Raport z podróży: Boeing 737-400 PLL LOT po retroficie na trasie do Paryża
Większość relacji z podróży jest bardzo subiektywnych. Także te, które pojawiały się na naszych łamach. Chcemy wprowadzić nową jakość do dziennikarskich testów produktów jakimi są podróże lotnicze. Oczywiście nie da się całkiem uniknąć subiektywizmu – oceny będziemy jednak wydzielać od informacji. Zaczynamy!
Jakimi liniami odbyto podróż?: Polskie Linie Lotnicze LOT
Trasa: Warszawa Lotnisko Chopina (WAW) – Paryż Charles de Gaulle (CDG)
Rodzaj linii lotniczej: Tradycyjna linia lotnicza
Czas przelotu deklarowany: 2h25min
Samolot: Boeing 737-400 SP-LLE, 21 lat, maszyna po retroficie (istotny remont wnętrza)
Testowany fotel: Klasa ekonomiczna, miejsce 11C
Boarding: Przez „rękaw”
Samolot o numerach rejestracyjnych SP-LLE ma 21 lat. W ostatnim czasie przeszedł istotną modernizację wnętrza. Najbardziej widoczne zmiany dla pasażera to nowe fotele: twarde, ale niemęczące w trakcie 2-godzinnej podróży i nowe oświetlenie kabinowe. Przy fotelach znajdują się gniazdka elektryczne.
Wymiary fotela według naszych pomiarów to: 48 cm szerokość, 26 cm miejsce na nogi (odległość między oparciem fotela poprzedzającego, a siedziskiem naszego), i pitch 70 cm (odległość od oparcia fotela poprzedzającego do oparcia naszego fotela). Miejsce 11C wedle mapy miejsc na SeatGuru i na stronie www.lot.com powinno znajdować się w rzędzie przy wyjściu ewakuacyjnym. W rzeczywistości znajduje się rząd przed wyjściem ewakuacyjnym. Oznacza to, że fotele w rzędzie 11 są nierozkładane.
Retrofitu nie przeszedł panel nad fotelami. Nawiew osobisty i lampka sterowane są przyciskami nad głową.
Rozrywka pokładowa: Brak/tylko magazyn pokładowy
Wi-Fi: Brak
Serwis: Częściowo bezpłatny (woda Cisowianka, kawa/herbata Dilmah, mały wafelek Prince Polo)
Pasażerowie posiadający własny sprzęt elektroniczny mogą z niego korzystać (w trybie samolotowym) przez cały czas podróży od boardingu (dotyczy małego sprzętu). Przy każdy fotelu dostępne jest gniazdko elektryczne.
Serwis płatny rozpoczął się 18 min po starcie, płatność przyjmowana jest w PLN i EUR gotówką i kartą. Darmowy serwis podawany jest po płatnym, rozpoczął się 45 minut po starcie.
Sprzedaż usług i towarów: Serwis płatny, duty free. Dwa sprzedażowe komunikaty głosowe.
Wypoczynek w trakcie lotu. Czy był możliwy?: Czas ciszy między komunikatami głosowymi wynosił 1h 18 min. W tym czasie odbywały się serwisy i sprzątanie. Oświetlenie kabinowe włączone było w trybie „nastrojowym”, ale z racji na to, że był to lot dzienny, nie wpływało na wnętrze kabiny. Zmęczona osoba mogłaby zdrzemnąć się nieco ponad godzinę.
Komunikacja załogi z pasażerami: Załoga posługiwała się językiem polskim i angielskim. Jedyny komunikat w języku francuskim (kraju docelowego) to powitanie odtwarzane z nagrania. Komunikaty były zrozumiałe.
Informacje o czasie podróży: Planowany wylot o 16:30. Rozpoczęcie boardingu o 16:10. Opóźnienie startu 24 min (oczekiwanie na pasażerów transferowych). Lądowanie o 18:54. Taxi na płycie 10 min (duży port docelowy). Lot wylądował o czasie.
Inne uwagi: Od czasu, gdy pierwsi pasażerowie znaleźli się na pokładzie o 16:15 do rozpoczęcia taxi po płycie w Warszawie, kiedy to włączono klimatyzację, upłynęło 30 minut. Samolot nie miał włączonej klimatyzacji postojowej, a temperatura na zewnątrz wynosiła 27 st. C. Po 30 minutach oczekiwania na start większość pasażerów ociekała potem.