Fly4free.pl

Pierwszy kraj UE zakazuje krótkich lotów krajowych! Ale nowe prawo w praktyce to Himalaje absurdu

Foto: Ranglen / Shutterstock
Jak uchwalić przepisy o zakazie krótkich lotów i jednocześnie nie zaszkodzić swojej narodowej linii lotniczej? Pokazuje to Francja, gdzie od 1 kwietnia wchodzą przepisy, które… na dobrą sprawę nie zmieniają absolutnie nic.

Francuski parlament przegłosował prawo zakazujące krótkich połączeń lotniczym w zeszłym roku, ale wchodzi ono w życie dopiero teraz, od 1 kwietnia. W myśl tych przepisów Francja zakazała regularnych połączeń pasażerskich na trasach między miastami, do których da się dojechać pociągiem w ciągu 2,5 godziny. Cel jest oczywiście niezwykle szczytny: chodzi o zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji przez samoloty i promocja alternatywnych form transportu. Tyle tylko, że jak czytamy w branżowych serwisach, nowe przepisy w praktyce są co najmniej absurdalne. Dlaczego?

Przede wszystkim francuski ustawodawca stanął przed trudnym zadaniem, by doprowadzić do zawieszania krótkich tras, ale jednocześnie nie pokiereszować nadmiernie linii Air France, mocno poszkodowanej w czasie pandemii koronawirusa. Stąd w ustawie znalazło się mnóstwo wyjątków, w tym najważniejszy: zakaz krótkich lotów nie dotyczy połączeń na paryskie lotnisko CDG, bo w ten sposób francuska linia dowozi pasażerów transferowych. I można to zrozumieć, choć z drugiej strony, po dodaniu wszystkich wyjątków okazało się, że w wyniku nowych przepisów będzie trzeba zawiesić… w sumie tylko 5 tras. Są to 4 połączenia z lotniska Paryż Orly (do Bordeaux, Lyonu, Nantes i Rennes) oraz trasa z Lyonu do Marsylii. Zważywszy na to, że siatka połączeń krajowych we Francji liczy grubo ponad 100 połączeń, wygląda to co najmniej zabawnie.

Jeszcze bardziej absurdalne jest to, że Air France też ma trochę za nic zakazy i… po prostu przekłada trasy z lotniska na lotniska. A liczba krótkich lotów krajowych zamiast się zmniejszać – rośnie. Przykłady? Połączenie z Paryża Orly do Nantes, które ma zostać zawieszone. I faktycznie tak będzie, choć jednocześnie od przyszłego tygodnia Air France zwiększy liczbę lotów z Paryża CDG do Nantes z jednego do dwóch lotów dziennie. Podobnie jest na innych trasach: od przyszłego tygodnia liczba lotów z Paryża CDG do Lyonu (odległość między miastami to ok. 460 kilometrów) zwiększy się z 5 do 6 połączeń dziennie.
I tak właśnie działa administracyjne ograniczanie ruchu lotniczego…

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
No i prawidłowo ...kto podróżował pociągiem po Francji ten wie że idzie to szybko i sprawnie i suma sumarum człowiek dotrze do celu szybciej niż wliczając całe kontrole,dojazd na lotnisko i sam lot 
panmechanik, 29 marca 2022, 12:46 | odpowiedz
Avatar użytkownika
"Cel jest oczywiście niezwykle szczytny: chodzi o zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji przez samoloty i promocja alternatywnych form transportu. "nie, ten cel nie jest niezwykle szczytny. Jak zawsze chodzi o pieniadze. 
Tom Drapichrust, 29 marca 2022, 15:51 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »