Orzeczenie jest odpowiedzią na pytanie austriackiego Sądu Administracyjnego, który zwrócił się do Trybunału z pytaniem, czy przewoźnik kolejowy może być zwolniony z wypłaty odszkodowania, jeżeli opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej. Sąd ten musi wydać orzeczenie dotyczące skargi austriackiego przewoźnika kolejowego „ÖBB-Personenverkehr AG”, któremu tamtejsza komisja nadzoru kolejowego nakazała wykreślić z warunków umowy przewozu zapisu wykluczającego przyznanie odszkodowania w razie działania siły wyższej.
W wydanym dziś orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości podkreślił, że przewoźnik kolejowy nie może powoływać się na międzynarodowe przepisy i nie zwrócić pasażerowi części pieniędzy:
Przewoźnik nie może, w celu uwolnienia się od obowiązku zwrotu ceny biletu, powoływać się na przepisy prawa międzynarodowego zwalniające go w razie działania siły wyższej z obowiązku naprawienia szkody spowodowanej opóźnieniem
Trybunał wydając orzeczenie jasno zaznaczył, że przedmiotowe odszkodowanie dotyczy wyłącznie ceny biletu. W przypadku, gdy opóźnienie wynikło z tzw. siły wyższej to przewoźnik nie musi rekompensować szkody lub straty jaką w związku z tym poniósł pasażer. Tę kwestę reguluje bowiem rozporządzenie dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
To samo rozporządzenie stanowi, że pasażer, którego podróż opóźniła się o godzinę lub więcej, może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego częściowego zwrotu ceny biletu. Takie odszkodowanie wynosi co najmniej 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut oraz 50% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej. Rozporządzenie nie przewiduje żadnych wyjątków od tego prawa do uzyskania odszkodowania, jeżeli opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej.
Trybunał odrzucił również możliwość stosowania w drodze analogii norm dotyczących siły wyższej zawartych w przepisach w sprawie praw pasażerów korzystających z innych środków transportu, takich jak samolot, statek, autokar i autobus. Zważywszy bowiem na fakt, że poszczególne środki transportu nie są zamienne pod względem warunków korzystania z nich, sytuacja przedsiębiorców działających w różnych sektorach środków transportu nie jest porównywalna.
W tych okolicznościach Trybunał odpowiedział, że przedsiębiorstwo kolejowe nie ma prawa zawrzeć w swoich ogólnych warunkach przewozu klauzuli, na mocy której jest ono zwolnione z ciążącego na nim obowiązku przyznania odszkodowania za opóźnienie, jeżeli opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej.