W których krajach Wizz Air wyciął najwięcej lotów? Polska wśród ulubieńców „landrynki” – inni mają gorzej!
O wiosenno-letnich cięciach Wizz Aira pisaliśmy już na naszych łamach sporo. Przypomnijmy jednak w telegraficznym skrócie: z powodu problemów z silnikami Pratt&Whitney Wizz Air musiał uziemić grubo ponad 40 samolotów i bardzo mocno ograniczyć planowany rozkład na lato. Cięcia nie ominęły też Polski: jak pisaliśmy na naszych łamach, przewoźnik zawiesił w sumie ponad 20 tras z naszego kraju, a na kilkunastu kolejnych zmniejszył częstotliwość lotów. Jak jednak cięcia w Polsce prezentują się na tle innych krajów?
Ayia Napa od 1777 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Radom)
Alanya od 1256 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Alanya od 1377 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Sprawdził to branżowy portal Air Service One, który porównał dane dotyczące oferowania Wizz Air w tegorocznym letnim rozkładzie lotów z rozkładem ubiegłorocznym. Co z tego wynika?
Zacznijmy od ogólnej danej – w sezonie letnim liczba dostępnych w sprzedaży foteli Wizz Aira na wszystkich tras jest o 1 procent mniejsza niż w analogicznym okresie rok temu. Cięcia oznaczają też, że w stosunku do ubiegłego roku z siatki połączeń Wizz Aira zniknęły 2 kraje – „landrynka” zawiesiła bowiem połączenia z i do Luksemburga oraz Bahrajnu. Oznacza to, że Wizz Air jest obecny aktualnie w 52 krajach, a spośród nich w 27 jego oferta jest skromniejsza niż przed rokiem. Kto stracił najwięcej? Ilustruje to poniższa grafika.

Widzimy więc, że największe spadki oferowania w ciągu roku zaliczyły Łotwa oraz Bośnia i Hercegowina, tuż za nią znalazła się Szwecja, a także bardziej „turystyczne” kraje, czyli Islandia i Chorwacja. Z wycofania się „landrynki” z tego ostatniego rynku skorzystał zresztą Ryanair, o czym świadczy choćby duża baza irlandzkiej linii w Dubrowniku i kilkanaście nowych tras do tego lotniska (w tym z Polski).

A jak wyglądają największe rynki Wizz Aira? Awans Polski
Jednocześnie Air Service One przeanalizował dokładniej 15 największych rynków Wizz Aira. Jak wygląda tu sytuacja? Największym krajem w siatce „landrynki” pozostają Włochy, gdzie w sumie liczba foteli wzrosła o 6 procent w skali roku. Jednak co ciekawe – zmieniła się struktura ruchu „landrynki”. O ile bowiem oferowanie linii na trasach międzynarodowych wzrosło w skali roku o ok. 1/5, to na trasach krajowych w sezonie letnim zmniejszył swoją ofertę aż o 47 procent w skali roku (w tym zmniejszając liczbę tras z 16 do 10).
Jeśli chodzi o pozostałe duże rynki, to widzimy niezbicie, że pod względem wzrostów oferowania Polska zdecydowanie zalicza się do najważniejszych rynków Wizz Aira. W sali roku liczba oferowanych foteli w sezonie letnim z i do naszego kraju wzrosła o 2 procent w skali roku, co przy jednoczesnym spadku oferowania w Wielkiej Brytanii oznacza, że „awansowaliśmy” w hierarchii ważności Wizz Aira na trzecie miejsce. Jeśli chodzi o inne kierunki, to zwraca uwagę spadek oferowania w Rumunii (gdzie jednak Wizz Air jest niezaprzeczalnym liderem z udziałami w rynku powyżej 50 procent), a także duże wzrosty w skali roku w Hiszpanii i Albanii (plus 35 procent w skali roku) kosztem np. Grecji, gdzie węgierski przewoźnik ograniczył swoją ofertę lotów o 22 procent w skali roku.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?