Ryanair jest największym niskokosztowym przewoźnikiem w Europie, posiadającym flotę składającą się z 298 samolotów i sieć tras łączącą 186 portów lotniczych w 30 państwach. Irlandzkie linie kojarzą się z restrykcyjnym naliczaniem opłat za ponadwymiarowy bagaż podręczny, za zmianę rezerwacji czy wydrukowanie karty pokładowej na lotnisku. Od jesieni 2013 r. Ryanair intensywnie dąży do poprawy swojego wizerunku, wdrażając program ulepszający obsługę klienta. W odpowiedzi na uwagi pasażerów dotyczące jakości usług przewoźnika, linia zmieniła m.in. wygląd strony internetowej. Nowa witryna jest bardziej przejrzysta, a system rezerwacji został znacznie skrócony i uproszczony. Dzięki rezygnacji z nielubianych przez pasażerów kodów bezpieczeństwa Captcha, wyszukiwanie tanich lotów stało się łatwiejsze i szybsze. Procedura zakupu biletu, która jeszcze kilka miesięcy temu wymagała aż 17 kliknięć, jest obecnie bardziej intuicyjna i została skrócona.
Do niedawna rezerwacji można było dokonać wyłącznie na oficjalnej stronie irlandzkich linii lotniczych. Od pewnego czasu bilety dostępne są również w globalnych systemach dystrybucji – można je kupić w biurach podróży oraz u pośredników. Idąc z duchem czasu, przewoźnik bezpłatnie udostępnił pasażerom aplikację „Ryanair Cheap Flights”, która umożliwia rezerwację lotów za pomocą takich urządzeń mobilnych, jak smartfon czy tablet.
Jeśli dopiero rozpoczynacie swoją przygodę z lataniem, rezerwacja biletu z pozoru może wydawać się trudna. Typowe wątpliwości, o jakich wspominacie na naszym forum, związane są z wszelkimi opłatami za usługi dodatkowe, uzupełnianiem danych kontaktowych i odprawą online. W tym szczegółowym przewodniku postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości i krok po kroku pokazać Wam jak rezerwować loty, by przy okazji zminimalizować ich cenę.
Krok 1 – Wyszukiwanie najtańszego lotu
Na stronie www.ryanair.com/pl/ z białego panelu w górnej części witryny w sekcji „Zaplanuj podróż” wybieramy opcję „Szukaj cen” i w odpowiednie pola po lewej stronie wpisujemy nazwy miast wylotu i przylotu. Jeśli interesuje nas lot powrotny, zaznaczamy opcję „Podróż w obie strony”. Następnie klikamy na wybrany kierunek lotu, aby zobaczyć podgląd cen dla danego połączenia lotniczego w poszczególnych dniach miesiąca.
Za pomocą rozwijanej listy lub strzałek możemy przeglądać terminy dostępne w kolejnych miesiącach. Po kliknięciu na słupek obrazujący cenę biletu dla danego dnia, w polu „Plan podróży” (po prawej stronie) wyświetlą się szczegóły lotu: godzina i cena. Po zaznaczeniu konkretnej daty, możemy wybrać opcję „Zarezerwuj”, by od razu przejść do zakupu (patrz: Krok 2).
Po zaznaczeniu widoku „Mapa” lub wyborze opcji „Dokąd latamy” z górnego panelu witryny, ujrzymy dostępne połączenia linii Ryanair i będziemy mogli porównać ceny lotów z poszczególnych miast na mapie.
Jeżeli planujemy podróż w grupie co najmniej 20 osób, możemy dokonać rezerwacji grupowej.
Jeśli mamy mniej więcej określony termin lotu i chcemy przejść bezpośrednio do rezerwacji, najszybciej i najwygodniej jest skorzystać z okna „Znajdź swój lot” na stronie głównej. Klikamy w poszczególne pola i za pomocą rozwijanych list określamy interesujące nas miejsce odlotu i przylotu. Wybieramy daty oraz liczbę pasażerów, przy czym dzieci w wieku poniżej 16 lat i niemowlęta należy uwzględnić w osobnych polach. Przypominamy, że 17 czerwca 2014 r. została obniżona stała opłata pobierana za przelot niemowlęcia (jak linie lotnicze określają dziecko poniżej 2 roku życia) i wynosi obecnie 20 €/20 £ za lot w jedną stronę (dniu podróży powrotnej niemowlę również nie może mieć ukończonych 2 lat). Aby przejść do kolejnego etapu rezerwacji, klikamy granatowy przycisk „Znajdź lot”.
Krok 2 – Wybór terminu lotu
Na tym etapie możemy sprawdzać ceny i godziny lotów w poszczególnych datach, klikając na kolejne dni tygodnia i wybierając poprzedni lub następny tydzień za pomocą szarych strzałek. W górnej części ekranu mamy do wyboru wyloty, w dolnej powroty. Określone przez nas dni zaznaczone są na granatowo.
W przypadku popularnych połączeń, w danym dniu może być do wyboru kilka rejsów – wówczas zaznaczamy dogodny dla nas, pamiętając, że godziny podane są oczywiście w czasie lokalnym dla danego miejsca odlotu/przylotu. Przy okazji warto zwrócić uwagę na tzw. „ciche loty”, które operują do 7 rano i po 10 wieczorem (ogłoszenia ograniczone do minimum, dyskretny serwis pokładowy, przyciemnione oświetlenie w kabinie). Na liście rejsów dostępnych w wybranym dniu widzimy, ile zostało biletów w podanej cenie. Jeśli wybierzemy płatność kartą kredytową, doliczona zostanie dodatkowa prowizja od transakcji. Ostateczna cena widoczna w pierwszym kroku rezerwacji uwzględnia już wszystkie podatki. Suma w oknie po prawej stronie jest finalną kwotą, jaką zapłacimy za lot, o ile w kolejnym kroku nie wybierzemy ubezpieczenia, bagażu rejestrowanego i innych usług dodatkowych. Ceny biletów podane są w walucie kraju wylotu. Aby przejść do kolejnego etapu, klikamy „Kontynuuj”.
Krok 3 – Dane personalne i usługi opcjonalne
Podajemy informacje szczegółowe dotyczące każdego z pasażerów – tytuł, imię, nazwisko. Często pojawiają się tu wątpliwości, czy powinno się wpisywać polskie znaki diakrytyczne, czy lepiej pisać wszystko w alfabecie łacińskim. W zasadzie bez różnicy, jednak używanie polskich liter nie jest zalecane. Zamienienie znaków diakrytycznych na łacińskie nie spowoduje kłopotów na lotnisku, a nawet może nas przed nimi uchronić.
W przypadku wielu linii lotniczych, system rezerwacyjny w ogóle nie przyjmuje nazwisk w polskiej pisowni. Pomijając zastąpienie polskich znaków łacińskimi literami, nazwisko musi być wpisane dokładnie w takiej samej formie jak w dokumencie, który będziemy okazywać podczas podróży (np. nazwiska wieloczłonowe). Warto sprawdzić poprawność danych przed zatwierdzeniem rezerwacji, ponieważ ich późniejsza zmiana będzie kłopotliwa i kosztowna (np. poprzez płatną infolinię Ryanair). Drobne literówki nie zmieniające znaczenia danych są dopuszczalne (np. jeśli omyłkowo wpiszemy „Katrzyna” zamiast „Katarzyna”). Niedawno Ryanair wprowadził okres ochronny dla pasażerów, dzięki któremu niewielkie pomyłki (np.: złą pisownię nazwisk, błędny kierunek/datę lotu) można poprawić w ciągu 24 godzin od momentu dokonania rezerwacji na stronie. Natomiast zmiana imienia lub nazwiska pasażera (np. „Mariusz” zamiast „Dariusz”), jak również wszelkie późniejsze zmiany dat i czasu wylotów oraz kierunków podlegają opłatom określonym w cenniku.
Numery telefonów kontaktowych >>
Następnie musimy postanowić, czy chcemy wykupić ubezpieczenie podróżne. Możemy sprawdzić warunki ubezpieczenia, klikając „Zobacz polisę”. Ochrona w ramach polisy turystycznej dostosowana jest do okresu podróży. Ubezpieczenie od kosztów związanych z odwołaniem lotu zacznie obowiązywać w momencie zakupu. Pozostała ochrona rozpocznie się w dniu wyjazdu i będzie trwać aż do dnia zakończenia podróży. Jeśli wykupimy polisę turystyczną na lot w jedną stronę, będzie ona obowiązywać przez jeden dzień aż do momentu, gdy przejdziemy przez ochronę celną w miejscu docelowym w kraju przynależącym do UE. Jeżeli jest nam potrzebne ubezpieczenie, w tym miejscu wybieramy z rozwijanej listy swój kraj zamieszkania, jeśli nie – zaznaczamy opcję „Ubezpieczenie nie jest wymagane”.
Osobiście nie wykupuję ubezpieczenia oferowanego przez linię Ryanair, ponieważ nawet bez niego, w wypadku nagłego odwołania lub opóźnienia lotu do dowolnego kraju UE o co najmniej 2 godziny (o ile nie zostaliśmy o tym poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem), linia lotnicza zobowiązana jest zapewnić każdemu pasażerowi bezpłatną opiekę (hotel, wyżywienie), a także zwrot ceny biletu lub alternatywny lot, a przy dłuższych opóźnieniach niekiedy nawet odszkodowanie (na mocy Rozporządzenia Komisji Europejskiej Nr 261/2004). Zgodnie z Konwencją Montrealską przewoźnik ponosi też odpowiedzialność za przyjęty od pasażera bagaż rejestrowany – w razie jego zniszczenia lub zagubienia mamy prawo do odszkodowania. Cenne rzeczy (jak laptopy, biżuteria, sprzęt fotograficzny) należy zawsze przewozić w bagażu podręcznym. Jeśli zaś chodzi o świadczenia medyczne, przed wyjazdem można bezpłatnie pobrać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), która uprawnia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych podczas pobytu za granicą w obrębie Unii Europejskiej. W przypadku lotu do państw nienależących do UE, opłaca się wykupić przez Internet inne, tańsze ubezpieczenie podróżne NNW, KL i OC. Niektóre banki oferują polisę turystyczną w pakiecie do karty kredytowej. W czasie trwania lotu załoga samolotu ma obowiązek udzielić pomocy medycznej każdemu pasażerowi, niezależnie od tego, czy wykupił ubezpieczenie oferowane w czasie rezerwacji.
Każdy pasażer, z wyjątkiem niemowląt podróżujących na kolanach rodziców, może bez dodatkowych opłat przewozić na pokładzie jedną sztukę bagażu podręcznego (kabinowego) o wadze 10 kg i maksymalnych wymiarach 55 cm x 40 cm x 20 cm (np. całkiem sporą walizkę na kółkach lub plecak). Dodatkowo Ryanair umożliwia bezpłatne zabranie do samolotu drugiej sztuki bagażu kabinowego, nieprzekraczającego wymiarów 35 cm x 20 cm x 20 cm (np. małej torebki lub reklamówki z zakupami ze strefy wolnocłowej). W bezpłatnym limicie spokojnie zmieszczą się ubrania i miniaturki kosmetyków, które wystarczą nam na 5-7 dni. W przypadku nowych rezerwacji dokonywanych po 17 czerwca 2014 r. niemowlętom przysługuje 5 kg bagażu podręcznego. Pamiętajmy, że w bagażu kabinowym możemy przewozić jedynie takie pojemniki z płynami i aerozolami, których objętość nie przekracza 100 ml i muszą one zmieścić się w jednej torebce z zapięciem strunowym o pojemności nieprzekraczającej 1 litra. Niezbędna w podróży żywność dla niemowląt nie podlega temu limitowi.
Jeżeli chcemy zapłacić za lot cenę podaną w pierwszym etapie rezerwacji, musi nam wystarczyć torba podręczna. Za odpowiednią dopłatą, zależną od terminu i kierunku lotu (patrz: Tabela Opłat), dla każdego podróżnego (z wyjątkiem niemowląt) możemy zarezerwować przewóz dwóch sztuk bagażu rejestrowanego, przy czym linie lotnicze Ryanair oferują nam dwa warianty do wyboru– o maksymalnej wadze 15 kg lub 20 kg. Dzielenie się lub wspólne korzystanie z limitów bagażowych jest dozwolone pomiędzy pasażerami podróżującymi na tej samej rezerwacji i wspólnie odprawiającymi się, jednak waga pojedynczej sztuki nie może przekroczyć 32 kg. Warto pamiętać, że do 4 godzin przed planowaną godziną odlotu można dokupić bagaż rejestrowany, wybierając opcję „Zarządzaj rezerwacją” na stronie internetowej ryanair.com (za opłatą wyższą o 5 euro). Bagaż rejestrowany wykupywany na lotnisku lub za pośrednictwem telefonicznego Centrum Rezerwacji podlega jeszcze wyższej opłacie.
Ze względów bezpieczeństwa, niektórych przedmiotów nie wolno przewozić w bagażu podręcznym – szczegółowe restrykcje dotyczące zarówno bagażu kabinowego jak i rejestrowego dostępne są na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Często okazuje się, że taniej będzie nabyć kosmetyki na miejscu, niż dopłacać za bagaż (pamiętajmy, że w przypadku podróży z przesiadką, musimy dokupić go osobno do każdego odcinka lotu). Jeżeli nie planujemy długiej podróży i nie zabieramy ze sobą ciężkich, grubych ubrań, opcja lotu z bagażem podręcznym pozwoli nam zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas spędzony na lotnisku, ponieważ możemy wówczas uniknąć stania w długich kolejkach do odprawy bagażowej.
Formularz rezerwacji w tanich liniach lotniczych jest tak skonstruowany, aby klient miał do wyboru jak najwięcej płatnych, z reguły zbędnych opcji fakultatywnych. Odkąd Ryanair wprowadził przydział numerowanych miejsc w samolotach, pasażerowie, którzy dokonywali osobnych rezerwacji muszą dopłacić za możliwość siedzenia obok swoich towarzyszy podróży w czasie lotu. Przewoźnik oczywiście tłumaczy swój ruch dbałością o komfort klienta, by nie musiał on długo stać w kolejce przy wejściu na pokład. W rzeczywistości jednak przydział miejsc może stanowić niedogodność dla rodzin i pasażerów podróżujących w grupach. Za dodatkową opłatą (patrz: Tabela Opłat) pasażerowie mogą dokonać rezerwacji konkretnych miejsc w samolocie. Jeżeli nie skorzystamy z tej opcji i nie wykupimy jej podczas odprawy, system automatycznie przydzieli nam losowe siedzenie, przy czym osoby podróżujące na jednej rezerwacji w miarę dostępności otrzymują miejsca obok siebie (dzieci w wieku poniżej 16 lat zawsze mają wyznaczone siedzenie koło swoich rodziców/opiekunów na jednej rezerwacji). Jeśli planujemy lecieć w większej grupie osób, warto kupić loty wspólnie. Dla większości pasażerów usługa rezerwacji miejsc okaże się zbędna – Ryanair lata na krótkich trasach, loty trwają zwykle ok. 2-3 godzin, więc podróż w towarzystwie obcej osoby nie stanowi większego problemu.
Po kliknięciu przycisku „Wybierz miejsca”, pojawi się schemat samolotu, na którym będzie można zaznaczyć dostępne siedzenia. Do wyboru mamy dwie płatne opcje. Pierwszą z nich są droższe – Miejsca Premium w rzędach: 1-5, 32 i 33 (szybkie wyjście), 16 i 17 (dodatkowa przestrzeń na nogi). Drugą, tańszą opcją są tzw. Miejsca Zwykłe – w rzędach 6-15 i 18-31. W przypadku rezerwacji Miejsca Premium w cenie usługi mamy zagwarantowane tzw. Pierwszeństwo Wejścia na Pokład, co w praktyce oznacza oczekiwanie na boarding w osobnej, priorytetowej kolejce (w której musimy się ustawić 30 minut przed planowaną godziną wylotu). W razie wykupienia Miejsca Zwykłego, za usługę Pierwszeństwa Wejścia na Pokład trzeba zapłacić dodatkowo, ale obejmuje ona wszystkich pasażerów na danej rezerwacji. Wyboru konkretnego miejsca w samolocie można dokonać najpóźniej na 24 godziny przez wylotem.
Aby zachęcić klientów do zakupu usługi, Ryanair ostrzega na swojej stronie internetowej, że na półkach w kabinie samolotu możliwe jest przewiezienie do 90 toreb podręcznych o maksymalnych wymiarach 55 x 40 x 20 cm. Pasażerowie, którzy wykupili usługę wyboru miejsc, będą mieli zagwarantowaną możliwość wniesienia bagażu podręcznego na pokład. W przypadku pełnego obłożenia lotu, niektórzy z pozostałych podróżnych mogą zostać poproszeni o oddanie torby podręcznej do luku bagażowego (oczywiście bezpłatnie).
Kolejną płatną opcją do wyboru jest sms z potwierdzeniem rezerwacji. Po wykupieniu tej usługi na podany przez pasażera numer komórkowy zostaną przesłane szczegóły lotu. Jeśli dążymy do obniżenia kosztów biletu, tę ofertę również zignorujmy. Tak czy inaczej przewoźnik zobowiązany jest wysłać nam bezpłatnie drogą mailową wszystkie informacje takie jak: data, godzina, numer lotu, restrykcje dotyczące bagażu, powiadomienie o ewentualnych zmianach, jak również przypomnienie o konieczności odprawy online.
Ryanair, wzorem linii Wizz Air, od dłuższego czasu współpracuje z lokalnymi partnerami, świadczącymi usługi transportowe i parkingowe w portach lotniczych, do których operuje. Za odpowiednią opłatą, pasażerowie mają możliwość wcześniejszej rezerwacji miejsca parkingowego w większości portów lotniczych.
Transfer z lotniska do hotelu (i w drugą stronę), zakupiony podczas rezerwacji lotu, jest zazwyczaj droższy od przejazdu lokalnym transportem publicznym – płacimy za oszczędność czasu i koordynację odjazdu z godziną lotu. Jeśli wraz z biletem lotniczym wykupimy w Ryanair transfer, otrzymamy drogą mailową potwierdzenie wraz z dalszymi instrukcjami.
17 czerwca 2014 r. Ryanair wprowadził nowe udogodnienia dla osób podróżujących z dziećmi, w ramach bezpłatnego pakietu „Family Extra”. W ramach oferty rodzinnej, irlandzka linia lotnicza gwarantuje m.in.: tańsze bilety dla niemowląt (poniżej 2 roku życia) i możliwość bezpłatnego zabrania dla nich dodatkowego bagażu podręcznego o wadze do 5 kg. Nowością są też nieodpłatne usługi oferowane dla niemowląt podczas lotu (podgrzewacz do butelek i specjalne miejsce do przewijania dzieci w tylnej części samolotu) oraz bonus Fly & Save (20% zniżki na trzeci lot z rodziną). Ponadto, tylko w przypadku rezerwacji dokonanych po 17 czerwca 2014 r., w ramach pakietu rodzinnego przewoźnik oferuje dodatkowo 50% zniżki na bagaż rejestrowany, przydzielanie miejsc, pierwszeństwo wejścia na pokład i ubezpieczenie podróżne dla maksymalnie 2 dzieci poniżej 16 roku życia na osobę, jeśli towarzysząca im osoba dorosła zakupi dla siebie daną usługę w pełnej cenie w ramach tej samej rezerwacji. Jeśli z dziećmi podróżują 2 dorosłe osoby towarzyszące (w ramach jednej rezerwacji), wówczas zniżki rodzinne obejmują maksymalnie 4 dzieci, jednak by z nich skorzystać, obie osoby dorosłe muszą zakupić dla siebie daną usługę w pełnej cenie. Więcej szczegółów >>
W samolotach linii Ryanair można obecnie przewieźć bezpłatnie 2 sztuki akcesoriów dla każdego dziecka — jeden wózek oraz jeden z następujących przedmiotów: fotelik samochodowy, podstawkę podwyższającą lub łóżeczko turystyczne. Dwie sztuki sprzętu dziecięcego przewożonego nieodpłatnie można oznakować na lotnisku przy stanowisku odprawy bagażu (40 minut przed planowanym wylotem). Wózkiem dziecięcym można podjechać pod schody do samolotu, gdzie należy go zostawić i odebrać zaraz po wylądowaniu. Fotelik samochodowy dla dziecka lub niemowlęcia można wnieść do kabiny, pod warunkiem, że jest on dopuszczony do użytku na pokładzie samolotu i wyposażony w 5-punktowe pasy bezpieczeństwa. Więcej szczegółów >>
Jeśli któryś z pasażerów zamierza przewozić większe przedmioty, takie jak sprzęt sportowy, instrument muzyczny lub dodatkowe akcesoria niemowlęce/dziecięce wykraczające poza bezpłatny limit 2 sztuk, należy skorzystać z kolejnej płatnej opcji, klikając „Dodaj”. Następnie zaznaczamy konkretnie dla każdego z podróżnych, jakie przedmioty zabierze ze sobą. Przewóz tego typu bagażu można też dokupić w późniejszym terminie za pomocą opcji „Zarządzaj rezerwacją”. W przypadku zakupu usługi na lotnisku lub przez infolinię, zapłacimy więcej niż przez Internet. Aktualne opłaty dostępne w cenniku. Wyżej wymieniony sprzęt objęty jest limitem wagowym. Akcesoria ważące powyżej 20 kg (w przypadku rowerów 30 kg) będą obciążone opłatą za nadbagaż według obowiązującej stawki. Rowery muszą być zapakowane w torbę ochronną lub pudełko.
Co ciekawe, mniejsze instrumenty muzyczne (np. gitara, skrzypce itp.) można przewozić na siedzeniu w kabinie po uprzednim odpłatnym zarezerwowaniu dodatkowego miejsca w samolocie. Aby to zrobić, trzeba kupić kolejny bilet, a w polach przewidzianych na dane pasażera należy wprowadzić wyrazy „ITEM SEAT” jako nazwisko i wyraz „EXTRA” jako imię (nie można wówczas zarezerwować siedzeń w rzędach 1, 16 i 17). Podczas odprawy online podajemy dane z dokumentu pasażera przewożącego dany sprzęt. Na karcie pokładowej będzie widniał napis „EXTRA ITEM SEAT”. W podobny sposób można też wykupić dodatkowe miejsce dla własnego komfortu (z tytułu rezerwacji wolnego miejsca nie przysługuje jednak dodatkowy limit bagażu podręcznego).
Aby bezpłatnie zamówić pomoc specjalną na lotnisku (np. dla osób niepełnosprawnych), zaznaczamy odpowiednie pole. Brak wcześniejszej rezerwacji może spowodować niedostępność tej usługi. Sprzęt ułatwiający poruszanie się jest przewożony nieodpłatnie. Zaznaczamy nazwisko pasażera i określamy rodzaj wymaganej pomocy. Mamy tu do wyboru kilka opcji, np. pomoc w wejściu i wyjściu z samolotu, wypożyczenie lotniskowego wózka inwalidzkiego, podróż z psem przewodnikiem, instrukcję bezpieczeństwa dla osób niesłyszących itp.
Jeśli nie potrzebujemy żadnych usług opcjonalnych, pomijamy wyżej wymienione płatne opcje i klikamy „KONTYNUUJ” w dolnej części strony.
Na tym etapie rezerwacji na ekranie wyświetli się oferta wynajmu samochodu w horrendalnej cenie (nie warto przepłacać, lepiej porównać ceny i dokonać rezerwacji auta przez stronę internetową wypożyczalni). Oczywiście pomijamy ten krok.
Następnie przewoźnik przedstawi nam jeszcze możliwość rezerwacji hoteli w mieście, do którego się udajemy. W tym przypadku również klikamy na dole strony „KONTYNUUJ”, aby wreszcie przystąpić do finalizacji zakupu.
Jeśli nie daliśmy się złapać w pułapki zastawione przez Ryanair, ostateczna cena pozostaje taka sama jak w pierwszym etapie rezerwacji. Podsumowanie naszego przykładowego lotu wygląda następująco:
Krok 4 – Dane kontaktowe i płatność za lot
Wzorem linii Wizz Air, irlandzki przewoźnik uruchomił system rejestracji pasażerów. Jeśli mamy już swój profil użytkownika, wpisujemy e-mail i hasło. Posiadanie konta ułatwi nam dostęp do rezerwacji i przyspieszy proces zakupu kolejnych biletów, dzięki automatycznemu uzupełnianiu danych z profilu użytkownika. Jeśli nie chcemy tworzyć profilu My Ryanair, możemy wybrać opcję „Kontynuuj bez rejestracji”.
Jeśli posiadamy Kupon Ryanair (rodzaj bonu upominkowego), możemy go wykorzystać, aby dokonać płatności za lot.
Uzupełniamy dane kontaktowe – adres e-mail i numer telefonu. Drogą mailową otrzymamy wszelkie szczegóły dotyczące naszej rezerwacji i ewentualnych zmian. Jeśli nie jesteśmy zainteresowani subskrypcją newslettera Ryanair, musimy zaznacz odpowiednie pole.
Płatności za bilet możemy dokonać za pomocą karty debetowej lub kredytowej, która umożliwia transakcje internetowe. Transakcja kartą kredytową zostanie obciążona prowizją w wysokości 2% całkowitej wartości biletu. Wybieramy z listy rodzaj karty (przy płatności kartą debetową, należy wybrać np. „MasterCard Debit”/„Visa Debit”), podajemy imię i nazwisko posiadacza widoczne na jej przodzie, numer, datę ważności oraz CVV (Card Verification Value), który jest 3-cyfrowym kodem widniejącym na pasku podpisu na odwrocie (ostatnie 3 cyfry).
Przy zakupie biletu w innej walucie niż PLN za pomocą karty MasterCard, po wpisaniu danych karty i wybraniu Polski jako kraju fakturowania, pod imieniem i nazwiskiem posiadacza pojawi się informacja o kwocie w złotówkach, jaką zostanie obciążona nasza karta płatnicza.
Jeśli nie chcemy, aby kwota transakcji została przeliczona na PLN według „gwarantowanego”, acz złodziejskiego kursu wymiany walut proponowanego przez linię Ryanair, klikamy link „informacje”. Gdy pojawią się szczegóły, wystarczy odznaczyć okienko na dole. Puste pole sprawi, że kwota zostanie pobrana w walucie obcej i nasz bank przeliczy ją według aktualnego kursu.
Kolejne obowiązkowe pole do uzupełnienia to adres posiadacza. Zaznaczając pole w dolnej części ekranu, poświadczamy znajomość warunków i klikamy „KUP TERAZ”. Następnie pojawi się okno z dalszymi instrukcjami, w którym potwierdzamy, że chcemy rozpocząć autoryzację płatności.
Zgodnie z poleceniem na ekranie, czekamy cierpliwie niecałą minutę na zatwierdzenie transakcji, po czym na naszym ekranie powinno ukazać się potwierdzenie z detalami zarezerwowanych lotów, pobraną sumą i kodem rezerwacji. Gdyby w momencie dokonywania transakcji zdarzył się błąd systemu i sesja zostałaby zawieszona, należy poczekać kilka minut. Czasem z powodu opóźnień w dostarczeniu płatności, system księgujący usiłuje przeprowadzić ponownie operację zapłaty (jeśli nie otrzyma autoryzacji z banku, rezerwacja zostanie anulowana). W przypadku nieudanej rezerwacji, na ekranie wyświetli się komunikat, informujący o tym, że opłata nie została uiszczona. W razie jakichkolwiek wątpliwości, należy sprawdzić, czy otrzymaliśmy e-mail z potwierdzeniem (mógł trafić do folderu SPAM). Jeśli procedura przebiegła pomyślnie, na podany wcześniej adres poczty elektronicznej zostanie wysłany numer rezerwacji. Jeżeli pieniądze na karcie nie zostały zablokowane, należy sprawdzić limity transakcji internetowych ustawione w naszym koncie bankowym, ewentualnie zmienić przeglądarkę i ponownie spróbować zarezerwować lot.
Numery telefonów kontaktowych Ryanair >>
Aby sprawdzić status rezerwacji i dokupić ewentualne usługi dodatkowe (jak np. bagaż) dla poszczególnych pasażerów, należy zalogować się do MyRyanair (w lewym górnym rogu witryny) lub przejść do sekcji „Zarządzaj rezerwacją” na niebieskim pasku w górnej części witryny ryanair.com i po kliknięciu w odpowiednią usługę na stronie wybrać jedną z opcji weryfikacji danych (wystarczy znać datę lotu, adres e-mail i lotniska wylotu/przylotu).
Krok 5 – Odprawa online
Na adres e-mail podany podczas rezerwacji otrzymamy przypomnienie o konieczności dokonania odprawy online. Możliwość samodzielnego wydrukowania karty pokładowej (boarding pass) jest dla przewoźników formą „cięcia kosztów”, nam natomiast pozwala skrócić czas oczekiwania w kolejce na lotnisku. Jeśli zapomnimy odprawić się przez Internet, czeka nas nieprzyjemna niespodzianka – koszt odprawy na lotnisku może przewyższyć cenę biletu (podobnie jest w przypadku nadbagażu). Brak karty pokładowej również skutkuje koniecznością uiszczenia opłaty za wydrukowanie jej na lotnisku, jednak cena takiej usługi dla pasażerów, którzy odprawili się online, została obniżona z 332,50 PLN (70 euro) do 71 PLN (15 euro).
Na wszystkich lotach Ryanair obowiązują miejsca numerowane. Pasażerom, którzy korzystają z płatnej usługi wyboru miejsca w samolocie, przewoźnik oferuje możliwość wcześniejszej odprawy internetowej (od 30 dni do 2 godzin przed planowanym wylotem). Jeśli termin powrotu na to pozwala, przed wyjazdem można odprawić za jednym razem lot w dwie strony. Podróżni, którzy decydują się na automatyczny przydział losowych miejsc, mogą dokonać odprawy online i wydruku karty pokładowej od 7 dni do 2 godzin przed planowanym odlotem. W przypadku podróży trwającej ponad tydzień, osoby te będą musiały odprawić lot powrotny i wydrukować karty gdzieś w trasie (wiele hoteli i hosteli udostępnia Wi-Fi i umożliwia korzystanie z komputera oraz drukarki). Jeżeli wykupimy przed wyjazdem miejsce numerowane na lot powrotny, jego odprawa będzie możliwa od 30 dni przed jego terminem. Ryanair zapowiada, że od 1 lipca 2014 r. niektórzy pasażerowie będą mieli możliwość otrzymania kart pokładowych wysyłanych na smartfon. Elektroniczny boarding pass uzyskamy przez Wi-Fi lub mobilny internet w telefonie. Prawdopodobnie usługa ta będzie jednak dodatkowo płatna.
Aby odprawić się w zaciszu swego domu należy wybrać opcję „Odprawa online” w prawym dolnym rogu strony głównej ryanair.com.
Aby wyświetlić rezerwację i dokonać odprawy internetowej, należy wypełnić dowolny z trzech formularzy. Najpierw zaznaczamy wybraną opcję, po czym odpowiadamy na pytania zabezpieczające. Jeżeli zdarzyło nam się omyłkowo wyrzucić z naszej skrzynki mail z potwierdzeniem lotu i nie znamy numeru rezerwacji, zawsze możemy skorzystać z opcji 3, w której wystarczy podać datę wylotu, e-mail użyty przy zakupie biletu oraz miejsce odlotu i przylotu. Jeśli założyliśmy kilka osobnych rezerwacji na ten sam lot przy użyciu jednego adresu, musimy wybrać opcję 1 lub 2. Po uzupełnieniu wymaganych danych klikamy przycisk „ODPRAWA ONLINE”.
Następnie wyświetli się lista pasażerów dla danej rezerwacji. W przypadku lotów do krajów strefy Schengen, odprawa online jest banalnie prosta, gdyż nie trzeba podczas niej podawać żadnych danych – wystarczy wyświetlić rezerwację, potwierdzić znajomość warunków, poprawność danych oraz samą chęć odprawy i wydrukować kartę pokładową. W przypadku pozostałych lotów, w trakcje tej procedury będzie nam potrzebny ten sam dokument tożsamości, który zamierzamy wykorzystać podczas podróży, a więc dowód osobisty lub paszport. Prawo jazdy nie jest akceptowanym dokumentem podróżnym. Zaznaczamy okienko obok nazwiska pasażera, którego zamierzamy odprawić. W przypadku lotów poza strefę Schengen, w tym momencie rozwinie się formularz szczegółowy, który należy wypełnić wszystkimi wymaganymi danymi z dokumentu. Nie musimy odprawiać za jednym razem wszystkich uczestników podróży objętych daną rezerwacją – do 2 godzin przed planowanym odlotem kolejni pasażerowie mogą w analogiczny sposób powrócić do odprawy online i wydrukować swoje karty pokładowe. Po sprawdzeniu poprawności danych, klikamy pole „ODPRAWA”.
Dzieci w wieku poniżej 14 lat muszą podróżować w towarzystwie pasażera w wieku powyżej 16 lat i osoba ta musi w ich imieniu dokonać odprawy przez Internet. Pasażerowie podróżujący z niemowlęciem muszą wydrukować dla niego kartę pokładową i okazać przy bramce wejścia do samolotu.
Osoby, które zawarły niedawno związek małżeński, przed dokonaniem odprawy online powinny upewnić się, że nazwisko na rezerwacji jest zgodne z nazwiskiem w ich dokumencie podróżnym – jeśli termin ważności „panieńskiego” paszportu nie upłynął, na jego podstawie można lecieć samolotem nawet po przyjęciu nowego nazwiska (ewentualnie dodatkowo można zabrać ze sobą akt ślubu).
Jeśli nie chcemy skorzystać z możliwości wyboru miejsca, zaznaczamy opcję „Bezpłatne, losowo przydzielone miejsca”, wybieramy pola obok aktualnie odprawianych pasażerów i klikamy „ODPRAWA TERAZ”. Jeśli odprawimy się jako jedni z ostatnich pasażerów na danym rejsie, może się okazać, że w przypadku dużego obłożenia samolotu, wszystkie Miejsca Zwykłe (w rzędach 6-15 i 18-31) będą już rozdysponowane. Wówczas system bezpłatnie przydzieli nam Miejsce Premium, a co za tym idzie, automatycznie otrzymamy również Pierwszeństwo Wejścia na Pokład (Priority Boarding). Jeżeli podróżujemy z dzieckiem w wieku poniżej 16 lat, w razie braku dostępności sąsiadujących miejsc, na naszej karcie pokładowej może pojawić się informacja o tym, że numer siedzenia zostanie wyznaczony dopiero na lotnisku (oczywiście bezpłatnie).
Przy okazji Ryanair standardowo zaoferuje nam jeszcze zakup kilku usług dodatkowych. W dolnej części strony klikamy „KONTYNUUJ”. W przypadku zaznaczenia opcji zakupu wybranego miejsca, należy wypełnić dane do płatności za tę usługę. Po ostatecznym potwierdzeniu za pomocą przycisku „ODPRAWA”, czekamy kilkanaście – kilkadziesiąt sekund, aż na ekranie wyświetli się karta pokładowa.
Klikamy pole „DRUKUJ” i dla każdego z pasażerów drukujemy kartę pokładową na oddzielnym arkuszu formatu A4 (czarno-biało lub w kolorze – bez różnicy), tak żeby jedna strona pozostała niezadrukowana. Ważne, aby kod na karcie pokładowej był wyraźnie wydrukowany. Jeśli w czasie odprawy online nie mamy dostępu do drukarki, można zapisać kartę na dysku („ZAPISZ JAKO PDF”) i wydrukować ją później. W razie zgubienia/zniszczenia karty pokładowej w trakcie podróży, można szybko wydrukować ją ponownie z zapisanego pliku.
Ewentualnie też, po odprawie online, każdy pasażer może do dwóch godzin przed zaplanowaną godziną odlotu, w podobny sposób jak powyżej – ponownie wyświetlić daną rezerwację przy użyciu jednego z trzech formularzy i wybrać opcję „WYDRUKUJ KARTĘ POKŁADOWĄ”. Jeżeli rezerwowaliśmy osobno lot w jedną stronę, osobno w drugą, aby odprawić lot powrotny, będziemy musieli oczywiście od nowa „zalogować się” do odrębnej rezerwacji, powtarzając wszystkie poprzednie kroki odprawy.
Po dokonaniu odprawy online linie Ryanair umożliwiają dokonanie zmiany daty lotu lub nazwiska pasażera tylko za pośrednictwem infolinii, zgodnie z obowiązującą Tabelą Opłat.
Krok 6 – na lotnisku
Przed podróżą warto zapoznać się ze szczegółami lotu (numer terminalu, godziny odprawy, numer rejsu) i wymaganiami dotyczącymi bagażu. Jeśli podróżujemy z bagażem rejestrowanym, posiadanie wydrukowanej karty pokładowej nie zwalnia nas z obowiązku stawienia się na lotnisku do odprawy biletowo-bagażowej (check-in), która rozpoczyna się 2 godziny przed planowanym terminem odlotu. W hali odlotów sprawdzamy numer punktu odprawy na tablicy informacyjnej. Przy jednym ze stanowisk linii Ryanair, oznaczonym nazwą miasta, nadajemy bagaż. Dzieci powinny posiadać własny paszport podczas podróży. Pasażerowie, którzy zgubili lub zapomnieli karty pokładowej, będą zobowiązani uiścić opłatę za wydanie zastępczej karty na lotnisku. Usługa ta, podobnie jak nadanie bagażu rejestrowanego, jest dostępna do 40 minut przed planowanym odlotem. Ryanair zastrzega sobie prawo do anulowania rezerwacji bez zwrotu kosztów oraz odmowy prawa wejścia na pokład w przypadku niedotrzymania powyższych terminów.
Wszyscy obywatele spoza UE/EOG, niezależnie od wymagań wizowych, muszą przed udaniem się do stanowiska kontroli bezpieczeństwa na lotnisku przejść do stanowiska kontroli wizowej linii Ryanair w celu sprawdzenia dokumentów podróżnych i ostemplowania karty pokładowej uzyskanej online. Niedokonanie tej czynności spowoduje odmowę przewozu. Dodatkowo, pasażerowie podróżujący z lotnisk w Maroku muszą udać się do stanowiska odprawy bagażowo-biletowej i okazać wydrukowaną kartę pokładową pracownikowi lotniska.
Informacje o lotach na żywo >>
Jeżeli odprawiliśmy się online, wydrukowaliśmy kartę pokładową i nie przewozimy bagażu rejestrowanego, wówczas wystarczy przybyć na lotnisku na około godzinę przed planowaną godziną lotu. Musimy mieć przy sobie ważny dokument podróżny, w którym dane są zgodne z informacjami zawartymi w karcie pokładowej. Udajemy się do kontroli bezpieczeństwa, by przejść do strefy zastrzeżonej. Dla usprawnienia całego procesu, od razu wyjmujemy z bagażu plastikową torbę z płynami, większe przedmioty elektroniczne (laptop, aparat fotograficzny) i zdejmujemy z siebie okrycie wierzchnie. Do pudełka na taśmie wkładamy też części garderoby zawierające metal (pasek od spodni, zegarek, niekiedy również buty), wyjmujemy z kieszeni monety, klucze, telefon komórkowy itp.
Po przejściu bramki magnetycznej, prześwietleniu bagażu kabinowego i sprawdzeniu go przez pracownika służby ochrony, kierujemy się do odpowiedniego wyjścia do samolotu (gate), którego numer odszukamy na ekranie z listą odlotów w strefie tranzytowej. Na tablicy systemu informacji lotniskowej (FIDS) podawane są też informacje dotyczące godziny wejścia na pokład (boarding) i przewidywanych opóźnień. Co najmniej 30 minut przed planowanym odlotem oczekujemy z dokumentami w dłoni pod bramką wyjściową oznaczoną naszym numerem lotu. Osoby podróżujące z małymi dziećmi powinny zostać wpuszczone poza kolejnością. Bagaż podręczny musi się zmieścić w skrzynce wzorcowej linii Ryanair. Należy zachować kartę pokładową na potrzeby kontroli przez załogę przy drzwiach samolotu. Bramka zostanie zamknięta na ok. 20 minut przed planowaną godziną odlotu. Pasażerowie, którzy zbyt późno się stawią, nie będą wpuszczeni. W przypadku gdy nie zdążymy na odlot samolotu, opłata za zarezerwowanie następnego najbliższego rejsu na danej trasie wynosi 522 zł. Pojęcie „Missed Departure Fee” w cenniku Ryanair zostało dość niefortunnie przetłumaczone jako „Opłata za niestawienie się na lot”, co brzmi jak kara, jednak w rzeczywistości przewoźnik nie pobiera od pasażerów opłaty za samo spóźnienie się na lot. Wspomniana usługa zmiany rezerwacji dostępna jest tylko na lotnisku, do 40 minut przed pierwotnie zarezerwowanym odlotem i do godziny po odlocie.
Na karcie pokładowej znajduje się informacja o tym, do którego wejścia samolotu powinniśmy się skierować (z przodu czy z tyłu). By usprawnić wejście na pokład, należy skorzystać z wyznaczonych drzwi, by nie przepychać się przez cały samolot do swojego rzędu. Zajmujemy przydzielone nam miejsce, którego numer wydrukowany jest na karcie pokładowej. Bagaż podręczny wkładamy do luku nad głową lub pod siedzeniem przed sobą, zapinamy pas i lecimy, rozkoszując się radosną kolorystyką wnętrza samolotu;)
Mam nadzieję, że z pomocą tego poradnika rezerwacja biletu pójdzie Wam jak z płatka, nawet jeśli planujecie pierwszy w życiu lot. Gdy nabierzecie wprawy, cała procedura będzie zajmować Wam zaledwie kilka minut.