Wizz Air jednak nie poleci z Katowic do Armenii. ULC nie zgodził się na start nowej trasy!
Tak jak w przypadku nowego połączenia Turkish Airlines z Polski, sytuacja z nową trasą Wizz Aira z Pyrzowic do Erywania zmienia się jak w kalejdoskopie. Jeszcze w czwartek Wizz Air ogłosił, że przesuwa start połączenia z końca kwietnia na początek lipca, jednocześnie zarzucając Urzędowi Lotnictwa Cywilnego opieszałość w wyrażeniu zgody na start nowego połączenia. Tymczasem w piątek komunikat w sprawie tej trasy opublikował na swojej stronie internetowej ULC. Poinformował w nim, że Prezes ULC wydał decyzję odmowną w sprawie „wydania upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych pomiędzy Rzeczpospilitą Polską a Republiką Armenii przez przewoźnika lotniczego Wizz Air Hungary Ltd.”. Oznacza to, że anonsowana już kilka miesięcy temu trasa prawdopodobnie nie wystartuje w ogóle. Jaki jest powód?
- Majorka od 1745 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
- Costa Brava od 1900 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Lublin)
- Ayia Napa od 1919 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Radom)
W komunikacie ULC czytamy, że „decyzja została wydana na podstawie art. 191 ust. 7 pkt 1, w związku z art. 191 ust. 2 i ust. 15 ustawy Prawo lotnicze. W toku postępowania uwzględniono przepisy zawarte w obowiązującej dwustronnej Umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii o cywilnej komunikacji lotniczej z 27 stycznia 1998 roku, która została dostosowana do prawa UE, Umową między Wspólnotą Europejską a Republiką Armenii dotyczącą pewnych aspektów przewozów lotniczych, podpisaną 9 grudnia 2008 r. w Brukseli (Dz. Urz. UE. L 2009 Nr 50, str. 22)”.
Dlaczego zatem nie wzięto pod uwagę umowy o wspólnym obszarze lotniczym między krajami UE i Armenią, na którą powoływał się Wizz Air? W komunikacie ULC czytamy, że umowa ta nie weszła jeszcze.w życie i nie może być tymczasowo stosowana, a więc nie zastępuje dwugonnej umowy między Polską i Armenią. A postanowienia wspomnianej umowy „uniemożliwiają pozytywne rozpatrzenie wniosku przewoźnika Wizz Air, ze względu na zawarty w niej warunek monodesygnacji”.
ULC dodaje, że rozpatrując wniosek zwrócono się o opinie do Komisji Europejskiej i polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Z otrzymanych odpowiedzi wynika wprost, iż umowa UE-Armenia nie weszła w życie i nie jest tymczasowo stosowana. Kiedy wejdzie w życie? Komunikat ULC tego nie precyzuje, informuje jedynie, że stanie się to po jej ratyfikacji lub zatwierdzeniu przez wszystkie państwa UE.
ULC informuje też, że Wizz Air był informowany na bieżąco o wszystkich czynnościach podejmowanych w sprawie rozpatrywanego wniosku i miał zapewnione czynne prawo udziału w postępowaniu.
„Ponadto ULC wskazywał przewoźnikowi przy uruchomieniu sprzedaży biletów o konieczności informowania pasażerów o toczącym się postępowaniu i braku pewności, co do wydania przez ULC zgody na loty z Polski do Armenii” – czytamy w komunikacie.