Fly4free.pl

Linie mają dość czekania na ponaddźwiękowe samoloty. Rezygnują z zamówień, a producent ogłasza opóźnienie

Boom Supersonic
Foto: Boom Supersonic
Virgin Atlantic, słynny przewoźnik kojarzony ze znanym miliarderem sir Richardem Bransonem, rezygnuje z zakupu ponaddźwiękowych odrzutowców firmy Boom, które docelowo mają zrewolucjonizować długodystansowe loty i znacznie skrócić czas ich trwania. Powodem jest opóźnienie projektu przez start-up Boom Supersonic.

Informację o odrzuceniu planu nabycia floty Overture, flagowego odrzutowca Boom Supersonic przez Virgin Group, firmę będącą właścicielem Virgin Atlantic ogłosił serwis brytyjski „Telegraph”. Decyzja ta postrzegana jest jako cios dla technologicznego start-upu, któremu dawano największe szanse na powodzenie, jeśli chodzi o ponaddźwiękowe loty i innowacje lotnicze. Linia miliardera Richarda Bransona otwarcie jednak zaznacza, że „wciąż wspiera koncepcję szybkich podróży”.

Związek Virgin Group z Boom Supersonic rozpoczął się w 2016 roku, kiedy to firma Virgin Galactic rozpoczęła współpracę ze start-upem. Miała ona jednak wygasnąć cztery lata później i choć z formalnego punktu widzenia oba podmioty nie miały między sobą umowy, ich przedstawiciele często wspominali, że mają nadzieję na powodzenie rozmów co do kolejnych projektów.

Według brytyjskiego dziennika, decyzja Virgin Atlantic o wycofaniu się z zamówienia na nowe odrzutowce ma związek z niedawnym ogłoszeniem Boom Supersonic, zgodnie z którym wdrożenie Overture zostanie opóźnione o kolejny rok. Obecne plany zakładają, że samolot ma wykonać swój pierwszy lot w 2027 roku, a do regularnego latania miałoby dojść dopiero w 2030 roku. Przesunięcia te sprawiły, że przedstawiciele Virgin mieli stracić cierpliwość co do projektu.

To nie pierwsze niepowodzenie, z jakim musi się mierzyć technologiczny start-up. W 2020 roku producent Rolls-Royce zawarł umowę z Boom w celu budowy silnika dla modeli z floty Overture. W ubiegłym roku wycofał się jednak z partnerstwa, twierdząc wtedy, że podróże naddźwiękowe nie są dla niego priorytetem. A to z pewnością wpłynęło na harmonogram prac nad nowym samolotem.

Jeśli projekt Overture kiedykolwiek doczeka się realizacji, długodystansowe połączenia będą realizowane znacznie szybciej. Zgodnie z zapowiedziami start-upu, loty z Newark do Londynu będą trwać 3,5 godziny, a do Frankfurtu zaledwie 4 godziny. Połączenie z San Francisco do Tokio z kolei zajmie 6 godzin, czyli o około 4 godziny szybciej niż obecnie.

W czerwcu 2021 roku zamówienie na 15 ponaddźwiękowych samolotów firmy Boom Supersonic złożyły linie United Airlines, z opcją na kolejne 35 maszyn. W sierpniu ubiegłego roku z kolei zamówienie na 20 maszyn z opcją zakupu dodatkowych 40 złożyła linia American Airlines. Start-up ogłosił, że każdy z samolotów będzie kosztował ok. 200 mln dolarów.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »