Fly4free.pl

W końcu dobre wieści z najbardziej pechowego lotniska w Europie! Czy to koniec fatalnej passy?

Foto: Berlin Airport
Pod koniec marca nowe lotnisko w Berlinie uruchomi Terminal 2. Jest to związane z większą liczbą lotów, jakie uruchomią ze stolicy Niemiec linie lotnicze.

Od wielu lat nad nowym lotniskiem w Berlinie ciąży jakieś fatum. Pierwotnie port Berlin Brandenburg miał być otwarty jesienią 2011 roku, jednak z powodu licznych niedoróbek i opóźnień lotnisko ostatecznie otwarto dopiero… 31 października 2020 roku, czyli z 9-letnim opóźnieniem: 14 lat po rozpoczęciu budowy i 29 lat po oficjalnym rozpoczęciu planowania tej wielkiej inwestycji. Nie był to oczywiście koniec problemów, bo lotnisko zostało uruchomione w samym środku pandemii, w efekcie od początku ruch lotniczy w porcie im. Willy’ego Brandta był relatywnie niewielki. Dlatego niemal od razu po otwarciu zapadła decyzja, aby na razie wszystkie operacje lotnicze skupić tylko Terminalu 1, szybko zaś zamknięto Terminal 5 (dawne lotnisko Berlin Schonefeld), gdzie na samym początku miały latać tylko tanie linie lotnicze.

Sprawdź najlepsze oferty na wczasy
Reklama interaktywna, dane dostarczone 2024-12-19T02:57:01.001Z przez Wakacje.pl

W sumie jednak liczba pasażerów nie była bardzo imponująca: w ubiegłym roku 9,95 mln pasażerów korzystało z nowego berlińskiego lotniska, które znalazło się w finansowych tarapatach.

Na początku lutego Komisja Europejska zatwierdziła 1,7 mld EUR pomocy publicznej od niemieckiego rządu na utrzymanie lotniska w Berlinie. Jak czytamy w depeszy Reutersa, bez tych pieniędzy lotnisko w Berlinie czekałoby bankructwo. Choć nie jest to koniec jego potrzeb – aby uwolnić się od długów, lotnisko potrzebuje jeszcze co najmniej 700 mln EUR.

berlin brandenburg
Foto: Berlin Brandenburg


Na szczęście w potoku negatywnych informacji pojawiły się też pozytywy. Kilka dni temu władze lotniska w Berlinie poinformowały, że rozpoczynają testy nowego Terminala 2, który był już gotowy na otwarcie nowego portu, jednak z powodu oszczędności do tej pory był zamknięty. Teraz to się zmieni – według władz lotniska, Terminal 2 zostanie otwarty najpóźniej do końca marca. Jest to związane ze zwiększonym popytem na loty i większą liczbą pasażerów, których obsłuży berlińskie lotnisko. Ze wstępnych danych w tym roku lotnisko ma obsłużyć nawet 17 mln pasażerów.


Wciąż nie ma natomiast informacji na temat otwarcia Terminala 5. Choć wznowienia na nim działalności chciałyby tanie linie lotnicze (głównie ze względu na niższe koszty użytkowania), to władze portu wskazują, że na razie nie ma się co spodziewać szybkiego wznowienia działalności tej części lotniska.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Moim zdaniem BB to jeden wielki bubel, po Niemcach należałoby oczekiwać porządnych projektów. Pomijając kwestie wyglądu samego terminala, cały kompleks to przeskalowany moloch z wieloma niezrozumiałymi dla pasażerów rozwiązaniami. Leciałem kilkukrotnie i za każdym razem pokonuję kilometry do bramek - tablice informacyjne pokazują czas dojścia do konkretnych bramek (mój rekord to 12 min.) Brakuje choćby ruchomych chodników. Schody ruchome często wyłączone, albo działa jeden ciąg. Drzwi do toalet nie do otwarcia dla dzieci i starszych osób. Kilometry pustych korytarzy i poczekalni, praktycznie brak punktów handlowych poza głównym sklepem zaraz po odprawie. Można by wymieniać długo. Jak na 14 lat budowy to słabiutko. Z sentymentem wspominam stary "kurnik" na Schonefeld, z którego latałem przez 15 lat. Mimo ciasnoty i częstych tłumów wszystko działało, wszędzie było blisko i w krótkim czasie dało się odprawić. Może kiedyś przerzucą tanie linie na stary terminal jak go wyremontują :)
ooobuch, 20 lutego 2022, 21:59 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Niestety mam podobne odczucia. Leciałem pierwszy raz trzy tygodnie temu i tydzień temu wracałem. Moim zdaniem jest mało przyjazne podróżnym (sic!) a właśnie powinno takie być bo to LOTNISKO a nie noclegownia. Do uwag kolegi dodam: brak miejsc siedzących w hali podczas oczekiwania na odprawę tudzież kontrolę bezpieczeństwa, niewyraźne oznakowanie dróg - małe strzałki na bocznych tablicach, tańsze parkingi na powietrzu ale nie wiem jak kupić lub zarezerwować na nie bilet choć stały w połowie puste, natomiast parkingi P3, P7 i P8 zadaszone z wyższą ceną i jak czytałem uwagi z częstymi przypadkami kradzieży (tablic, oryginalnych kołpaków itp. - brak odpowiedzialności firmy nadzorującej) no i tradycyjne długie spacery jak to w wielkich lotniskach. Na plus - dużo punktów kontroli bezpieczeństwa ale też dosyć skrupulatnych.
mbmszy, 22 lutego 2022, 0:09 | odpowiedz
Avatar użytkownika
W ubiegłym roku korzystałem z parkingów firm poza lotniskiem. Są tańsi (w moim przypadku 5 dni za 30 euro, a 8 za 44 ) parkingi strzeżone, dosyć szybko dowożą na lotnisko i obsługa w razie czego jest polskojęzyczna. Mankament to czas na dojazd do i odbiór z lotniska - zawsze to 30-40 minut extra lub więcej, jeśli parking jest gdzieś na wsi za ringiem. Ostatnio skusiłem się na parking na lotnisku. Polowałem na te tańsze, które według informacji na stonie APCOA można rezerwować 14 dniprzed podróżą, niestety nie udało się wstrzelić i wybrałem, pomimo słabych opinii P3. Mimo obaw rezerwacja i parkowanie przebiegło bezproblemowo. Po 8 dniach samochód cały, na kołach, choć w kraju w top 5 na liście ulubionych wśród złodziei. Na plus odległość - droga do samochodu krótsza niż do samolotu :) Minus - cena, 59 eu/8 dni, ale wracałem w nocy i zależało mi na czasie. Podobnie w przypadku wczesnego startu (najwcześniej leciałem o 6:05, przyjazd ok. 4:00) odległość parkingu dla mnie bezcenna, zostawiamy zbędne zimowe ubrania i biegiem do terminala.
mbmszy Niestety mam podobne odczucia. Leciałem pierwszy raz trzy tygodnie temu i tydzień temu wracałem. Moim zdaniem jest mało przyjazne podróżnym (sic!) a właśnie powinno takie być bo to LOTNISKO a nie noclegownia. Do uwag kolegi dodam: brak miejsc siedzących w hali podczas oczekiwania na odprawę tudzież kontrolę bezpieczeństwa, niewyraźne oznakowanie dróg - małe strzałki na bocznych tablicach, tańsze parkingi na powietrzu ale nie wiem jak kupić lub zarezerwować na nie bilet choć stały w połowie puste, natomiast parkingi P3, P7 i P8 zadaszone z wyższą ceną i jak czytałem uwagi z częstymi przypadkami kradzieży (tablic, oryginalnych kołpaków itp. - brak odpowiedzialności firmy nadzorującej) no i tradycyjne długie spacery jak to w wielkich lotniskach. Na plus - dużo punktów kontroli bezpieczeństwa ale też dosyć skrupulatnych.
ooobuch, 22 lutego 2022, 20:28 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »