Od poniedziałku wracamy do latania! Co się zmieni? Znamy oficjalne wytyczne dla pasażerów
Obowiązek noszenia maseczek, zachowanie dystansu i przede wszystkim zablokowanie części foteli w samolotach – Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował w piątek o oficjalnych zmianach, jakie czekają od poniedziałku pasażerów na lotniskach i w samolotach. Jest ich dość sporo – zebraliśmy je dla Was w jednym tekście.
1 czerwca regularny ruch lotniczy zacznie powoli wracać na polskie lotniska – tego dnia LOT wznowi połączenia krajowe, po 2,5 miesiącach przerwy spowodowanych pandemią koronawirusa. Kto jednak w najbliższych dniach planuje lot, ten może się bardzo zdziwić, bo na lotnisku i na pokładach samolotów czeka nas mnóstwo zmian – poinformował o nich ULC na podstawie wytycznych, które wcześniej przygotowała EASA, czyli unijna agencja bezpieczeństwa lotniczego. O propozycjach EASA pisaliśmy na naszych łamach tutaj. Jakie zmiany proponuje ULC?
– Naszym priorytetem podczas tworzenia wytycznych było zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów na lotniskach i pokładach samolotów. Chcemy, by pasażerowie czuli się w pełni bezpiecznie, podróżując samolotem. Jednolite procedury mają na celu zapobiegnięcie sytuacji, w której lotnictwo stanie się źródłem ponownej infekcji – mówił Piotr Samson, prezes ULC, który w piątek przedstawił nowe założenia podczas briefingu prasowego na Lotnisku Chopina.
Zmiany zaczynają się już przy wejściu na lotnisku – wstęp do terminala będą mieli tylko pasażerowie z ważnym biletem. Na każdym etapie podróży obowiązuje nas zachowanie od siebie odpowiedniej odległości, a także korzystanie z maseczek – jeśli ktoś takiej zapomniał, ma możliwość zaopatrzyć się w nią dzięki specjalnym automatom, które w przypadku warszawskiego lotniska zlokalizowano przy każdym z wejść do terminala.
Na wejściu, oprócz kontroli biletowej, znajduje się pierwsza kamera termowizyjna, która mierzy temperaturę każdej osobie wchodzącej do terminala – jeśli mamy powyżej 38 stopni, obsługa ma prawo nie wpuścić nas do terminala.
Na wejściu, oprócz kontroli biletowej, znajduje się pierwsza kamera termowizyjna, która mierzy temperaturę każdej osobie wchodzącej do terminala – jeśli mamy powyżej 38 stopni, obsługa ma prawo nie wpuścić nas do terminala.
Czy nowe procedury oznaczają, że trzeba dużo wcześniej meldować się na lotnisku? Przedstawiciele PPL zapewniają, że niekoniecznie – w przypadku lotów krajowych rekomendują bycie na lotnisku na nieco ponad godzinę przed planowanym wejściem na pokład. Tym bardziej, że początkowo prawdopodobnie nie będzie wielkich tłumów – LOT ma obsługiwać z Warszawy maksymalnie kilka lotów dziennie.
Po praktycznie każdej czynności związanej z procedurą przygotowania do lotu musimy dokładnie dezynfekować dłonie – w terminalu znajduje się mnóstwo punktów, w których będzie to możliwe.
W pierwszych dniach na Lotnisku Chopina otwarte będą jedynie pojedyncze sklepy i punkty gastronomiczne: bar McDonald’s, kilka kawiarni i pojedyncze sklepy. Nie ze względu na specjalne wymogi sanitarne, ale raczej z decyzji najemców, którzy nie spodziewają się w początkowym okresie działania lotniska zbyt dużego ruchu.
Wchodzimy na pokład. Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy przy bramce, jest oczywiście uzbrojone w pleksi stanowisko agenta. Boarding ma się odbywać z zachowaniem dystansu, ale w krótkich grupach – kolejno do samolotu wzywani będą pasażerowie z poszczególnych rzędów (licząc od tych znajdujących się na końcu samolotu). Sam boarding podczas piątkowej próby generalnej przebiegał dość sprawnie.
Tak jak pisaliśmy wcześniej na naszych łamach, z powodu wprowadzonych przez ULC ograniczeń, w pierwszej kolejności LOT będzie zabierał na swoje pokłady maksymalnie 50 procent pasażerów. Oznacza to, że na każdym locie połowa miejsc będzie wolna – pasażerowie będą rozsadzani według tzw. szachownicy, czyli w układzie rzędów 3×3 miejsca w jednym rzędzie usiądą 2 osoby, potem jedna i tak dalej.
Co jeszcze zmieni się podczas lotu? Personel pokładowy podczas lotu zostanie wyposażony w maseczki i rękawiczki. Pasażerowie będą zobowiązani do zakrywania maseczką ust i nosa przez cały lot. Serwis pokładowy zostanie ograniczony, aby maksymalnie zmniejszyć bezpośredni kontakt pasażerów z załogą. Napoje i przekąski będą serwowane w indywidualnych opakowaniach. Pasażerowie będą zaś zobowiązani do wypełnienia Karty Lokalizacji Podróżnego przed lądowaniem.
Dystans będzie oczywiście wskazany także podczas wysiadania z samolotu i później, podczas odbioru bagażu. Te żółte linie widoczne na zdjęciu to dystans, w jakim od taśmy bagażowej mają stać pasażerowie, w oczekiwaniu na swoją walizkę.
Szczegółowe wytyczne na temat nowych reguł postępowania na lotnisku i w samolocie ULC przedstawił w specjalnej broszurce. Prezentujemy ją poniżej.
Tu zaś informacje dotyczące tego, jakich zasad należy przestrzegać po przylocie.