pracowników to imigranci.
Błędy powstały w fazie projektowania panie mądralo. Siedź na swoim zadupiu i kur pilnuj, w życiu imigranta na oczy nie widziałeś, budowy też nie, o lotnisku nie wspomnę.
ern, 28 kwietnia 2016, 1:25 | odpowiedz
PrzemoCzyżby to polskie firmy budowały to lotnisko?
Kolejny mundrala z poczuciem humoru wujka Janusza. Potrafisz czytać ze zrozumieniem?
ern, 28 kwietnia 2016, 1:30 | odpowiedz
Lot
bOj tam, od razu do rozbiorki… Ja tu widze pierwsze kroki do utworzenia największego w europie obozu dla uchodźców
I może o to chodzi.
Zapewne, spisek musi jakiś być, niemożliwe żeby w takich Niemczech się pomylili, samolotu prezydenckiego też nie sposób rozbić. Ta Merkel to musi być reptilianka.
ern, 28 kwietnia 2016, 1:35 | odpowiedz
tomek
JanekTak to jest jak na budowie 80% pracowników to imigranci.
Dokładnie jak na naszych. Ukraińcy, czeczeńcy, białorusini a ostatnio też Korea Północna.To normalne, każde chce ściąć koszty.
Tak jest, zleca im się projektowanie wad konstrukcyjnych. Budują sobie wadliwe lotniska, żeby potem nie móc rodzin ściągnąć i nas podbić. Głupki.
ern, 28 kwietnia 2016, 1:40 | odpowiedz
MichałNiemiecka prezycja, hiszpański temperament
Prezycja na pewno bardziej niż precyzja, ale co ma do tego seat i hiszpański temperament? Weszło się, się skojarzy fajno i się wstukało i można być zadowolonym dowcipnym Januszem.
ern, 28 kwietnia 2016, 1:43 | odpowiedz
ZimmermannZa dużo śniadych imigrantów na budowie pracowało i władza teraz nie wie ile i gdzie są bomby ukryte. Boją się, że Niemcowi w kiblu dupę rozerwie.Niech lotnisko otworzą tylko na loty do Kabulu i Damaszku, tam Niemiec nie poleci, a opaleni przy swoich nie będą detonowali poukrywanych niespodzianek. Ooo.
Ooo. Napisał co myśli, przeanalizował i zdiagnozował, nie lada specjalista...
ern, 28 kwietnia 2016, 1:51 | odpowiedz
jasioNie rozumiem: architekt i projektant mówi, że lotnisko ma błędy konstrukcyjne i od razu zostało zaprojektowane jako za małe?
O wielkości często decyduje inwestor (np. przez wybór lokalizacji i budżet). Natomiast błędy konstrukcyjne nie muszą dotyczyć projektu, mogą również dotyczyć wykonawstwa (i pewnie dlatego mówi o nich projektant) - w artykule dość ogólnikowo napisano: "zaaprobowane wyciągi dymu nie zostały wcześniej zamontowane i przetestowane - przed podjęciem modyfikacji budowlanych, wymagających zezwoleń." Modyfikacje często są wprowadzane na życzenie Inwestora, ale nie zawsze projektant może się na nie godzić.
neb, 28 kwietnia 2016, 15:12 | odpowiedz
Tam budują podziemne bunkry, lotnisko to przykrywka
adi, 22 listopada 2016, 23:01 | odpowiedz
Hmmm ostatnio słyszałem naprawdę ostrą teorie spiskową wg której, te lotnisko i dworzec stuttgart 21 są lipami i nigdy nie miały być oddane. A służyć tylko do wyprowadzenia pieniędzy na tajny projekt.... Zniszczenia Niemiec....
abc, 25 listopada 2016, 12:52 | odpowiedz
Pod lotniskiem jest tajna militarna baza-miasto
K0szmar, 4 czerwca 2017, 11:43 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »