Tropikalny ogród, wodospad i 10 poziomów. Nowa część lotniska Changi ma olśnić pasażerów
Jewel to najnowsza inwestycja na lotnisku Singapur Changi. Ma łączyć cechy terminala, centrum handlowego, przestrzeni konferencyjno-rozrywkowej i niezwykłego ogrodu. Choć otwarcie planowane jest dopiero w czerwcu, to już teraz nowa przestrzeń robi wrażenie!
Singapurski port lotniczy od lat zdobywa liczne prestiżowe nagrody, w tym szósty rok z rzędu także tytuł najlepszego lotniska świata. Changi nie zamierza jednak spocząć na laurach i już za kilka miesięcy otworzy kolejną część portu o wiele obiecującej nazwie Jewel, czyli klejnot.
Najbardziej spektakularnym elementem budowanej przestrzeni jest gigantyczny wodospad w samym centrum Klejnotu. Oświetlany różnokolorowym światłem, będzie też miejscem pokazów multimedialnych i najwyższym na świecie krytym wodospadem. Pasażerów będzie otaczać także tropikalny las stworzony z licznych gatunków roślin. Nie zabraknie też elementów ozdobnych i wypoczynkowych – fontann, ławek czy niezwykłych placów zabaw. W projekcie zaplanowano nawet labirynt z żywopłotu.
Jednak Jewel przede wszystkim ma być obszarem usługowym. Połączy terminal 1 z terminalami 2 i 3, a tym samym zwiększy ich przepustowość. Stanie się też ogromnym centrum handlowym z wieloma sklepami, lokalami gastronomicznymi i ofertą rozrywkowo-konferencyjną. Na terenie Klejnotu będzie funkcjonował hotel, w którym można będzie wynająć pokój na godziny.
![jewel changi lotnisko](https://f4fcdn.eu/wp-content/uploads/2019/02/changi5.jpg)
![jewel changi lotnisko](https://f4fcdn.eu/wp-content/uploads/2019/02/changi2.jpg)
Chcemy, aby Jewel był dosłownie klejnotem Changi, od rozświetlenia krajobrazu lotniska aż po wyjątkowej jakości produkt, który błyszczy, urzeka i zachwyca – powiedziała Hung Jean, dyrektor generalna Jewel.
Jewel ma 10 pięter, z czego wodospad zajmuje 7 z nich. Pięć poziomów zbudowanych jest nad ziemią, a pięć pod. Ze względu na budynki otaczające budowę, istniejącą linię kolejki Skytrain i wieżę kontroli lotów, trzeba było prowadzić prace w dość nietypowy sposób.
Przyjęto metodę montażu odgórnego. Prace wykopaliskowe i budowlane były wykonywane po jednym poziomie, przesuwając się w dół, podczas gdy wszystkie sąsiednie konstrukcje wokół Jewel były monitorowane przez całą dobę, aby zapewnić, że nie będą miały negatywnego wpływu na prace rozwojowe – czytamy w opisie inwestycji.
Dodatkowo sam dach waży 3500 ton, czyli tyle, ile sześć Airbusów A380, a mimo tego nie opiera się na żadnych tradycyjnych kolumnach.
![jewel changi lotnisko](https://f4fcdn.eu/wp-content/uploads/2019/02/changi4.jpg)
![jewel changi lotnisko](https://f4fcdn.eu/wp-content/uploads/2019/02/changi12.jpg)
Budowa jest na bardzo zaawansowanym etapie. Już pod koniec zeszłego roku ukończonych było 90 proc. prac. Trwają także poszukiwania pracowników. Według zapowiedzi pierwsi pasażerowie będą mogli odwiedzić Klejnot już w czerwcu. Jewel zajmie powierzchnię 134 tys. mkw, a koszt całej inwestycji szacuje się na 1,32 mld USD, czyli niemal 5 mld PLN.
Nie można także zapominać, że już teraz oferta Changi jest imponująca. Wewnątrz terminali znajduje się m.in.: ogród kaktusów, kino, zjeżdżalnia, hotele, a w jednym z saloników do dyspozycji pasażerów jest odkryty basen. Kilka miesięcy temu testowaliśmy singapurski port na naszych łamach.
![jewel changi lotnisko](https://f4fcdn.eu/wp-content/uploads/2019/02/changi16.jpg)
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?