Fly4free.pl

Mniejsze miasta nie rezygnują z budowy lotnisk. Przykład Radomia nie podziałał?

 Planowany port lotniczy w Kielcach na razie nie powstanie, ale w mniejszych miastach wciąż nie brakuje pomysłów, by zrobić sobie lotnisko. Do budowy aż palą się m.in. w Białymstoku, Suwałkach czy nawet niewielkim Szczecinku.

Ambitne plany mniejszych miast w sprawie budowy lotnisk brutalnie weryfikuje właśnie sytuacja portu w Radomiu, gdzie regularne połączenia pasażerskie utrzymały się tylko dwa i pół miesiąca. Od 19 listopada, gdy z Radomia odleci ostatni samolot Air Baltic do Rygi lotnisko znów będzie stało puste. Tak jak przez półtora roku od maja 2014 r., gdy warta 120 mln zł inwestycja została oddana do użytku. I choć władze lotniska w Radomiu deklarują, że do końca roku znajdą nowych przewoźników, sprawa wydaje się przesądzona – lotnisko w Radomiu ze względu na małą liczbę pasażerów ma znikome szanse na utrzymanie rentowności. Problemy Radomia nie przeszkadzają jednak innym samorządom planującym budowę swoich portów lotniczych.

002

Szymany startują za chwilę

Radom jest 14 portem lotniczym w Polsce, a już od stycznia zacznie działać lotnisko nr 15 – port lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach. Kosztowało 205 mln zł, z czego aż 121 mln zł dała Unia Europejska. Szymany mają więc odrobinę większą presję na wynik od Radomia (gdzie lotnisko powstało  z miejskich środków), bo jeśli nie uda się skusić odpowiedniej liczby pasażerów, dofinansowanie z UE trzeba będzie zwrócić. Szymany mają jednak tę przewagę nad Radomiem, że już przed startem mają podpisaną pierwszą umowę z przewoźnikiem. Jest to linia Sprint Air, która po 3 razy w tygodniu ma latać do Berlina i do Krakowa. A to nie koniec – urząd marszałkowski woj. warmińsko-mazurskiego chwali się, że jest blisko podpisania umowy na loty do Monachium, co prawie na pewno oznacza niemiecką Lufthansę. Kto jeszcze dołączy? Cały czas toczą się negocjacje z Ryanairem, a władze lotniska chwalą się w mediach, że w połowie roku z Olsztyna będzie można polecieć do Dublina, Londynu czy Oslo.

Tylko czy Olsztyn nie podzieli losu Radomia? Część ekspertów jest sceptyczna. – Lotnisko w Olsztynie to będzie pomnik nonsensu i braku odpowiedzialności władz lokalnych – mówił w marcu „Wyborczej” Jacek Krawczyk, ekspert lotniczy i przewodniczący Grupy Pracodawców Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego. Jeszcze bardziej dosadny był Tomasz Kloskowski, prezes lotniska w Gdańsku. – W mojej ocenie lotnisko w Szymanach będzie nierentowne i przewoźnicy wykorzystają je do szantażu, ale my nie boimy się konkurencji. Konkurencja to jest bardzo pozytywna rzecz. To my wyszarpiemy im tchawicę i będziemy zwycięzcami walki. Tak trzeba – ja walczę o 300 moich pracowników, kilkaset osób pracujących w lotnictwie i o nasz region. Tutaj nie ma zmiłuj się – mówił w czerwcu na antenie Radia Gdańsk.

003

Władze samorządowe przyznają, że w pierwszych latach będą dopłacać do lotniska – zakładają, że do 5 mln zł rocznie. W pierwszym roku działalności lotnisko ma obsłużyć 100 tys. pasażerów, by w ciągu 5 lat doszlusować do poziomu 300 tys. ludzi rocznie.

Wilcze Laski Airport? „Nie chcemy być drugim Radomiem”

Mimo kłopotów lotniska w Radomiu wciąż nie brakuje pomysłów budowy portów w nawet najmniejszych miastach. Jednym z takich przykładów jest Szczecinek, gdzie władze samorządowe przymierzają się do rozbudowy lotniska w Wilczych Laskach. Początkowo ma tu powstać tylko pas startowy i lądowisko, a port ma być docelowo bazą dydaktyczną dla pilotów. Ale lokalne media podchwyciły trop – lokalny „Temat Szczeciniecki” już zastanawia się, na które lotniska w Polsce polecą mieszkańcy Szczecinka. Powołują się przy tym na „zajmującego się tematyką reaktywacji małych portów lotniczych” Adama Fularza, według którego samoloty ze Szczecinka mogłyby latać do Krakowa, Katowic a nawet Warszawy. Brzmi absurdalnie, prawda? I na szczęście zdają sobie z tego sprawę w Szczecinku. – Lotnisko u nas? Nie chcemy być drugim Radomiem – śmieje się Tomasz Czuk, główny specjalista ds. promocji i kontaktów z mediami w szczecinieckim ratuszu. Zaraz jednak przyznaje: – Od jakiegoś czasu pan Fularz bombarduje nas mailami i usiłuje zainteresować nas pomysłem budowy portu. Tyle, że miasto nie ma nawet tytułu prawnego do tych terenów, bo lotnisko znajduje się na terenie gminy wiejskiej Szczecinek – dodaje Czuk.

Sam Fularz ma więcej tak rewolucyjnych pomysłów – w sierpniu wysłał list otwarty do marszałek woj. lubuskiego, w którym proponował receptę na sukces dla również podupadłego lotniska w Babimoście. Jak to zrobić? Według Fularza – wystarczyłoby zmienić nazwę portu na „Berlin-Frankfurt (Oder)”, a wtedy lotnisko skusiłoby tabuny Niemców.

Białystok nadal walczy

Z pomysłu budowy lotniska nie rezygnują w Białymstoku, gdzie powstał nawet specjalny komitet domagający się referendum w sprawie budowy portu lotniczego. Jego pomysłodawcy zebrali aż 70 tys. podpisów pod wnioskiem w sprawie referendum, jednak pod koniec ubiegłego roku samorząd województwa podlaskiego odrzucił wniosek. Argumentował, że referendum będzie kosztowało aż 3 mln zł, a poza wszystkim budowa lotniska nie mieści się w kompetencjach samorządu. Sprawa trafiła do wojewódzkiego sądu administracyjnego, który skargę uchylił. Pomysłodawcy referendum odwołali się więc do NSA, który…uchylił wyrok WSA i sprawa wróciła do pierwszej instancji. A ten we wrześniu…odrzucił skargę po raz kolejny. Czy to koniec? Nie, bo jak informuje PAP inicjatorzy budowy lotniska kilka dni temu znów zgłosili się do NSA ze skargą kasacyjną.

kiel

Samorząd województwa ma w planach budowę pasa startowego dla małych samolotów na sportowym lotnisku w dzielnicy Krywlany.

W Kielcach czekają na „lepszy klimat”

Na wizualizacjach Port Lotniczy Kielce SA prezentuje się okazale. Jeszcze niedawno władze miasta były gotowe wydać na jego budowę aż 360 mln zł. Zresztą, na projekty i inne analizy dla budowy portu w Obicach wydano już 31 mln zł. Kieleccy samorządowcy byli głusi na argumenty, że skoro nie udało się w Radomiu, a w bliskiej odległości od Kielc są lotniska w Krakowie czy Rzeszowie, ten projekt jest skazany na niepowodzenie. Ale w końcu władze miasta wywiesiły białą flagę i projekt włożyły do szuflady, choć prezydent Kielc Wojciech Lubawski w rozmowie z „Wyborczą” deklaruje, że miasto nie rezygnuje z budowy lotniska. – Czekamy na bardziej sprzyjający klimat polityczny i zielone światło – mówi

kiel2

Suwałki wyglądają rozsądnie

Na tle innych inwestycji najlepiej wygląda ta w Suwałkach, gdzie też kilka lat temu snuto pomysły budowy dużego portu lotniczego. Pomysł nie wypalił, bo samorząd woj. podlaskiego chciał zbudować lotnisko w…Białymstoku. W Suwałkach postanowili więc zrewidować plany i ograniczyć inwestycję do minimum – bez terminala i innych obiektów. Prace rozpoczną się w przyszłym roku i obejmują tylko budowę pasa startowego o długości 1300 metrów wraz z infrastrukturą, tj. ogrodzeniem i oświetleniem punktowym. Całkowity koszt inwestycji to 12 mln zł, które miasto pokryje z własnych środków. – Pas startowy będzie przystosowany do przyjmowania małych samolotów do 40 osób. Nie będą tu realizowane żadne stałe połączenia i linie pasażerskie – mówi w rozmowie z Fly4Free.pl Kamil Sznel, asystent prezydenta Suwałk. – Pas startowy ma podnieść atrakcyjność Suwałk na tle regionu i przyciągnąć do miasta nowych inwestorów – dodaje.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
W Jarosławiu można zrobić lotnisko, będzie jak w np. nicei ładowanie i od razu na plażę. Pas startowy juz de facto jest ?
bubik, 19 listopada 2015, 15:45 | odpowiedz
bubikW Jarosławiu można zrobić lotnisko, będzie jak w np. nicei ładowanie i od razu na plażę. Pas startowy juz de facto jest ?
oczywiście w Jarosławcu
bubik, 19 listopada 2015, 15:46 | odpowiedz
Nie wiem,jak Radom,czy Kielce - może to taki sam wymysł samorządowców jak niedoszłe do skutku lotnisko w Niedźwiadzie k/Lublina(czytaj interesy właścicieli działek),ale w przypadku Olsztyna a p/wszystkim Koszalina wystarczy spojrzeć na mapę i dojrzeć bezsens lokalizacji tych planowanych lotnisk. Zwłaszcza latem lotnisko,które mogłoby być w Bagiczu obsłużyłoby pokaźną ilośc pasażerów sezonowych,jak to k/Świnoujścia po st.niemieckiej(a nawet więcej) a nie zlokalizowane w lesie 30 km na poł.od Koszalina,dokąd turyści nie polecą po to,żeby kombinować jak się dostać na Wybrzeże przez Koszalin.Lotnisko w Bagiczu obsłużyłoby z łatwością i Koszalin i pas wybrzeża - 80km .Zwłaszcza,że niemal za chwilę powstanie obok S-6 -tka..Jak się widzi takie gospodarowanie samorządowców to człowiek sie cieszy,że chociaż w Brukseli maja na nich(chociaż po czasie) pasa....
woj, 19 listopada 2015, 15:48 | odpowiedz
zrobimy siatke połączeń - krajówka z fly4free -Suwałki -Białystok- Modlin- Radom- Kielce - Warszawa -Lublin -to dobra wycieczka dla półgłówków , tych urzedników
qery, 19 listopada 2015, 16:03 | odpowiedz
bubik
bubikW Jarosławiu można zrobić lotnisko, będzie jak w np. nicei ładowanie i od razu na plażę. Pas startowy juz de facto jest ?
oczywiście w Jarosławcu
Konkretnie to w Rusinowie :-)
Tomo14, 19 listopada 2015, 16:09 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Do Olsztyna bym poleciał..
tom971, 19 listopada 2015, 16:15 | odpowiedz
Radom, Szyman, Lublin nie powinny nigdy zostać wybudowane. No przynajmniej nie do 2050. Szczecin i Łódź też powinny zostać zamknięte ...
ekspert lotnictwa, 19 listopada 2015, 16:42 | odpowiedz
lotnisko w Białymstoku powinno powstać, wystarczy spojrzeć na mapę dostępności lotnisk w Polsce, woj. podlaskie zostaje w dalekim tyle do reszty kraju, ma najdalej do jakiegokolwiek lotniska...
szczuri, 19 listopada 2015, 17:07 | odpowiedz
szczurilotnisko w Białymstoku powinno powstać, wystarczy spojrzeć na mapę dostępności lotnisk w Polsce, woj. podlaskie zostaje w dalekim tyle do reszty kraju, ma najdalej do jakiegokolwiek lotniska…
http://wbdata.pl/dostepnosc-drogowa-polskich-lotnisk/
szczuri, 19 listopada 2015, 17:09 | odpowiedz
Szymany są w nieporównywalnie lepszej pozycji. W bezpośredniej okolicy mazur czy Olsztyna nie ma żadnego lotniska. Duża część ludzi pracuję za granicą więc przy możliwości powrotu na pewno w pierwszej chwili będą patrzyć na ofertę lotniska lokalnego a nie WAW czy WMI
Marek, 19 listopada 2015, 17:29 | odpowiedz
tom971Do Olsztyna bym poleciał..
Ja tez. Fajna kolezanke tam mam ;)
mathew77, 19 listopada 2015, 17:33 | odpowiedz
ekspert lotnictwaRadom, Szyman, Lublin nie powinny nigdy zostać wybudowane. No przynajmniej nie do 2050. Szczecin i Łódź też powinny zostać zamknięte …</blockquote Najlepiej to Ty się zamknij.
Popek, 19 listopada 2015, 17:59 | odpowiedz
ekspert lotnictwaRadom, Szyman, Lublin nie powinny nigdy zostać wybudowane. No przynajmniej nie do 2050. Szczecin i Łódź też powinny zostać zamknięte …
Sam się zamknij!!!
Lot, 19 listopada 2015, 18:02 | odpowiedz
wojNie wiem,jak Radom,czy Kielce – może to taki sam wymysł samorządowców jak niedoszłe do skutku lotnisko w Niedźwiadzie k/Lublina(czytaj interesy właścicieli działek),ale w przypadku Olsztyna a p/wszystkim Koszalina wystarczy spojrzeć na mapę i dojrzeć bezsens lokalizacji tych planowanych lotnisk.Zwłaszcza latem lotnisko,które mogłoby być w Bagiczu obsłużyłoby pokaźną ilośc pasażerów sezonowych,jak to k/Świnoujścia po st.niemieckiej(a nawet więcej) a nie zlokalizowane w lesie 30 km na poł.od Koszalina,dokąd turyści nie polecą po to,żeby kombinować jak się dostać na Wybrzeże przez Koszalin.Lotnisko w Bagiczu obsłużyłoby z łatwością i Koszalin i pas wybrzeża – 80km .Zwłaszcza,że niemal za chwilę powstanie obok S-6 -tka..Jak się widzi takie gospodarowanie samorządowców to człowiek sie cieszy,że chociaż w Brukseli maja na nich(chociaż po czasie) pasa….
Jeszcze więcej skrótów użyj, na pewno wtedy Twój komentarz będzie jeszcze czytelniejszy
asd, 19 listopada 2015, 18:36 | odpowiedz
W Pile też mieli taki pomysł... postawili 100m ogrodzenia, kilka lamp.... zapłacili 650tys z budżetu i sie na tym zakończyło... mamy płot co nic nie grodzi i tablice AIRPORT w mieście... brawo...
flash, 19 listopada 2015, 18:45 | odpowiedz
Jak lotnisko w Radomiu mogło przetrwać skoro wystartowali z lotami po sezonie letnim? Dojazd do lotniska to dramat ! A bilety na samolot obu linii to był kosmos a kierunki bez sensu bo niby kto z Radomia i okolic miałby na zimę lecieć do Pragi? Jak chcą uratować to lotnisko to jedynie dobre polaczenie kolejowe z Warszawa - np pociąg lotniskowy - Radom lotnisko - Okęcie - Modlin. Czas przejazd z Wawy do Radomia na lotnisko to max 40 min. Przy niskich cenach na bilety do Anglii czy Niemiec lotnisko to miałoby szanse
Leszek, 19 listopada 2015, 20:23 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Qwa. Gunwo a nie specjaliści. Serio nie widzicie różnicy między nieogarniętym technicznie lotniskiem leżącym nie więcej niż godzinę drogi od większych portów lotniczych (Radom), a lotniskiem w części polski o bardzo dużej emigracji, gdzie do najbliższego jest minimum 3-4 godziny jazdy? Szymany są bardzo dobrym pomysłem (o ile sprawdzi się pod kątem tras i przewoźników).
PaulWinter, 19 listopada 2015, 21:47 | odpowiedz
Jak dla mnie te pomysły są przykładem lekkiego wydawania publicznych funduszy ... de facto bez odpowiedzialności. Zamiast lotnisk należy budować szybką kolej. Z Olsztyna do Gdańska w 0,5 h i skorzystają z niej nie tylko chętni do latania ale wszyscy. Podobnie np. Radom - Warszawa; przy tej odległości to 0,5h szybkim pociągiem. W kraju wielkości Polski szybka kolej załatwia komunikację a lotnisk międzynarodowych wystarczy tyle co większych miast, czyli 7-8.
cafeho, 19 listopada 2015, 21:52 | odpowiedz
Szczecin miasto powinno mieć lotnisko
kubenos, 19 listopada 2015, 22:03 | odpowiedz
kubenosSzczecin miasto powinno mieć lotnisko
Szczecin jest obsługiwany przez lotnisko Szczecin-Goleniów (SZZ)
jaro, 19 listopada 2015, 22:39 | odpowiedz
cafehoJak dla mnie te pomysły są przykładem lekkiego wydawania publicznych funduszy … de facto bez odpowiedzialności. Zamiast lotnisk należy budować szybką kolej. Z Olsztyna do Gdańska w 0,5 h i skorzystają z niej nie tylko chętni do latania ale wszyscy. Podobnie np. Radom – Warszawa; przy tej odległości to 0,5h szybkim pociągiem. W kraju wielkości Polski szybka kolej załatwia komunikację a lotnisk międzynarodowych wystarczy tyle co większych miast, czyli 7-8.
Z Olsztyna do Gdańska w 0,5h.No no.Nawe TGV by nie dał rady.Ale może ty znasz szybsze koleje (na które nas stać)
normalny, 19 listopada 2015, 23:32 | odpowiedz
jak najszybciej trzeba wymienić gluia ekipe z samorządów. tam ciagle rządzi PO
kora, 20 listopada 2015, 0:32 | odpowiedz
Suwalki to chyba najbardziej potrzebne z tych lotnisk. Łączymy brak połączenia ze stolicą i są najadlej wysunięte na wschód Dają tez możliwość dla kozystania dla Litwinów Rosjan Białorusinów. Opłaca się tworzyć obi tesko oraz biedronki to dlaczego nie lotnisko. Tymbardziej ze jest teren wydzielony od wielu lat i służy jako lotnidko
Dajcie szanse, 20 listopada 2015, 1:00 | odpowiedz
LeszekJak lotnisko w Radomiu mogło przetrwać skoro wystartowali z lotami po sezonie letnim? Dojazd do lotniska to dramat ! A bilety na samolot obu linii to był kosmos a kierunki bez sensu bo niby kto z Radomia i okolic miałby na zimę lecieć do Pragi? Jak chcą uratować to lotnisko to jedynie dobre polaczenie kolejowe z Warszawa – np pociąg lotniskowy – Radom lotnisko – Okęcie – Modlin. Czas przejazd z Wawy do Radomia na lotnisko to max 40 min. Przy niskich cenach na bilety do Anglii czy Niemiec lotnisko to miałoby szanse
Masz kolego całkowitą rację, tylko te nasze tępe urzędasy musiałyby zacząć myśleć. A wiadomo jak to z nimi bywa, pomysły oderwane od rzeczywistości, albo przepłacone razy 5, bo szwagier musi zarobić. I tu znowu przykład Kielc i ich przystanków autobusowych. Dziwę się że ludzie swojego obecnego Prezydenta jeszcze na taczce nie wywieźli.
wiol, 20 listopada 2015, 10:24 | odpowiedz
Ja tylko dodam, że nie o lotniska tu się rozchodzi, a o porty lotnicze
zx, 20 listopada 2015, 11:25 | odpowiedz
cafehoJak dla mnie te pomysły są przykładem lekkiego wydawania publicznych funduszy … de facto bez odpowiedzialności. Zamiast lotnisk należy budować szybką kolej. Z Olsztyna do Gdańska w 0,5 h i skorzystają z niej nie tylko chętni do latania ale wszyscy. Podobnie np. Radom – Warszawa; przy tej odległości to 0,5h szybkim pociągiem. W kraju wielkości Polski szybka kolej załatwia komunikację a lotnisk międzynarodowych wystarczy tyle co większych miast, czyli 7-8.
160 km z Olsztyna do Gdańska w 0,5 h LOL to chyba Shinkansenem bo z PKP to jakieś 3 h fantasto
d, 20 listopada 2015, 12:54 | odpowiedz
Radom na razie nie wypalił, bo kierunki były nieatrakcyjne. Jeśli jednak pojawią się loty do najpopularniejszych miejsc, jak Londyn, a ceny choćby o 80 zł mniejsze od Warszawy, to i warszawiacy skuszą się na podróż z Radomia. Kwestia sensownego zaplanowania tras, a nie narzekania jakie to wszystko w tej Polsce złe i niedobre. Przygotowanie lotniska w Radomiu było niedrogie, ponieważ przekształcono byłe lotnisko wojskowe, a nie zbudowano je od zera. Dlatego też finansowo nie był to aż tak zły krok. Teraz pozostało jedynie zyskać rentowne kierunki, do których latają wszyscy z Polski.
bartsw, 20 listopada 2015, 13:25 | odpowiedz
Dajcie szanseSuwalki to chyba najbardziej potrzebne z tych lotnisk. Łączymy brak połączenia ze stolicą i są najadlej wysunięte na wschódDają tez możliwość dla kozystania dla Litwinów Rosjan Białorusinów. Opłaca się tworzyć obi tesko oraz biedronki to dlaczego nie lotnisko. Tymbardziej ze jest teren wydzielony od wielu lat i służy jako lotnidko
Litwini mają lotnisko w Kownie, Białorusini w Grodnie. Myślisz, że będą woleli jechać do Suwałk? Z Białegostoku do Suwałk jedzie się 2h, do Modlina 2:50 (obecnie, przy przebudowie drogi, a po wszystkim bez problemu zejdzie się do 2:30). Myślisz, że Suwałki zapewnią taką siatkę połączeń jak Modlin czy lotnisko Chopina? Suwałki są fajnym, dobrze rozwijającym się miastem, niestety są małe. I budowa lotniska tego nie zmieni...
Add, 26 listopada 2015, 12:44 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »