Raport z podróży: lot Ukraine International Airlines z Bangkoku. Boeing 767-300
Jakimi liniami odbyto podróż?: Ukraine International Airways (UIA)
Trasa: Bangkok Suvarnabhumi (BKK) – Kijów Borispol (KBP)
Rodzaj linii lotniczej: Tradycyjna linia lotnicza
Czas przelotu deklarowany: 11 h 05 min
Samolot: Boeing 767-300
Testowany fotel: Klasa ekonomiczna, miejsce 28D
Boarding: Przez „rękaw”
Samolot o numerach rejestracyjnych UR-GEB ma 25 lat. Maszyna kilkukrotnie zmieniała właściciela. Ukraine International Airlines jest czwartym przewoźnikiem, który korzysta z tego statku powietrznego.
Bilety zostały zarezerwowane na stronie przewoźnika (wersja anglojęzyczna). System jest intuicyjny, a płatności dokonujemy w USD. W cenie biletu zawarty był bagaż podręczny i rejestrowany.
Międzynarodowe lotnisko w Bangkoku jest bardzo duże, lecz oznaczenia są na tyle czytelne, że bez problemu trafimy pod właściwą bramką. Dodatkowo pracownicy lotniska na ok. godzinę przed planowanym odlotem chodzą po danym terminalu z tabliczkami zawierającymi informacje o locie i bramce, do której należy się kierować, oferując pomoc zdezorientowanym podróżnym
Informacje o czasie podróży: Planowany wylot o 11:25. Otwarcie bramki następuje o 10:25. Pasażerowi są proszeni o ustawienie się w kolejności, rozpoczynając od końcowych rzędów. Po skanowaniu biletów i wylegitymowaniu pasażerowie zostali skierowani do strefy „przejściowej”. Są tam toalety, poidełka z wodą, krzesła (tylko 6 sztuk). O 10:43 drzwi do rękawa otwierają się i rozpoczyna się właściwy boarding. Start następuje o czasie. Lądowanie o 18:12 (18 min przed czasem rozkładowym). W Kijowie transport do terminala autobusem. Czas od wylądowania, do przejścia kontroli paszportowej, poprzez wizytę w toalecie, aż po odbiór bagażu to ok. 35 min (niespieszne tempo, jako jedni z ostatnich pasażerów).
Rozrywka pokładowa: Ekran co kilka rzędów
Wi-Fi: Brak
Serwis: 2 serwisy z ciepłymi posiłkami, soft drinki, woda, kawa, herbata
Bagaż podręczny z łatwością można umieścić w schowkach. Temperatura na pokładzie podczas boardingu jest komfortowa. Po zajęciu miejsc pasażerowie są witani przez szefową załogi pokładowej komunikatem w trzech językach: angielskim, ukraińskim i rosyjskim.
Wymiary fotela według pomiaru w samolocie to: 47 cm szerokość, 30 cm miejsce na nogi (odległość między oparciem fotela poprzedzającego, a siedziskiem naszego) i pitch 80 cm (odległość od oparcia fotela poprzedzającego do oparcia naszego fotela). Podczas podróży opisywanym samolotem mamy możliwość wyboru 3 klas: biznes (układ siedzeń w rzędzie 2 – 2 – 2), ekonomiczna premium (2 – 3 – 2) i ekonomiczna (2 – 4 – 2). Miejsce 28D znajduje się w ostatniej części samolotu – klasa ekonomiczna. Nawiew i lampka sterowane są przyciskami nad głową.
Instrukcja bezpieczeństwa została wyświetlona na ekranach. Poziom hałasu to: 55 dB (podczas boardingu), 70 dB (kołowanie), do 88 dB (podczas startu), 80 dB (wznoszenie), ok. 70 dB (lot na wysokości przelotowej).
Komunikat o możliwości odpięcia pasów zostaje ogłoszony gdy samolot jest na wysokości 3200 m n.p.m.
Pasażerowie posiadający własny sprzęt elektroniczny mogą z niego korzystać (w trybie samolotowym) przez cały czas podróży od boardingu.
Uczestnicy lotu otrzymują polarowy kocyk, zestaw podróżny (opaska na oczy, zatyczki do uszu, długopis, skarpety), a także słuchawki.
O 12:20 rozpoczyna się serwis z napojami, do wyboru: woda, sok (pomarańcza, pomidor, jabłko).
Godzina 13:00 to czas serwowania pierwszego posiłku. Do wyboru dwa zestawy:
- ryż z kawałkami smażonej ryby i warzywami, bułeczka, wędzony indyk, sałatka ziemniaczana, ciastko bananowe,
- pieczone ziemniaki, potrawka z kurczaka, gotowane warzywa, bułeczka, wędzony indyk, sałatka ziemniaczana, ciastko bananowe.
Drugi serwis rozpoczął się ok. 2,5 h przed lądowaniem, ponownie dwie opcje do wyboru:
- makaron, lasagna, gotowane warzywa, makaron ryżowy na ostro z chilli, owoce, bułeczka,
- ryż z rybą, fasolką i grzybami, makaron ryżowy na ostro z chilli, owoce, bułeczka.
Do każdego posiłku podawano wodę, kawę, herbatę i soki. Te same napoje były podawane na żądanie podczas całego lotu.
Jedynym mankamentem podczas posiłku był fakt, że podczas serwisu film wyświetlany na ekranach nie był zatrzymywany na czas konsumpcji i trudno było skoncentrować uwagę na posiłku oraz na zawieszonym przy suficie ekranie. Podczas lotu zostały wyemitowane 4 filmy (m.in. Człowiek ze stali i Och, życie).
Sprzedaż usług i towarów: Serwis płatny, duty free. Trzy sprzedażowe komunikaty głosowe.
Poza bezpłatnymi posiłkami można skorzystać także z odpłatnych napojów (także alkoholowych) oraz przekąsek.
Wypoczynek w trakcie lotu. Czy był możliwy?: Ilość komunikatów głosowych była odpowiednia i nie zakłócała wypoczynku w czasie lotu. Pomiędzy pierwszym a drugim posiłkiem wystąpiły 3 komunikaty (2 odnośnie turbulencji i zapięcia pasów, a także jeden dotyczący serwisu płatnego). Przez większą część lotu oświetlenie było ustawione na tryb nocny, a okienne zaciemniacze opuszczone. Pasażerowie z łatwością mogli wygospodarować ok. 5-6 godzin na sen.
Komunikacja załogi z pasażerami: Załoga posługiwała się językiem angielskim, ukraińskim i rosyjskim. Komunikaty były zrozumiałe.
Inne uwagi: Temperatura w czasie postoju samolotu była odpowiednia, to samo dotyczy większości lotu. Natomiast ostatnie 2 godziny na pokładzie to poczucie dyskomfortu z powodu duchoty i zbyt wysokiej temperatury.