Fly4free.pl

Największy dylemat współczesnego turysty? Chcemy „zielonych” podróży, ale nie chcemy za nie dopłacać

Foto: Alex Brylov / ShutterStock
Hotele, biura podróży i linie lotnicze muszą dostosowywać swoją działalność do przepisów środowiskowych. Podróżni to doceniają i jest to dla nich ważny aspekt przy planowaniu podróży, ale jednocześnie nie chcą za to płacić więcej – wynika z cytowanych przez agencję Reutera badań.

Wniosek w postaci coraz większej świadomości ekologicznej turystów płynie chociażby z badania przeprowadzonego przez niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC. 24 proc. badanych przyznało, że przy rezerwacji wakacji zwracają uwagę na kwestie środowiskowe (np. w postaci proekologicznej polityki hotelu), ale tylko 8 proc. osób byłoby skłonnych zapłacić z tego tytułu wyższą cenę.

Co można rozumieć przez proekologiczną politykę? Jako przykład weźmy hotel Lagacio’ Mountain Residence w San Ciascian we włoskiej prowincji Południowy Tyrol. Niemal każdy element wyposażenia został tam wykonany z pochodzących z Dolomitów surowców naturalnych. Do tego w obiekcie serwowana jest lokalna kuchnia na bazie samodzielnie wytwarzanych składników, natomiast wszyscy goście dostają biuletyn informujący o korzyściach wynikających z właściwego podejścia do ekologii.

Foto: La gació Hotel Mountain Residence Instagram

Cytowana przez agencję Reutera Charuta Fadnis, szefowa badań i strategii produktowej w firmie badającej podróże Phocuswright stwierdziła, że „to powszechne, iż ludzie nie chcą więcej płacić za proekologiczne postawy hoteli„. Jej zdaniem podróżni wychodzą z założenia, że takie działania są tylko i wyłącznie decyzją obiektów turystycznych i nie widzą powodu, dla którego mieliby być obarczeni dodatkowymi kosztami.

Takie podejście podróżnych dotyczy nie tylko hoteli, ale także biletów lotniczych. Thomas Fowler, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Ryanaira przyznał, że „niewielu pasażerów godzi się na droższe o kilka euro bilety w związku z programem linii dotyczącym kompensacji emisji dwutlenku węgla„. Lufthansa z kolei od ubiegłego miesiąca oferuje bilety w „zielonej taryfie”, które mają zrekompensować obciążenie dla klimatu o 20% proc. dzięki wykorzystaniu bardziej ekologicznego paliwa lotniczego (SAF). Dopłata jest wliczona w cenę biletu.

Generalnie branża lotnicza mocno bierze sobie do serca aspekty środowiskowe. Przykład? Pod koniec stycznia w porcie lotniczym Rzym-Fiumicino pojawiła się instalacja artystyczna odwzorowująca szkielet wieloryba, który wewnątrz jest oświetlony licznymi lampami. Choć jej wygląd może imponować, celem było zwrócenie uwagi na świadomość społeczną w kwestiach środowiskowych, takich jak oszczędzanie wody i odzyskiwanie plastiku.

Co zatem mogą zrobić przedstawiciele branży, aby promować proekologiczne podejście, a przy tym nie podwyższać cen? W niektórych hotelach goście są proszeni o ponowne używanie tych samych ręczników, natomiast część biur podróży czy nawet lotnisk zachęca do wynajmu samochodów hybrydowych. Badanie ADAC pokazuje, że to, czy podróżni będą korzystać z takich opcji, w dużym stopniu będzie uzależnione od cen.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Ale kto chce? Nie znam takich. Niech ci co latają do Davos odrzutowcami,  zaczną od siebie
Patryk Lipiński, 18 marca 2023, 13:07 | odpowiedz
DOKŁADNIE! 
Patryk Lipiński Ale kto chce? Nie znam takich. Niech ci co latają do Davos odrzutowcami,  zaczną od siebie
ole!, 18 marca 2023, 16:06 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »