Wizz Air nagle zawiesza na zimę 36 tras z Polski! Linia anuluje kilkaset lotów
To już kolejny raz, gdy „landrynka” tej jesieni mocno redukuje swoją zimową siatkę połączeń, ale z drugiej strony – tak ostrych cięć nie było od roku. Z systemu rezerwacyjnego linii wynika, że linia zawiesi dużo tras z i do Polski od początku stycznia, czyli po zakończeniu okresu świąteczno-noworocznego. Które trasy zostaną zawieszone?
- Pafos od 1969 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
- Alanya od 1800 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
- Costa Brava od 1940 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Prześledziliśmy system rezerwacyjny przewoźnika i widzimy, że zawieszone będą trasy z każdego lotniska w Polsce, na które lata Wizz Air. Oto lista tras, którą udało nam się ustalić:
– Olsztyn-Londyn Luton (trasa zawieszona od 9 stycznia do 20 lutego)
– Lublin-Oslo (trasa zawieszona od 9 stycznia do 13 marca)
– Lublin-Doncaster (brak lotów od 7 stycznia do 7 marca)
– Poznań-Doncaster (brak lotów od 7 stycznia do 11 marca)
– Kraków-Reykjavik (loty przywrócone od 17 grudnia i ponownie zawieszone od 7 stycznia do 27 marca)
– Kraków-Birmingham (trasa przywrócona 15 grudnia i ponownie zawieszona od 9 stycznia do 9 marca)
– Kraków-Doncaster (brak lotów od 8 stycznia do 12 lutego)
– Kraków-Bari (brak lotów od 9 stycznia do 13 marca)
– Kraków-Katania (brak lotów od 9 stycznia do 2 marca)
– Katowice-Bergamo (od 1 stycznia do 28 marca)
– Katowice-Liverpool (brak lotów od 6 stycznia do 28 marca)
– Katowice-Bristol (brak lotów od 7 stycznia do 11 marca)
-Katowice-Zaporoże (brak lotów od 14 stycznia do 7 marca)
– Katowice-Lwów (trasa wraca 17 grudnia, ale ponownie zawieszona od 3 stycznia do 7 marca)
– Katowice-Kijów (trasa zawieszona od 9 stycznia do 11 marca)
– Katowice-Malta (trasa zawieszona od 3 stycznia do 7 marca)
– Gdańsk-Billund (loty od 21 grudnia do 11 stycznia, potem trasa zawieszona do 12 lutego)
– Gdańsk-Paryż (trasa zawieszona od 4 stycznia do 12 marca)
– Gdańsk-Tromso (loty przywrócone 23 grudnia, ale od 6 stycznia trasa zawieszona do 27 marca)
– Gdańsk-Goteborg (trasa zawieszona od 8 stycznia do 26 lutego)
– Gdańsk-Edynburg (trasa przywrócona 19 grudnia, ale ponownie zawieszona od 9 stycznia do 13 marca)
– Gdańsk-Liverpool (trasa zawieszona od 7 stycznia do 11 lutego)
– Gdańsk-Bergamo (trasa wraca 22 grudnia, ale zawieszona ponownie od 9 stycznia do 29 marca)
– Rzeszów-Oslo (trasa zawieszona od 9 stycznia do 27 marca)
– Szczecin-Bergen (trasa zawieszona od 11 stycznia do 26 lutego)
– Szczecin-Stavanger (trasa zawieszona od 9 stycznia do 29 marca)
– Wrocław-Reykjavik (trasa zawieszona od 9 stycznia do 10 marca)
– Warszawa-Goteborg (trasa zawieszona od 7 stycznia do 11 lutego)
– Warszawa-Birmnigham (brak lotów od 8 stycznia do 12 lutego)
– Warszawa-Edynburg (loty wracają 16 grudnia, ale od 9 stycznia do 13 lutego trasa ponownie zawieszona)
– Warszawa-Liverpool (zawieszona od 8 stycznia do 29 stycznia)
– Warszawa-Neapol (trasa zawieszona od 8 stycznia do 12 lutego)
– Wrocław-Doncaster (trasa zawieszona od 7 stycznia do 11 lutego)
– Wrocław-Birmingham (trasa zawieszona od 8 stycznia do 29 marca)
– Wrocław-Zaporoże (trasa zawieszona od 13 stycznia do 28 marca)
– Wrocław-Dortmund (trasa zawieszna od 3 stycznia do 25 lutego)
W sumie wyszło nam 36 zawieszonych tras, ale trzeba dodać, że nie są to wszystkie cięcia, bo Wizz Air w styczniu i lutym zmniejszy też częstotliwości lotów na wielu trasach. Tu lista połączeń jest już znacznie dłuższa (np. z Warszawy Wizz Air zmniejszy w tym okresie liczbę lotów do Rzymu, Bazylei, Malmo, Lwowa, na Maltę, do Madrytu, Eindhoven czy na Teneryfę). Ucierpią też mniejsze lotniska (np. redukcja liczby lotów z Rzeszowa do Luton z 3 do 2 lotów tygodniowo od 11 stycznia do 17 lutego), a takich zmian w systemie znajdziecie więcej.
Patrząc po zawieszonych połączeniach, widzimy, że trudno znaleźć jakąś regułę. Najmniej połączeń w stosunku do skali lotniska straci w okresie zimowym Poznań (tylko 1 trasa zniknie), jeśli zaś chodzi o kierunki to widzimy, że Wizz Air zawiesza najwięcej tras do Wielkiej Brytanii, a więc połączeń typowo emigracyjnych. Z pewnością nie bez wpływu jest tu też prognozowany (także przez nas) spadek popytu na loty, jako konsekwencja Brexitu. Różny jest też czas zawieszenia połączeń – niektóre znikają ledwie na miesiąc, na powrót innych będziemy musieli poczekać nawet do końca marca.
Warto też zwrócić uwagę na jeszcze jedną anomalię nowej polityki wycinania tras Wizz Aira: węgierska linia przywraca część tras tylko na okres przedświąteczny, a po 3-4 tygodniach zawiesza je znowu, bo tylko w tym czasie jest w stanie wygenerować odpowiedni popyt.
Dlaczego Wizz Air wycina loty?
Czekamy na oficjalne stanowisko linii w tej sprawie, ale wydaje się, że jest to kombinacja wielu czynników. Przede wszystkim więc mamy do czynienia ze słabszym popytem, co jest dość naturalną koleją rzeczy w styczniu, po wzmożonym ruchu w okresie świąteczno-noworocznym. Tym razem jednak pasażerów dodatkowo mocno skutecznie zniechęca drastycznie rosnąca liczba zakażeń COVID-19 w Europie i nie tylko, a także restrykcje, które przywracają kolejne państwa UE. Powodem nie bez znaczenia może być też jednak planowana na początek nowego roku znacząca podwyżka opłat terminalowych przez PAŻP, przeciwko której protestowały linie lotnicze i lotniska regionalne.