Fly4free.pl

Kolejna linia wycofuje A380 ze swojej floty. Ale zacznie dopiero za 8 lat…

A380
Foto: Markus Mainka / ShutterStock
Qantas, jeden z pierwszych regularnych użytkowników samolotów A380 Superjumbo, wycofa wszystkie 10 pozostałych maszyn, które przywróciła do życia po pandemicznej przerwie. Wiąże się to z ogłoszeniem ogromnego zamówienia na 24 nowe samoloty od Boeinga i Airbusa.

Opublikowanie harmonogramu stopniowego wycofywania swoich 10 Superjumbo nastąpiło tuż po zawarciu umowy z Airbusem i Boeingiem na 24 nowe samoloty szerokokadłubowe. Wielomiliardowe porozumienie obejmuje dostarczenie australijskiej linii czterech samolotów Boeing 787-9, ośmiu samolotów Boeing 787-10 i 12 samolotów Airbus A350-1000.

Od roku budżetowego 2032 samoloty A380 będą zastępowane samolotami Airbus A350. Wynegocjowaliśmy opcje i prawa zakupu z Airbusem i Boeingiem na więcej modeli 787 i A350, z których możemy skorzystać w razie potrzeby w celu wymiany i rozwoju w ciągu następnej dekady i później. Nowe samoloty odgrywają również kluczową rolę w ograniczaniu emisji i osiąganiu naszych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Spalają znacznie mniej paliwa, zwłaszcza przy przejściu z czterosilnikowego A380 na dwusilnikowy A350 – powiedział Alan Joyce, odchodzący w listopadzie ze stanowiska dyrektor generalny Qantas Group.

Po wybuchu pandemii Qantas uziemił całą swoją flotę 12 samolotów A380, z których większość została wysłana na okryte złą sławą „cmentarzysko dla samolotów” w południowej Kalifornii, lepiej znane jako Victorville. Australijski przewoźnik powoli przywraca je do lotów komercyjnych, ale dwa zostały trwale wycofane ze służby. Spekulowano, że Superjumbo spotka taki sam los, jak Boeingi 747, z których definitywnie zrezygnowano w 2020 roku. Zmniejszona przepustowość międzynarodowa po pandemii sprawiła jednak, że ​​korzyści wynikające ze skali samolotu dały im nowe życie.

W przeszłości Qantas korzystał z A380 podczas lotów z Sydney i Melbourne, ale obecnie wykorzystuje się je tylko w przypadku pierwszej z tych lokalizacji. Superjumbo obsługują aktualnie codzienne połączenia z Sydney do Los Angeles i Londynu przez Singapur. Od 8 lipca 2024 roku planowane jest z kolei uruchomienie długodystansowego lotu z Sydney do Johannesburga w RPA.

Qantas zamierza odnowić i wyposażyć w nowe kabiny jeden z samolotów A380, po czym przywrócić go do użytku w 2024 roku. Dwa modele mają być zezłomowane (jeden spotkał już ten los), a pozostałe stopniowo będą wycofywane z użytku od 2032 roku.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »