Ryanair dostał zgodę na nowe trasy z Warszawy! Dokąd poleci? Mamy listę planowanych tras
Ryanair powrócił na Lotnisko Chopina pod koniec marca po kilku latach przerwy i uruchomił stąd 5 tras. Irlandzka linia wróciła do Warszawy, bo przepustowość w jej mateczniku, czyli na lotnisku w Modlinie, jest bliska wyczerpania. Jednocześnie Ryanair deklarował, że planuje się dalej rozwijać na warszawskim lotnisku, jednak skala tej ekspansji będzie zależna od tego, jakie i ile slotów otrzyma.
– Trasy z Chopina na pewno utrzymamy i myślę, że dołożymy kilka nowych kierunków. Czekamy w tej chwili na alokacje slotów w sezonie zimowym – mówił w rozmowie z Fly4free.pl Michał Kaczmarzyk, dyrektor generalny linii Buzz.
Kilka dni temu firma ACL, czyli międzynarodowy koordynator slotów, opublikowała raport dotyczący ich alokacji w zimowym rozkładzie lotów z Lotniska Chopina. Co dostał Ryanair?
- Alanya od 1780 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
- Cypr Północny od 1659 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
- Pafos od 1912 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
14 potencjalnych nowych tras!
W raporcie ACL czytamy, że Ryanair otrzymał w Warszawie aż 8 tysięcy slotów na loty w okresie od końca października do końca marca przyszłego roku. Oznacza to, że teoretycznie linia mogłaby urosnąć kilkukrotnie w stosunku do obecnego rozkładu, gdzie przewoźnik wykonuje 16 lotów tygodniowo.
Jeśli chodzi o połączenia, na które Ryanair otrzymał sloty, jest to 14 tras. Na liście są połączenia z Warszawy do takich miejsc jak Kopenhaga, Saloniki, Dublin, Belfast, Manchester, Bristol, Piza, Wenecja Treviso, Kowno, Amman, a także Londyn Stansted, Paryż Beauvais i Rzym Ciampino. W zdecydowanej większości przypadków Ryanair otrzymał po nieco ponad 80 slotów, które pozwalają na uruchomienie lotów na poziomie mniej więcej 2 rotacji tygodniowo. Wyjątkami od tej reguły są jedynie trasy do Wenecji (130 slotów), Rzymu Ciampino (372 sloty), Paryża Beuavais (305 slotów) i Londyn Stansted (1004 sloty).
Jak widzicie, Ryanair otrzymał sloty na Chopinie na trasy, na których lata już z Modlina. W sumie jest to 14 połączeń. Czy to oznacza przenosiny połączeń z Modlina? Trudno powiedzieć, tym bardziej, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. Warto też przypomnieć, że Ryanair wcale nie musi przejmować przyznanych przez ACL slotów. Irlandzka linia przez ostatnie lata wielokrotnie aplikowała o sloty na Lotnisku Chopina, by – jak przyznawali włodarze Ryanaira – testować rynek. Podobnie było pół roku temu, gdy Ryanair otrzymał zgodę na uruchomienie aż 23 tras, a ostatecznie wystartowało tylko 5.
Kiedy ogłoszenie nowych tras i siatka na zimę?
Ryanair podejmie ostateczne decyzje w przyszłym tygodniu, kiedy odbędzie się konferencja slotowa w Dublinie. Podczas niej przewoźnicy będą potwierdzali, którymi slotami na danych lotniskach są zainteresowani, będzie też możliwość wprowadzania korekt i zmian w przyznanych slotach, np. dotyczących godzin lądowań i wylotów. Przedstawiciele Ryanaira w rozmowie z Fly4free.pl informują nas, że ostateczna siatka połączeń z Lotniska Chopina (w tym nowe trasy) zostanie przedstawiona w ciągu najbliższych 3-4 tygodni. Wtedy będziemy też wiedzieli, jaki los spotka trasy, na których obecnie lata Ryanair z Warszawy. Nieoficjalnie słyszymy, że być może nie wszystkie połączenia utrzymają się na zimę, a zniknąć mogą np. trasy typowo wakacyjne.
Dlaczego Ryanair musi aplikować o sloty?
Lotnisko Chopina jest jednym z dwóch lotnisk w Polsce, mających międzynarodowego koordynatora slotów (drugim jest lotnisko w Poznaniu). Oznacza to, że zewnętrzna firma (w tym przypadku brytyjski ACL), przydziela sloty (prawa do startów i lądowań samolotów o konkretnych godzinach) liniom lotniczym. Taki model koordynacji stosuje się w przypadku lotnisk, gdzie popyt na loty przekracza możliwości lotniska lub istnieją inne obiektywne przyczyny, które nie zezwalają na swobodne przydzielanie slotów. A tak jest w przypadku Lotniska Chopina, które od lat mówi o problemach z przepustowością, a obecnie szybko odbudowuje ruch po czasach pandemii koronawirusa. Taka sama procedura obejmuje wszystkie inne linie zainteresowane lotami z Warszawy, ale też innych dużych lotnisk, gdzie przepustowość jest mocno ograniczona.