Ryanair uznany za jedną z najgorszych linii lotniczych świata. Kto jest najlepszy i jak poszło reprezentantom Polski?
W najnowszym rankingu najlepszych linii lotniczych i lotnisk świata oceniano punktualność, jakość obsługi i sposób rozpatrywania reklamacji. Ryanair zajął w nim dopiero 67. miejsce. W połowie stawki znalazł się LOT. W kategorii lotnisk nieźle oceniono z kolei Lotnisko Chopina.
W najnowszej edycji rankingu sporządzonej przez firmę AirHelp oceniono w sumie 70 linii lotniczych i 141 lotnisk z całego świata. Jeśli chodzi o przewoźników, oceniano ich punktualność, jakość obsługi i sposób rozpatrywania reklamacji. W przypadku lotnisk zamiast reklamacji pod uwagę brano ogólną ocenę wrażeń z pobytu ze strony pasażerów. Wszystkie noty wystawiano w skali od 1 do 10. Jak wygląda czołówka rankingu?
Jeśli chodzi o lotniska, to wyniki są dość zaskakujące. Lotnisko Changi, uznawane od lat za najlepszy port lotniczy na świecie w rankingu Skytrax (i zwycięzca ubiegłorocznego rankingu AirHelp), zostało sklasyfikowane dopiero na piątym miejscu. Port w Singapurze wyprzedziły lotniska w Tokio (Haneda), a także… Atenach i Kolonii/Bonn (które jest zdecydowanie najwyżej oceniane przez pasażerów). Z kolei tytuł najlepszego lotniska świata trafił do portu Hamad w katarskiej Dosze, czyli głównego hubu linii Qatar Airways.
Na 30. miejscu sklasyfikowano Lotnisko Chopina w Warszawie – największy port lotniczy w Polsce otrzymał łączną notę 7,99 pkt., a najwyżej – co trochę dziwi – został oceniony za punktualność. To dość ciekawe dane, biorąc pod uwagę całkowity chaos, jaki panował na tym lotnisku w zeszłe wakacje. Chopin okazał się lepszy m.in. od lotniska Schiphol w Amsterdamie (44 miejsce), Monachium (48 miejsce), Barcelonie (57 pozycja) czy Abu Zabi (60 miejsce) i Pradze (69 lokata).
A jak wśród linii lotniczych?
Poniżej prezentujemy czołową dziesiątkę rankingu. Najlepszą linią lotniczą został Qatar Airways (nota 9,08 punktu), a pozostałe miejsca na pudle zajęły linie Lufthansa (8,57 pkt) i Etihad Airways (8,43 pkt).
Z linii mocniej obecnych na polskim rynku 12 miejsce zajął Norwegian, a 13 pozycję – Wizz Air. Z kolei na 29 miejscu sklasyfikowany został LOT – narodowy przewoźnik otrzymał w sumie 7,75 pkt. Na 10 możliwych. W rankingu wysoko oceniono kwestię rozpatrywania reklamacji, LOT wypadł za to słabo pod względem jakości usług – tu otrzymał tylko 6,3 punktu.
LOT został sklasyfikowany wyżej od Swissa (33 miejsce), Air France (34 miejsce), SAS (36 miejsce), a także największych low-costów w Europie, które znalazły się na szarym końcu listy.
Ryanair został sklasyfikowany dopiero na 67 miejscu na 70 przewoźników z łączną notą na poziomie 6,03 pkt. Tu najniżej oceniono obsługę reklamacji – tylko 3,3 punktu na 10 możliwych. Gorsze od Ryanaira okazały się tylko 3 linie lotnicze – Air Mauritius, Pakistan International Airlines oraz… easyJet.