Wizz Air z pasmem sukcesów. Wielkie zamówienie na samoloty, wzrost zysków i znaczny spadek emisji
Zgodnie z wynikami finansowymi przedstawionymi przez węgierskiego przewoźnika, jego przychody w pierwszym kwartale finansowym (do 30 czerwca) wyniosły 1,2 mld euro, co oznacza wzrost o 53 proc. rok do roku. Zysk z kolei wyniósł 61,1 mln euro, co jest znaczną poprawą do ubiegłego roku, kiedy to Wizz Air osiągnął 453 mln euro netto straty. Zysk operacyjny natomiast wzrósł do 80 mln, ze straty w wysokości 285 mln euro przed rokiem.
Na tym jednak nie koniec poprawy węgierskiej linii. W pierwszym kwartale obsłużyła 15,3 mln pasażerów, w porównaniu z 12,2 mln w tym samym okresie ubiegłego roku i 10,4 mln w 2019 roku. W swojej flocie Wizz Air miał 182 samoloty, o 25 więcej niż przed rokiem. Współczynnik ich wypełnienia wyniósł łącznie 91,2 proc., a przed rokiem było to 84,7 proc.
Z drugiej jednak strony, Wizz Air ogłosił także zmniejszenie prognozowanej przepustowości z 30 proc. do 25 proc. w pierwszej połowie roku finansowego (kwiecień – wrzesień). Powodem tego są „wymagania infrastrukturalne i ograniczenia w łańcuchu dostaw, przed którymi stoi cały przemysł” – czytamy w raporcie linii. Przewoźnik obrócił to jednak w szansę na „uzyskanie lepszych wyników, biorąc pod uwagę obecne ograniczenia mocy produkcyjnych na rynku„.
- Kreta Zachodnia od 1816 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
- Costa Brava od 1838 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
- Side od 1450 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Duże zamówienie na 75 Airbusów
Dzień przed publikacją raportu za pierwszy kwartał finansowy, Wizz Air ogłosił zakup 75 Airbusów A321neo, zwiększając tym samym łączne zamówienie na największy samolot wąskokadłubowy francuskiego producenta do 434. Całościowo rodzina A320 we flocie węgierskiej linii ma z kolei wynieść 565 samolotów.
– Dzisiejszym ogłoszeniem Wizz Air dodatkowo wzmacnia swoją pozycję największego operatora z rodziny A321neo w Europie i na Bliskim Wschodzie. Ponad połowa naszej floty została już przestawiona na najnowocześniejszą technologię neo. Niezrównana efektywność ekonomiczna A321neo i niezwykle niski ślad węglowy stanowią podstawę naszego zaangażowania w zapewnianie naszym klientom niedrogich i zrównoważonych opcji podróży – powiedział József Váradi, dyrektor generalny Wizz Air.
Zgodnie z obecnymi planami, Wizz Air zamierza osiągnąć liczącą 500 samolotów flotę neo do końca 2028 roku. Tak jak w przypadku obecnie użytkowanych maszyn, nowo zamówione A321neo mają pomieścić 239 pasażerów w jednej klasie. Łączna flota Wizz Air Holdings (Wizz Air, Wizz Air Abu Dhabi, Wizz Air Malta i Wizz Air UK) to 185 Airbusów. Obecnie linia oczekuje na dostawę 427 maszyn – 367 sztuk A321neo, 47 sztuk A321XLR i 13 sztuk A320neo.
Historycznie niska emisja
Kolejnym sukcesem Wizz Aira z ostatnich dni jest osiągnięcie najniższego w historii poziomu intensywność emisji dwutlenku węgla. W roku podatkowym 2023 (1 kwietnia 2022 – 31 marca 2023) linia odnotowała wynik na poziomie 53,8 gramów na pasażera/km, co oznacza spadek o 11 proc. w porównaniu z wynikami z poprzedniego roku podatkowego. To także najniższy wynik wśród głównych konkurencyjnych linii lotniczych, czyli Ryanaira i easyJeta.
– Strategia zrównoważonego rozwoju Wizz Air opiera się na czterech filarach – środowisku, ludziach, zarządzaniu i ekonomii. Linia nieustannie pracuje nad swoim śladem środowiskowym i redukcją intensywności emisji dwutlenku węgla, rozwojem pracowników, wkładem społeczno-ekonomicznym w regiony, w których działa, oraz nad wzmocnieniem ładu korporacyjnego – czytamy w raporcie dotyczącym zrównoważonego rozwoju, w którym Wizz Air przedstawia postępy w realizacji swoich celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?