Linie mają dość czekania na ponaddźwiękowe samoloty. Rezygnują z zamówień, a producent ogłasza opóźnienie
Informację o odrzuceniu planu nabycia floty Overture, flagowego odrzutowca Boom Supersonic przez Virgin Group, firmę będącą właścicielem Virgin Atlantic ogłosił serwis brytyjski „Telegraph”. Decyzja ta postrzegana jest jako cios dla technologicznego start-upu, któremu dawano największe szanse na powodzenie, jeśli chodzi o ponaddźwiękowe loty i innowacje lotnicze. Linia miliardera Richarda Bransona otwarcie jednak zaznacza, że „wciąż wspiera koncepcję szybkich podróży”.
Związek Virgin Group z Boom Supersonic rozpoczął się w 2016 roku, kiedy to firma Virgin Galactic rozpoczęła współpracę ze start-upem. Miała ona jednak wygasnąć cztery lata później i choć z formalnego punktu widzenia oba podmioty nie miały między sobą umowy, ich przedstawiciele często wspominali, że mają nadzieję na powodzenie rozmów co do kolejnych projektów.
From our teams in Colorado, California, and North Carolina — have a happy and safe #FourthofJuly2023 🇺🇸 pic.twitter.com/EAX2Sdo5PS
— Boom Supersonic (@boomaero) July 4, 2023
Marrakesz od 2836 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Majorka od 2009 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Kos od 2503 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Według brytyjskiego dziennika, decyzja Virgin Atlantic o wycofaniu się z zamówienia na nowe odrzutowce ma związek z niedawnym ogłoszeniem Boom Supersonic, zgodnie z którym wdrożenie Overture zostanie opóźnione o kolejny rok. Obecne plany zakładają, że samolot ma wykonać swój pierwszy lot w 2027 roku, a do regularnego latania miałoby dojść dopiero w 2030 roku. Przesunięcia te sprawiły, że przedstawiciele Virgin mieli stracić cierpliwość co do projektu.
To nie pierwsze niepowodzenie, z jakim musi się mierzyć technologiczny start-up. W 2020 roku producent Rolls-Royce zawarł umowę z Boom w celu budowy silnika dla modeli z floty Overture. W ubiegłym roku wycofał się jednak z partnerstwa, twierdząc wtedy, że podróże naddźwiękowe nie są dla niego priorytetem. A to z pewnością wpłynęło na harmonogram prac nad nowym samolotem.
Jeśli projekt Overture kiedykolwiek doczeka się realizacji, długodystansowe połączenia będą realizowane znacznie szybciej. Zgodnie z zapowiedziami start-upu, loty z Newark do Londynu będą trwać 3,5 godziny, a do Frankfurtu zaledwie 4 godziny. Połączenie z San Francisco do Tokio z kolei zajmie 6 godzin, czyli o około 4 godziny szybciej niż obecnie.
W czerwcu 2021 roku zamówienie na 15 ponaddźwiękowych samolotów firmy Boom Supersonic złożyły linie United Airlines, z opcją na kolejne 35 maszyn. W sierpniu ubiegłego roku z kolei zamówienie na 20 maszyn z opcją zakupu dodatkowych 40 złożyła linia American Airlines. Start-up ogłosił, że każdy z samolotów będzie kosztował ok. 200 mln dolarów.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?