Duże ograniczenia lotów od 1 maja: jest rozporządzenie! Dokąd polecimy? 32 lotniska na liście
<< Najnowsze zakulisowe informacji z branży lotniczej i turystycznej. Obserwuj mnie na Twitterze! >>
Publikację rozporządzenia w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym zapowiadał w poniedziałek Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Ostatecznie rozporządzenie ukazało się w Dzienniku Ustaw tuż po godzinie 23. Niedługo po tym jak PAŻP i Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego opublikowały lakoniczny komunikat o braku porozumienia w kolejnym dniu negocjacji. Przypomnijmy, że to właśnie kończący się okres wypowiedzenia aż 136 kontrolerów z obszaru warszawskiego sprawia, że istnieje poważne ryzyko paraliżu lotniczego nad Warszawą i masowego anulowania połączeń. Stąd właśnie rozporządzenie, w którym widzimy, co dokładnie się zmieni. Jak wyglądają szczegóły?
- Rodos od 1757 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
- Costa Dorada od 1594 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
- Pafos od 1879 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Niektóre informacje z rozporządzenia były znane już wcześniej. Czytamy więc, że operacje lotnicze z TMA Warszawa mogą być wykonywane jedynie w godzinach 9.30-17 czasu lokalnego, a ostatni samolot, który zamierza tego samego dnia wylecieć z Lotniska Chopina lub Modlina, musi wylądować na którymkolwiek z tych lotnisk o godz. 15.45 czasu lokalnego.
Ważną informacją (choć trudno tu w tej chwili o jasną interpretację) jest zapis, że „w celu zapewnienia możliwie największej dostępności usług regularnego ruchu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo wykonywania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA)”. Co to oznacza? Że najprawdopodobniej liczba lotów z Modlina będzie bardzo mocno ograniczona. A które loty się odbędą? Mówi o tym lista pierwszeństwa, na której znalazły się 32 lotniska, na które loty z obu stołecznych portów mają mieć priorytet. Są to następujące porty:
1) Londyn – Heathrow (EGLL);
2) Londyn – Luton (EGGW);
3) Londyn – Stansted (EGSS);
4) Frankfurt (EDDF);
5) Nowy Jork (KJFK);
6) Chicago (KORD);
7) Paryż (LFPG);
8) Bruksela (EBBR);
9) Stambuł (LTFM);
10) Rzym (LIRF);
11) Amsterdam (EHAM);
12) Toronto (CYYZ);
13) Dubaj (OMDB);
14) Incheon (RKSI);
15) Monachium (EDDM);
16) Rzeszów (EPRZ);
17) Wiedeń (LOWW);
18) Tel Awiw (LLBG);
19) Oslo (ENGM);
20) Zurich (LSZH);
21) Dublin (EIDW);
22) Kopenhaga (EKCH);
23) Budapeszt (LHBP);
24) Wilno (EYVI);
25) Praga (LKPR);
26) Bukareszt (LROP);
27) Düsseldorf (EDDL);
28) Barcelona (LEBL);
29) Lizbona (LPPT);
30) Tbilisi (UGTB);
31) Berlin (EDDB);
32) Szczecin-Goleniów (EPSC).
W rozporządzeniu widnieje też informacja, że w przypadku Lotniska Chopina możliwe jest też wykonywanie operacji na lotniska spoza listy w sytuacji, gdy będzie taka możliwość i „nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa”. Dodatkowo wprowadza się też limit operacji na poszczególnych trasach do jednego połączenia dziennie przez jednego przewoźnika, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019-2021. Dzisiaj prezes ULC ma ogłosić w tej sprawie wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras.
Rozporządzenie wejdzie w życie 1 maja i będzie obowiązywało do 31 maja. Dzisiaj o godzinie 10.00 rusza kolejna runda negocjacji między kontrolerami i PAŻP.