Droższe bilety w Ryanair. Podwójne przewalutowanie! >>
Pod poprzednim tekstem coraz więcej jest Waszych wpisów, w których informujecie, że obciążono Wam rachunek karty wyższą kwotą niż ta, którą macie na rezerwacji:
Zapytaliśmy Przewoźnika dlaczego pasażerowie płacąc za bilety kartami Visa są obciążani podwójnym przewalutowaniem? Oto jego odpowiedź:
Firma Visa potwierdziła, że karty te zostały błędnie wydane przez banki jako karty walutowe euro. Ryanair radzi poszkodowanym pasażerem aby się skontaktowali z bankami, które karty wydały.
Katarzyna Gaborec / Sales & Marketing Executive Ryanair
Pytanie o podwójne przewalutowanie płatności za bilety Ryanair skierowaliśmy również do organizacji VISA. Poniżej publikujemy stanowisko jakie otrzymaliśmy od tej instytucji:
„Wszystkie karty wydawane przez banki w Polsce spełniają regulacje wymagane przez Visa Europe w zakresie wydawnictwa kart. Podobnie jak w przypadku wszystkich pozostałych akceptantów kart Visa, na firmie Ryanair ciąży obowiązek – wynikający również z prawa Unii Europejskiej – umożliwienia konsumentom dokonania przemyślanego wyboru waluty płatności: krajowej, bądź waluty stosowanej przez sprzedawcę”.
Obie instytucje przerzucają się wzajemną odpowiedzialnością. Więc co robić, aby odzyskać niesłusznie pobraną kwotę, a w przyszłości uniknąć podwójnego przewalutowania? W Waszych komentarzach pojawiają się informacje, że niektórzy o poradę zwracają się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
Również i my poprosiliśmy UOKiK o to co w takiej sytuacji może zrobić pasażer:
Na pierwszy rzut oka takie zachowanie przewoźnika jawić się może jako nieuczciwa praktyka rynkowa opisana w art. 6 ust.1 i 4 pkt 3 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Takie działanie przewoźnika może wprowadzać w błąd poprzez zaniechanie. Z taką sytuacją mamy do czynienia, jeżeli pominięte zostaną istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy, co powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. W szczególności za istotne informacje uznaje się „cenę uwzględniającą podatki lub, w przypadku gdy charakter produktu nie pozwala w sposób racjonalny na wcześniejsze obliczenie ceny, sposób, w jaki cena jest obliczana, jak również wszelkie dodatkowe opłaty za transport, dostawę lub usługi pocztowe lub, w sytuacji gdy wcześniejsze obliczenie tych opłat nie jest w sposób racjonalny możliwe, informację o możliwości powstania takich dodatkowych kosztów”. Jednym zdaniem, konsument w chwili dokonywania rezerwacji ma prawo znać całkowity jej koszt. Opłaty związane z płatnością kartą debetową również powinny być wskazane i uwzględnione w całkowitym koszcie rezerwacji. W przypadku dokonania przez przedsiębiorcę nieuczciwej praktyki rynkowej, konsument posiada uprawnienie do wystąpienia z powództwem do sądu powszechnego (vide art. 12 ww. ustawy).
W tej sprawie istotne wydaje się ustalenie, który podmiot odpowiada za ewentualne nieprawidłowości. Bez przeprowadzenia postępowania administracyjnego, Prezes UOKiK nie może jednoznacznie ocenić jakiejkolwiek praktyki. Warto podkreślić, że nie otrzymujemy skarg od konsumentów na podwójne przewalutowanie cen biletów. Każdy konsument, który podejrzewa, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może zawiadomić o tym Prezesa UOKiK.
Marta Burnecka-Szczepańska,
główny specjalista w delegaturze UOKiK w Bydgoszczy