Fly4free.pl

Trybunał Sprawiedliwości UE: za opóźniony pociąg należy się zwrot części pieniędzy za bilet

Twój pociąg spóźnił się ponad godzinę? Masz prawo do częściowego zwrotu ceny biletu - tak orzekł dziś Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu. Zwrot należy się również jeżeli opóźnienie spowodowane jest tzw. siłą wyższą np. powodzią, huraganem itp.

Orzeczenie jest odpowiedzią na pytanie austriackiego Sądu Administracyjnego, który zwrócił się do Trybunału z pytaniem, czy przewoźnik kolejowy może być zwolniony z wypłaty odszkodowania, jeżeli opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej. Sąd ten musi wydać orzeczenie dotyczące skargi austriackiego przewoźnika kolejowego „ÖBB-Personenverkehr AG”, któremu tamtejsza komisja nadzoru kolejowego nakazała wykreślić z warunków umowy przewozu zapisu wykluczającego przyznanie odszkodowania w razie działania siły wyższej.

W wydanym dziś orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości podkreślił, że przewoźnik kolejowy nie może powoływać się na międzynarodowe przepisy i nie zwrócić pasażerowi części pieniędzy:

Przewoźnik nie może, w celu uwolnienia się od obowiązku zwrotu ceny biletu, powoływać się na przepisy prawa międzynarodowego zwalniające go w razie działania siły wyższej z obowiązku naprawienia szkody spowodowanej opóźnieniem

Trybunał wydając orzeczenie jasno zaznaczył, że przedmiotowe odszkodowanie dotyczy wyłącznie ceny biletu. W przypadku, gdy opóźnienie wynikło z tzw. siły wyższej to przewoźnik nie musi rekompensować szkody lub straty jaką w związku z tym poniósł pasażer. Tę kwestę reguluje bowiem rozporządzenie dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

To samo rozporządzenie stanowi, że pasażer, którego podróż opóźniła się o godzinę lub więcej, może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego częściowego zwrotu ceny biletu. Takie odszkodowanie wynosi co najmniej 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut oraz 50% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej. Rozporządzenie nie przewiduje żadnych wyjątków od tego prawa do uzyskania odszkodowania, jeżeli opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej.

Trybunał odrzucił również możliwość stosowania w drodze analogii norm dotyczących siły wyższej zawartych w przepisach w sprawie praw pasażerów korzystających z innych środków transportu, takich jak samolot, statek, autokar i autobus. Zważywszy bowiem na fakt, że poszczególne środki transportu nie są zamienne pod względem warunków korzystania z nich, sytuacja przedsiębiorców działających w różnych sektorach środków transportu nie jest porównywalna.

W tych okolicznościach Trybunał odpowiedział, że przedsiębiorstwo kolejowe nie ma prawa zawrzeć w swoich ogólnych warunkach przewozu klauzuli, na mocy której jest ono zwolnione z ciążącego na nim obowiązku przyznania odszkodowania za opóźnienie, jeżeli opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
PKP będzie miało problem z tym orzeczeniem.
Marcin, 26 września 2013, 20:08 | odpowiedz
a co jezeli pociag spoznil sie 2 godziny na przejazd ktory powinien zajac niecale 2 godziny? oddadza nam cala kase?
znawca z koziej wolki, 26 września 2013, 20:09 | odpowiedz
Teraz pytanie ...co rozumiec bedziemy przez "sile wyzsza" i jak czesto przewoznik bedzie sie na nia powolywal aby uniknac zwrotu kosztów. Ile razy pociag ktorym jechalam sie spoznil... i to nawet 120 minut. I jeszcze byly rozporzadzenia, ze tylko na wybranej linii mozna sie domagac zwrotu kosztow. To jakas kpina byla.. i czy bedzie nadal? Ludziom czasem nie chce sie walczyc o zwrot kosztow, bo sa z gory uprzedzeni, ze przegraja i ze nei warte jest to zachodu, czekania i uzerania sie papierkowego z ta ...."organizacja"
anuszkkka, 26 września 2013, 20:10 | odpowiedz
No to teraz spodziewajmy się podwyżek cen biletów.
Max, 26 września 2013, 20:12 | odpowiedz
A co, jak przez opoznienie pociagu spoznie sie na lot samolotem? Czy przewoznik powinien oddac za bilet lotniczy?
Janek, 26 września 2013, 20:14 | odpowiedz
W końcu! Składałam reklamację w IC na 110 min opóźnienie, a w odp. dowiedziałam się, że to byłą awaria systemu zarządzającego zezwalaniem składom wjazdu na poszczególne perony! Oczywiście stacja nie należy do IC, w ogóle jest to chyba własość niczyja! Gdyby w tej syt. IC miało wypłacić wszystkim pasażerom "nędzne" 25% wartości biletu to od razu znaleźli by się odpowiedzialni! Jak tylko udowodnić przewoźnikowi, że nie może się wymigiwać "siłami wyższymi"? Zostaje sprawa sądowa?
Kuroneko, 26 września 2013, 20:14 | odpowiedz
KuronekoW końcu! Składałam reklamację w IC na 110 min opóźnienie, a w odp. dowiedziałam się, że to byłą awaria systemu zarządzającego zezwalaniem składom wjazdu na poszczególne perony! Oczywiście stacja nie należy do IC, w ogóle jest to chyba własość niczyja! Gdyby w tej syt. IC miało wypłacić wszystkim pasażerom „nędzne” 25% wartości biletu to od razu znaleźli by się odpowiedzialni! Jak tylko udowodnić przewoźnikowi, że nie może się wymigiwać „siłami wyższymi”? Zostaje sprawa sądowa?
W ogóle idąc tym tropem wszystkie przyczyny opóźnienia można uznać za "siłę wyższą", bo nigdy to nie jest przecież kaprys maszynisty czy kierownika, który dla złośliwości 200 czy 300 pasażerów posiedzi w pracy 2 h dłużej.
Kuroneko, 26 września 2013, 20:16 | odpowiedz
Jak to się ma do pociągów TLK - za spóźniony przejazd którymi wg. regulaminu PKP w ogóle nie przysługuje odszkodowanie (w ICC powyżej 60 minut) ?
Jarek, 26 września 2013, 20:18 | odpowiedz
Pobrałem plik z orzeczeniem, wydrukuję, pokseruję i będę załączać do reklamacji. Wojna!
Max, 26 września 2013, 20:18 | odpowiedz
PKP zbankrutuje
M, 26 września 2013, 20:19 | odpowiedz
MPKP zbankrutuje
W końcu :)
Mar77, 26 września 2013, 20:24 | odpowiedz
MarcinPKP będzie miało problem z tym orzeczeniem.
Niezuepłnie. Polska jest jeszcze "chroniona" przed tym prawem.
szmal, 26 września 2013, 20:26 | odpowiedz
anuszkkkaTeraz pytanie …co rozumiec bedziemy przez „sile wyzsza” i jak czesto przewoznik bedzie sie na nia powolywal aby uniknac zwrotu kosztów. Ile razy pociag ktorym jechalam sie spoznil… i to nawet 120 minut. I jeszcze byly rozporzadzenia, ze tylko na wybranej linii mozna sie domagac zwrotu kosztow. To jakas kpina byla.. i czy bedzie nadal? Ludziom czasem nie chce sie walczyc o zwrot kosztow, bo sa z gory uprzedzeni, ze przegraja i ze nei warte jest to zachodu, czekania i uzerania sie papierkowego z ta ….”organizacja”
siła wyższa to pojęcie prawa cywilnego już od czasu starożytnego Rzymu to pojęcie istnieje w prawie wiec o interpretacje możesz być spokojny
hansbach, 26 września 2013, 20:27 | odpowiedz
JanekA co, jak przez opoznienie pociagu spoznie sie na lot samolotem? Czy przewoznik powinien oddac za bilet lotniczy?
Parę miesięcy temu zmuszona byłam jechać taxi 100 km(nocą), bo TLK raczyły się opóźnić 70 min. Żadnego, oczywiście odszkodowania nie było szansy uzyskać. Zresztą co mi po 7zł czy 14 ?
ewaolivka, 26 września 2013, 20:53 | odpowiedz
hansbach
anuszkkkaTeraz pytanie …co rozumiec bedziemy przez „sile wyzsza” i jak czesto przewoznik bedzie sie na nia powolywal aby uniknac zwrotu kosztów. Ile razy pociag ktorym jechalam sie spoznil… i to nawet 120 minut. I jeszcze byly rozporzadzenia, ze tylko na wybranej linii mozna sie domagac zwrotu kosztow. To jakas kpina byla.. i czy bedzie nadal? Ludziom czasem nie chce sie walczyc o zwrot kosztow, bo sa z gory uprzedzeni, ze przegraja i ze nei warte jest to zachodu, czekania i uzerania sie papierkowego z ta ….”organizacja”
siła wyższa to pojęcie prawa cywilnego już od czasu starożytnego Rzymu to pojęcie istnieje w prawie wiec o interpretacje możesz być spokojny
Nie jestem per "ON", podpisalam sie "Anuszkkka"
anuszkkka, 26 września 2013, 20:57 | odpowiedz
KuronekoW końcu! Składałam reklamację w IC na 110 min opóźnienie, a w odp. dowiedziałam się, że to byłą awaria systemu zarządzającego zezwalaniem składom wjazdu na poszczególne perony! Oczywiście stacja nie należy do IC, w ogóle jest to chyba własość niczyja! Gdyby w tej syt. IC miało wypłacić wszystkim pasażerom „nędzne” 25% wartości biletu to od razu znaleźli by się odpowiedzialni! Jak tylko udowodnić przewoźnikowi, że nie może się wymigiwać „siłami wyższymi”? Zostaje sprawa sądowa?
prosze sprawdzic z jakiego rodzaju polaczenia Pani korzystala, na podstawie "praw i obowiazkow pasazera" wydanego przez IC (link ponizej) i jesli Pani sie kwalifikuje, zlozyc odpowiedz na reklamacje powolujac sie na sporzadzone przez IC prawa i obowiazki. http://intercity.pl/pl/dokumenty/Przepisy%20i%20taryfy/Prawa%20i%20obowi%C4%85zki%20pasa%C5%BCera%20w%20transporcie%20kolejowym%20w%20Polsce.pdf
Marek, 26 września 2013, 20:58 | odpowiedz
Z systemem nie wygrasz.
mzuri, 26 września 2013, 21:15 | odpowiedz
Uważam, że powinno też tak być na autostradach. Czasami np. w długie weenedy trzeba czkeać nawet godzinami na bramce. Uważam, że przy czekaniu dłuższym niż 10 min. nie powinien im się nażeć ani grosz - wtedy mieliby motywację, żeby takie korki rozładowywać.
Oker, 26 września 2013, 21:17 | odpowiedz
Ostatnia podroz niemiecka koleja pociag z Frankfurtu ICE mial opoznienie wieksze niz 1h, konduktorzy roznosili podstemplowane wnioski o zwrot kosztow biletu 25% byly ju osteplowane przez obsluge pociagu ze potwierdzaja opoznienie pociagu. Po wyslaniu 7 dni i kasa byla na koncie.
Bolo, 26 września 2013, 22:36 | odpowiedz
Marek
KuronekoW końcu! Składałam reklamację w IC na 110 min opóźnienie, a w odp. dowiedziałam się, że to byłą awaria systemu zarządzającego zezwalaniem składom wjazdu na poszczególne perony! Oczywiście stacja nie należy do IC, w ogóle jest to chyba własość niczyja! Gdyby w tej syt. IC miało wypłacić wszystkim pasażerom „nędzne” 25% wartości biletu to od razu znaleźli by się odpowiedzialni! Jak tylko udowodnić przewoźnikowi, że nie może się wymigiwać „siłami wyższymi”? Zostaje sprawa sądowa?
prosze sprawdzic z jakiego rodzaju polaczenia Pani korzystala, na podstawie „praw i obowiazkow pasazera” wydanego przez IC (link ponizej) i jesli Pani sie kwalifikuje, zlozyc odpowiedz na reklamacje powolujac sie na sporzadzone przez IC prawa i obowiazki. http://intercity.pl/pl/dokumenty/Przepisy%20i%20taryfy/Prawa%20i%20obowi%C4%85zki%20pasa%C5%BCera%20w%20transporcie%20kolejowym%20w%20Polsce.pdf
Ja kiedyś zwracałem bilet IC kupiony przez Internet. Bilet zwróciłem jeszcze przed planowaną podróżą ... i czekałem na zwrot pieniędzy prawie 2 miesiące !!! Dostałem w tym czasie chyba 2 maile, że rozpatrują reklamację :-)
cafeho, 27 września 2013, 2:45 | odpowiedz
OkerUważam, że powinno też tak być na autostradach. Czasami np. w długie weenedy trzeba czkeać nawet godzinami na bramce. Uważam, że przy czekaniu dłuższym niż 10 min. nie powinien im się nażeć ani grosz – wtedy mieliby motywację, żeby takie korki rozładowywać.
tak a propo: http://uwaga.tvn.pl/20973,wideo,103992,wygral_z_autostrada,wygral_z_autostrada,reportaz.html
Marek, 27 września 2013, 7:57 | odpowiedz
znawca z koziej wolkia co jezeli pociag spoznil sie 2 godziny na przejazd ktory powinien zajac niecale 2 godziny? oddadza nam cala kase?
"50% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej."
Ale, 27 września 2013, 8:07 | odpowiedz
Ciekawe czy Koleje mazowieckie będa teraz jeździć za darmo bo trasa 30 min a opóźnienia zdarzają się kilkugodzinne
tester, 27 września 2013, 9:27 | odpowiedz
Za opóźnienie rozumiem, ale za siłe wyższą np. powódź? To zaczyna być chore jak w USA.Co siła wyższa ma wspólnego ze sprawiedliwością?? Bez sens.
Marcin, 27 września 2013, 11:31 | odpowiedz
Jeżdżę kolejami mazowieckimi często (mim.2-3 razy tygodniowo) i od dawna nie było opóźnienia większego niż 10 min. Więc nie jęczeć proszę, bo naprawdę na tym forum najwięcej jest MARUD!!
Marcin, 27 września 2013, 11:33 | odpowiedz
wyraźnie jest napisane w artykule, że siła wyższa nie będzie powodem, na który PKP będzie mógł się powołać, żeby uniknąć zwrotu kosztów.
maslo, 27 września 2013, 11:56 | odpowiedz
JanekA co, jak przez opoznienie pociagu spoznie sie na lot samolotem? Czy przewoznik powinien oddac za bilet lotniczy?
Kolego czytaj ze zrozumieniem. Odszkodowanie dotyczy tylko i wyłącznie ceny biletu procentowo tak jak podane w artykule od 60 min do 119 25 % a powyżej 120 min 50%. Jasno i wyraźnie jest napisane.
remo, 4 października 2013, 4:33 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »