Pierwszy kraj UE zakazuje krótkich lotów krajowych! Ale nowe prawo w praktyce to Himalaje absurdu
Francuski parlament przegłosował prawo zakazujące krótkich połączeń lotniczym w zeszłym roku, ale wchodzi ono w życie dopiero teraz, od 1 kwietnia. W myśl tych przepisów Francja zakazała regularnych połączeń pasażerskich na trasach między miastami, do których da się dojechać pociągiem w ciągu 2,5 godziny. Cel jest oczywiście niezwykle szczytny: chodzi o zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji przez samoloty i promocja alternatywnych form transportu. Tyle tylko, że jak czytamy w branżowych serwisach, nowe przepisy w praktyce są co najmniej absurdalne. Dlaczego?
- Pafos od 1879 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
- Słoneczny Brzeg od 1738 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Lublin)
- Costa Dorada od 1566 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Przede wszystkim francuski ustawodawca stanął przed trudnym zadaniem, by doprowadzić do zawieszania krótkich tras, ale jednocześnie nie pokiereszować nadmiernie linii Air France, mocno poszkodowanej w czasie pandemii koronawirusa. Stąd w ustawie znalazło się mnóstwo wyjątków, w tym najważniejszy: zakaz krótkich lotów nie dotyczy połączeń na paryskie lotnisko CDG, bo w ten sposób francuska linia dowozi pasażerów transferowych. I można to zrozumieć, choć z drugiej strony, po dodaniu wszystkich wyjątków okazało się, że w wyniku nowych przepisów będzie trzeba zawiesić… w sumie tylko 5 tras. Są to 4 połączenia z lotniska Paryż Orly (do Bordeaux, Lyonu, Nantes i Rennes) oraz trasa z Lyonu do Marsylii. Zważywszy na to, że siatka połączeń krajowych we Francji liczy grubo ponad 100 połączeń, wygląda to co najmniej zabawnie.
Jeszcze bardziej absurdalne jest to, że Air France też ma trochę za nic zakazy i… po prostu przekłada trasy z lotniska na lotniska. A liczba krótkich lotów krajowych zamiast się zmniejszać – rośnie. Przykłady? Połączenie z Paryża Orly do Nantes, które ma zostać zawieszone. I faktycznie tak będzie, choć jednocześnie od przyszłego tygodnia Air France zwiększy liczbę lotów z Paryża CDG do Nantes z jednego do dwóch lotów dziennie. Podobnie jest na innych trasach: od przyszłego tygodnia liczba lotów z Paryża CDG do Lyonu (odległość między miastami to ok. 460 kilometrów) zwiększy się z 5 do 6 połączeń dziennie.
I tak właśnie działa administracyjne ograniczanie ruchu lotniczego…