Największy dylemat współczesnego turysty? Chcemy „zielonych” podróży, ale nie chcemy za nie dopłacać
Wniosek w postaci coraz większej świadomości ekologicznej turystów płynie chociażby z badania przeprowadzonego przez niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC. 24 proc. badanych przyznało, że przy rezerwacji wakacji zwracają uwagę na kwestie środowiskowe (np. w postaci proekologicznej polityki hotelu), ale tylko 8 proc. osób byłoby skłonnych zapłacić z tego tytułu wyższą cenę.
Co można rozumieć przez proekologiczną politykę? Jako przykład weźmy hotel Lagacio’ Mountain Residence w San Ciascian we włoskiej prowincji Południowy Tyrol. Niemal każdy element wyposażenia został tam wykonany z pochodzących z Dolomitów surowców naturalnych. Do tego w obiekcie serwowana jest lokalna kuchnia na bazie samodzielnie wytwarzanych składników, natomiast wszyscy goście dostają biuletyn informujący o korzyściach wynikających z właściwego podejścia do ekologii.
- Costa Brava od 1697 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
- Majorka od 1919 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
- Costa Brava od 1906 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Lublin)
Cytowana przez agencję Reutera Charuta Fadnis, szefowa badań i strategii produktowej w firmie badającej podróże Phocuswright stwierdziła, że „to powszechne, iż ludzie nie chcą więcej płacić za proekologiczne postawy hoteli„. Jej zdaniem podróżni wychodzą z założenia, że takie działania są tylko i wyłącznie decyzją obiektów turystycznych i nie widzą powodu, dla którego mieliby być obarczeni dodatkowymi kosztami.
Takie podejście podróżnych dotyczy nie tylko hoteli, ale także biletów lotniczych. Thomas Fowler, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Ryanaira przyznał, że „niewielu pasażerów godzi się na droższe o kilka euro bilety w związku z programem linii dotyczącym kompensacji emisji dwutlenku węgla„. Lufthansa z kolei od ubiegłego miesiąca oferuje bilety w „zielonej taryfie”, które mają zrekompensować obciążenie dla klimatu o 20% proc. dzięki wykorzystaniu bardziej ekologicznego paliwa lotniczego (SAF). Dopłata jest wliczona w cenę biletu.
Generalnie branża lotnicza mocno bierze sobie do serca aspekty środowiskowe. Przykład? Pod koniec stycznia w porcie lotniczym Rzym-Fiumicino pojawiła się instalacja artystyczna odwzorowująca szkielet wieloryba, który wewnątrz jest oświetlony licznymi lampami. Choć jej wygląd może imponować, celem było zwrócenie uwagi na świadomość społeczną w kwestiach środowiskowych, takich jak oszczędzanie wody i odzyskiwanie plastiku.
Co zatem mogą zrobić przedstawiciele branży, aby promować proekologiczne podejście, a przy tym nie podwyższać cen? W niektórych hotelach goście są proszeni o ponowne używanie tych samych ręczników, natomiast część biur podróży czy nawet lotnisk zachęca do wynajmu samochodów hybrydowych. Badanie ADAC pokazuje, że to, czy podróżni będą korzystać z takich opcji, w dużym stopniu będzie uzależnione od cen.